BAB 1

24 0 0
                                    

   Telefon yang terletak di sebelah katil berdering. Muka yang tenang mula merungut. Perlahan-lahan tangan mencapai telefon. Ikon berwarna hijau digesek.

"Hello sapa ni?"
"Esha! Kau kat mana?! Kau tahu sekarang pukul berapa tak?" Jerit Raisha.

Mata terus melihat jam telefonnya. 8:40 pagi. "Weh! Aku dah lambat! Jap, aku rasa aku sempat lagi datang kelas! Bye, see you there babe!"

Aku terus menuju ke bilik mandi, selepas selesai mandi. Sweater berwarna kelabu dipakai. Seluar jeans labuh dikenakan. Aku berjalan ke meja solek dan menyikat rambutku biar nampak style wolfcut aku.

Aku terus menyarungkan beg sandang aku dan menuruni tangga rumahku. Mama sedang menyiapkan sarapan untuk aku dan dia.

"Good morning Mama! Esha pergi dulu tau!" Mama yang sedang menyapu kaya pada roti bakar terkejut selepas aku menjerit. Sorry mama, tak sengaja. Hehe.

"Eh! Budak bertuah ni!" Sebelum mama menceramahkan aku di sini aku terus lari keluar rumah dan menutup pintu.

Aku naiki motor aku dan mula menghidupkan enjin. Selepas sahaja moto mula mengeluarkan bunyi aku terus bergerak ke campus.

    Selepas 10 minit aku membawa motoku. Akhirnya, sampai jugak. Selalunya, perjalanan rumah ke campus aku mengambil masa sebanyak 20 minit. Tetapi denagn kelajuan 100 kilometer per jam, aku selamat sampai. Alhamdulillah, masih bernyawa walaupun bawak motor macam tak nak ada nyawa lagi.

Aku berlari masuk kelas aku. Oh lupa nak cakap. Aku ni medical student tau! Hehe... saje je.

Pintu dibuka. Yes! Prof tak datang lagi, kalau tak mampus aku kat sini. Terus aku mengambil tempat duduk di sebelah Raisha yang sedang busy menaip laptopnya. Tak perasan aku pun kat sini. Hmph. Fake friend.

"Boo!" Raisha menjerit kecil selepas aku membuat dia terkejut. "Esha! Kau ni, jantung orang boleh tercabut kalau diorang kawan dengan kau!" Kata Esha. Aku senyum dengan lebar.

"Sebab tu kau kawan aku! Jantung kau kuat jadi takkan tercabut walaupun aku terkejutkan kau!" kata aku sambil memeluk tubuh Raisha. Kedengaran Raisha berkeluh sedikit.

Pintu kelas dibuka Prof dah sampai. Malas lah nak tengok muka dia harini. Terus takde mood.

"Baiklah semua, sila present tentang tajuk yang saya ajar sebelum ni." Kata Prof Adrian. Mataku membulat. Presentation? Kenapa aku tak tahu! Aku lihat Raisha, wajah dia tenang sahaja.

"Raisha! Kita ada presentation ke?!" Kataku dalam nada kuat tetapi di dalam bisikan.
"Kau tak tahu?" Kata Raisha. Innalillahiwainnailaihirojiun...

     Selepas habis kelas aku menuju ke bilik Profesor Adrian. Pintu diketuk. "Masuk." Satu suara yang tegas. Aku perlahan-lahan memasuki biliknya dan menutupi pintunya.

"Duduk." Katanya. Aku duduk di atas kerusi yang berada di depan mejanya. "Do you know why you are here, Miss Ayesha?"

Takut. "Yes sir." Aku berkata. "Let me ask you. What did you do while I am teaching infront? Are you sleeping? Answer me honestly." Katanya dengan tegas.

"Yes sir, I have been sleeping in your lessons sometimes..." kataku. Meja dihentak oleh Prof.

"In my 3 years of being a lecturer. I never met someone as problematics as you! You once told the whole class you want to be a doctor. Is there a doctor that sleep while mid operating on their patients? No! Saya rasa cita-cita awak tu awak patut buang je! Bermasalah je. Apa masalah awak hah?! Benda senang takleh, benda susah lagilah tak boleh. Awak ni terlalu dimanjakan, patutnya ayah awak didik awak tu sikit. Biar jadi mature! Teruk lah penjagaan ayah awak." Kata Professor Adrian dengan nada yang marah.

Ayah? Ayah aku? Tak didik aku? Last time aku nampak dia waktu aku umur 12 tahun. Aku nampak dia mati di depan aku. Aku masih tak lupakan apa yang aku nampak.
Air mata aku bertakung teringat akan apa yang jadi.

"Get out! I hate seeing people like you crying. You dont deserve my kindness." Aku terus keluar dari office dia dan berlari ke cafe di mana Raisha menungguku.

"Esha... kenapa kau menangis?" Kata Raisha. Aku ceritakan segalanya pada Raisha.

"Okay! Thats too much! Bringing your parents into this? Really?! Esha, jangan menangis lagi. Aku belanja kau ice cream vanilla. Nak?" Aku menangguk.

      Ice crean perisa vanilla terus dimakan oleh aku. "Esha, besok teman aku pergi perarakan merdeka nak tak?" Kata Raisha.

"Hah! Bukan ramai ke orang kat sana nanti?"

"Ye memang ramai. Tapi kau tak pernah pergi kan? Jom lah!"

"Hmm okay." Aku berkata dalam nada bosan.

HAI, KALAU KORANG SUKA CERITA NI MAKE SURE LIKE TAU!! KALAU BOLEH TOLONG PROMOTE KAN CERITA NI KAT TIKTOK KE APA. NI FIRST TIME SAYA BUAT CITE. HEHE. THANK YOU SO MUCH READING. ALSO SAYA AKAN UPDATE 1 CHAPTER SETIAP HARI, SBB SAYA STUDENT LAGI.
Sincerely, Asterr

TAKDIR AKUWhere stories live. Discover now