BAB 11

8 0 0
                                    

        Mata dibuka. Mata dipandang ke arah jam, 5.58. Aku bangun dari katil menuju ke arah bilik air. Air wuduk diambil. Keluar sahaja aku memakai telekung dan tunggu azan subuh.

Mulut menguap besar. Setelah beberapa minit menunggu akhirnya azan didengari. Aku terus melaksanakan solat subuh.

Selepai selesai solat. Aku kembali duduk di atas katil. Kotak yang mama beri semalam diapandang. Air mata mula menitis lagi.

"Kalau aku tak mintak papa belikan aku cake untuk birthday aku, semua ni tak akan jadi." Tangisan aku semakin kuat. Aku baring di atas katil sambil menangis. Mata dilelapkan lagi.

Kring~ kring~

Tangan mencapai jam yang berada di sebelah katil. 8:30 pagi. Aku menguap sambil memandang jam itu.

Kaki berdiri dari katil dan berjalan menuju meja solek. Muka dibelek-belek. Tangan memegang parut yang ada di atas dahi aku. Camana aku dapat parut ni dulu? Tiba-tiba aku terasa seperti ada pukulan di atas kepala aku.

Tuk! Tuk!

Dua kali ketukan. Aku menoleh ke arah orang yang mengetuk kepala aku. Mama!

"Ish, mama ni! Tak baik tau ketuk kepala anak!" Kata ku sambil jeling mama.

"Sukahati mama lah. Ni, orang panggil nak dekat 7 kali suruh makan kat bawah, kau kat atas boleh belek muka eh?" Marah mama.

"Mana lah Esha dengar mama panggil." Kata aku sambil memegang kepala aku yang sakit.

"Kau taknak makan ke?" Soal mama dengan nada sarkastik.

"Nak lah! Tapi mama pulak pergi ketuk kepala Esha. Dari dulu lagi tau! Kalau Esha kena amnesia macam mana?!" Jeling aku.

"Ada sahaja kamu nak menjawab! Bangun, turun sekarang. Makan!" Perintah mama.

Aku terus bangun dari meja solek dan melangkah menuruni tangga hinggalah ke ruang makan.

Punggung dilabuhkan ke atas kerusi kayu. Mama datang bersama 2 pinggan berisi bihun goreng. Again!? Sekarang dah hampir hari-hari breakfast sama je!

"Lagi?" Aku terlepas kata. Mama memberikam tenungan yang tajam.

"Bersyukur lah!" Marah mama.

"Sorry!" Aku kata dengan senyuman sengih.

Garfu diambil, lalu aku menyumbatkan bihun ke dalam mulut aku.

"Eh, anak dara sorang ni! Makan betul-betul lah!" Marah mama sambil menuangkan air oren ke dalam gelas kaca aku.

Tangan terus mengambil gelas kaca yang berisi air oren. 3 tegukkan.

"Kamu ni, anak dara tapi makan macam tu. Mama dah ajak kamu sejak kecik lagi camana nak makan beradab kan!" Marah maaa lagi.

"Mama ni moody semacam je hari ni. Kenapa?" Tanya ku.

"Tu ha! Makcik Fatha. Mentang-mentang anak dia dapat masuk universiti medical nak show off kat semua orang." Kata mama sambil menjeling ke luar tingkap.

"Mama! Kenapa mama nak moody sebab tu? Esha bukan dapat masuk, Esha dapat scholarship!" Kata aku pada mama dengan senyuman.

"Ye lah Esha, apa-apa pun. Anak mama tetap orang pertama yang paling mama sayang, hargai dan yang paling pandai dalam hati mama." Senyum mama. Aku membalas balik senyuman mama sambil mengunyah bihun tadi.

Zayyad POV:

"Mummy!" Jerit aku pada mummy yang jatuh tangga.

"Mumny kan Zay dah kata! Nak turun tangga panggil Zay! Zay kan balik harini! Minggu depan Zay balik kem tau! Sapa nak jaga Mummy!" Marah aku pada mummy yang jatuh tangga.

"Okay tak mummy?" Kataku sambil menolong mummy untuk bangun.

"Mummy rasa, mummy punya kaki cramp lah tadi." Kata mummy sambil menahan kesakitan.

"Zay dah kata. Kalau nak turun tangga panggil Zay!" Marak aku lagi.

"Mummy taknak susahkan kamh Zay, kamu dah buat banyak dah kepada keluarga kita." Kata mama.

"Lepastu, abang ni tak buat apa-apa lah?" Kata abang yang berada di hadapan pintu.

"Kau apa masalah?" Marah aku sambil menolong mummy duduk di atas sofa ruang tamu.

"Kau senyap. Aku dah tolong kau. Jangan sampai aku bocorkan rahsia." Kata abang. Aku berdecik. Geram.

"Janganlah gaduh, mummy pening lah!" Marah mummy.

"Tak mummy, abang je melebih." Aku menjeling ke arah abang.

"Aku lagi tua, respect lah aku sikit!" Suranya makin kuat. Benci aku dengar.

"Pastu? Kau tua, tapi adab dengan mummy pun takde!" Aku menguatkan suara aku.

"Kalau camni mummy masuk hospital lah korang asyik gado je. Ian! Kamu tak payah lah balik rumah mummy kalau Zay ada!" Marah mummy.

"Okay. If thats what you want mom." Abang memberikan nada yang kasar pada mummy. Aku berkerut, marah.

Dia terus keluar dari rumah dan ke kereta dia. Selepas beberapa minit dia keluar dari kawasan rumah dengan keretanya.

Tiba-tiba aku dengar mummy batuk. "Nak air tak mummy?" Tanya aku.

"Boleh." Kata mummy, aku berjalan ke dapur dan mengambil secawan gelas air.

"Nah mummy!" Aku menghulurkan gelas pada mummy yang sedang batuk.

"Pergilah packing barang kamu nak balik kem." Minta mummy.

"Tapi mummy..."

"Pergi je." Satu arahan dari mummy yang aku tak boleh bantah.

Aku berjalan pergi ke tingkat 3 untuk ke bilik aku. Pintu bilik dibuka dan kaki aku melangkah masuk.

Semasa aku mengemas barang-barang untuk ke kem, tiba-tiba aku terjumpa sesesuatu. Aku membelek sekeping gambar aku sewaktu kecil, bersama abang aku dan seorang budak perempuan yang aku tak kenal. Macam pernah nampak muka perempuan ni.

Tarikh: 8/9/2009

Gambar ni diambil waktu aku berumur 14 tahun, abang pula berumur 17 tahun. Aku rasa aku ingat event yang berlaku kat sini.

Aku terus menyambung mengisi beg aku dengan barang keperluan. Kepala aku masih terfikir, siapakah budak perempuan tu?









Hai semua, sorry tk upload yesterday. Busy sangat, also untuk bab 12 mungkin akan lambat sikit but i promise you, i akan try untuk cepatkan. Thank you for reading 🌸

TAKDIR AKUWhere stories live. Discover now