#حواء_بين_سلاسل_القدر_نصف_ح_3
#أديبة_الأحساس_العازف_لادو_غنيم
ــــــــ
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌼
ــــــــ
إعتلت الشمس مكانها بالمساء'لتعلن عن بداية يوماً جديد'داخل شقة "نـهى" لتداعب جفون عين "جواد" النائم على فراشها عاري الصدر'فقد قضئ الليله باكملها لديها'فتحَ جفونهُ'و'جلسَ نصف جلسه'ثمَ أخرج سيجاره من علبتهُ'و'إشعلها ليستنشق دُخانها عبر صدرهُ'و'بتلك الحظه'دخلت'نهى'تحمل صنية الطعام'ثمَ'و'ضعتها على الكومود'و'قالت بُنوثى"
صباح الفل على سيد الناس'فرك مدمع عينيه متجاهلاً حديثها"
الساعه بقت كام'؟جلست بجوارهُ مُجيبه "
عشره'و'ربعإطفئ سيجارتهُ بالمطفئ'و'نهضاَ من على الفراش'مرتدي سروالهُ فقط'و'سارهَ لصينية الطعام'و'أخذَ شريحة جُبن'و'تناولها إثناء حديثهُ الجاف لها"
صحيح نسيت إقولك أنا إتجوزت إمبارح"فزعت من فـوق فراشها بدهشه"
نعم إتجوزت'هتفَ بذات الجفاء'بعدما وقفَ أمام المراه يهندم خصلات شعرهُ السوداء'الساقطه على حاجبيه"
أيوه إتجوزت'صقت على إسنانها بغيره عامره بكيانها"
'و'ياتره بقا عرفى'و'الا رسمى'رسمى'
تجحظت عينيها بحنقاً ياكُلها"
نعـــم رسمى'إشمعنا أنا إتجوزتنى عرفى'قطب جبهتهُ بذات الجفاء دون النظر لها"
عشان إنتِ حاجه'و'هى حاجه تانيه خالص"كلماتهُ القاسيه ذادت من حنقها فسارة إليه تسالهُ بزمجره"
'و'ياتره بقا المحروسه شكلها إيه احلى منىِ"!لوي فمهُ بهدو الثلج"
مفيش وجه مقارنه بينكمُ'إنتِ حلوه'و'نغشه'اما هى فهاديه بس الحق يتقال زي القمر'و'أحله من القمر كمان'إشتعلت غيرتها فصاحت بتسأول"
'و'لما هى احله من القمر سبتها ليه ليلة دخلتك'و'جاتلى'زم فمهُ ببسمه يملئها الشوق لريحانة قلبهُ"
لو كُنت قضية الليله معاها'مكنتيش هتشوفينى تانى'
عشان كدا بعدت عن سحرها عشان أقدر أفضل زي مانا "جواد الهلالى" اللى أنتِ عرفاه'؟رفعت حاجبها الإيسر بكراهيه"
واضح أن السنيوره بتاعتك شاغله عقلك'و'قلبك يا "جواد" باشا"مقولتليش اسمها إيه'ميخصكيش'
هتفَ بصرامه'و'تجها للحمام'اما هى فجلست على المقعد'تتمتم بحقداً ملئ قلبها'
ماشي أنا هعرف هى مين'يا "جواد" إنسا إنى إسيبك لواحده غيري حتى لو كان فيها موتك'و'موتها'
توعدت لهُ بغضبً عما عينيها مثل الكراهيه التى عمت قلبها القاسئ"'
ـــــــــ
'و'بذات الوقت بمنزل "خليل" كانت "ثريا" تضع مقتنياتها بـحقيبة يدها'فدخلَ إليها"خليل"بعدما إرتدي بدلتهُ السوداء للذهاب إلى القسم"
رايحه فين مش المفروض النهارده يوم أجازتك'؟
أنت تقرأ
حواء بين سلاسل القدر
Romanceقالهَ قلبى عليهُ مُحرمً'و'أنا فى عشقهُ تائها لا أدرك سبب هذا الرفض المنيع لى'فماذا فعلت لينفر من قلبى'يرانى مُحرمه علي قلبهُ'ينشد بيننا أسوارً شاهقه من القدر لـيعزل رحال قلبهُ عنى'بتصنع القسوه لينافس كرامتى'يتضور قلبهُ عطشن لقلبى لكنهُ يُنكر' فماذا...