SEBULAN KEMUDIAN
"Aku terima nikahnya, Maslina Binti Abu Kassim dengan mas kawinnya 500 ringgit tunai".
Tok kadi menoleh ke arah Luqman dan seorang lagi saksi untuk mendapatkan pengesahan.
Spontan mereka berdua mengangguk dan berkata..
"Sah!"
Dengan segera, Tok Kadi mengangkat tangannya dan membaca doa. Nasir memandang ke arah isteri pertamanya Wati dan isteri keduanya, Lina, silih berganti. Gembira tidak terkata bila mempunyai 2 isteri yang cantik dan montok itu. Lebih-lebih lagi apabila Lina kelihan lebih cantik dari bidadari dengan solekan dan pakaian pengantinnya. Sungguh cantik dan berseri.
****************************
SETAHUN KEMUDIAN
"Aku terima nikahnya. Sara Idayu Binti Muhammad Jamal dengan mas kawinnya 500 ringgit tunai".
Tok kadi menoleh ke arah Nasir dan seorang lagi saksi untuk mendapatkan pengesahan.
Spontan mereka berdua mengangguk dan berkata..
"Sah!"
Riuh ruang tamu rumah Sara dengan tepukan dan sorakan tetamu majlis.
Setelah keadaan menjadi tenang, tok kadi menadah tangannya untuk membaca doa.
Luqman tersenyum ceria apabila menghulurkan tangannya untuk disalam oleh Sara yang kini bergelar isterinya yang sah. Dengan senyuman yang manis, Sara menyambut tangan suaminya dan mengucup penuh lembut dan kasih sayang.
Hatinya berbunga-bunga, gembira tidak terkata. Tidak sabar untuk memulakan kehidupan berkerluarga bersama kekasih hatinya itu.
****************************
10 BULAN KEMUDIAN
Ketiga-tiga wanita dalam hidup Nasir, Wati, Lina dan Sara telah selamat melahirkan anak di hari yang sama. Nasir melambai-lambai ketiga-tiga bayi itu dari luar kaca nursery bayi.
Ketiga-tiga bayi tersbut tersangatlah comel. Mempunyai sifat yang sempurna dan kulit mereka juga cerah. Nasir merapatkan mukanya ke cermin nursery itu untuk melihat ketiga-tiga muka bayi itu dengan lebih jelas.
'Kenapa muka anak-anak aku sama dengan muka anak Sara eh? Anak-anak aku berkulit cerah pulak tu, kulit aku gelap. Hmmm... gumam Nasir seorang diri sebelum menggaru kepalanya yang tidak gatal.
Apabila dia merenung wajah ketiga-tiga bayi itu, dia terfikirkan sesuatu.
'Muka diorang sama lah, peliknya. Muka diorang macam...muka diorang macam...'
Tiba-tiba muka Nasir merah padam.
"Luqman!!!"
~~TAMAT~~
YOU ARE READING
TERINGIN
RomanceSara, seorang gadis kampung yang dah lama hidup dalam kongkongan ibu bapanya. Merasa bosan, rimas dengan kehidupannya itu. Dia bernekad, untuk menukar kehidupannya dan menikmati kebebasan di bandaraya Kuala Lumpur. Bebas seperti burung yang berterb...