Ayesha POV:
1 week later.
Mata dibuka perlahan-lahan. Mataku mencari jam yang berada di sebelah katil. Jam dilihat. 6:20...
6:20!? Aku terus bangun dari katil dan menuju bilik air untuk mandi dan ambil wuduk. Selepas selesai aku menyarungkan baju kurung yang dibeli mama untuk aku. Baju kurung yang berwarna hijau cair dan mempunya sedikit manik, menunjukkan kelembutan.
Rambut aku diikat ponytail. Card doktor yang aku perlu pakai disarung dan tergatung di leher. Aku melihat sekali lagi card itu. 'Doctor Ayesha Hudiya Jayyana'
Aku senyum melihat panggilan itu. For 8 tahun aku kat sekolah medic akhirnya aku jadi doktor jugak.Aku turun tangga dah menuju ke dapur. Mama tiada lagi, mungkin masih tidur? Fikir aku.
Pintu peti ais dibuka. Aku memandang ke arah telur yang masih berada dalam kotaknya.
"Hmm, nak masak telur ke nak tunggu mama?" Tanya aku pada diri sendiri. Aku berfikir untuk beberapa minit. Masaklah!
Aku mula mengambil 2 biji telur untuk dimasak. 2 keping roti juga diambil di dalam cabinet. Aku meletakkan dua keping roti ke dalam toaster dan mula toast kannya.
Bau wangi rot yang sedang di toast menusuk hidung. Lapar! Aku mengambil mentega dan letakkannya di atas meja makan.
Dua biji telur yang telah aku basuh kukitnya diletakkan di dalam mangkuk.
"Camana mama pecahkan telur ya?" Aku berfikir, cuba ingat tentang cara mama masak.
"Kalau dalam TV diorang buat..." aku berhenti berkata-kata sambil retakan sebiji telur.
Crack~
"Oh! Betulah pastu..." aku memegang kedua-dua belah kulit telur yang aku retakkan.
Kukit dibuang ke dalam tong sampah. Satu lagi biji telur di retakkan dan dituang ke dalam mangkuk yang sama.
"Okay, now how to hidupkan api gas." Berfikir lagi. Hm...
Aku cuba memusingkan sebuah butang yang berada di tepi stove.
Clack~
Api besar. Aku panik dan mula tak tentu hara di dapur. Aku terus mencapai telefon dan menelefon Raisha.
"Angkatlah!" Jerit aku dengan panik. Kalau mama tahu habislah aku.
"Kau nak apa pagi-pagi buta ni Esha!" Marah Raisha pada aku. Bukannya salah aku pun, aku tak tahu camana stove ni berfungsi.
"Aku try masak pastu aku bukaklah stove tu! Aku baru bukak lepastu tiba-tiba api besar!"
Kedengaran Raisha ketawa di sebalik phone call itu.
"Aku serius lah ni! Kau tolong dulu baru gelak lah!" Marah aku.
"Ye ye sorry. Dia memang camtu. Kalau bukak first dia api besar. Okay so kau pusingkan je lah balik." Terang Raisha. Pusingkan balik? Tapi nampak macam tak boleh je....
"Api besar! Takut!" Ngadu aku.
"Angkat gambar." Suruh Raisha. Gambar aku ke gambar stove? Gambar aku kot.
Gambar aku disebelahan stove itu dihantar.
"Woi! Aku mintak gambar stove! Bukan kau punya muka!" Marah Raisha."Salah kau jugak, tak bagi details." Kata aku. Raisha memberikan keluhan yang kuat.
"Beranikan diri, pastu tutup. Senang." Raisha berkata.
"Okay!" Kata aku dengan semangat. Aku jalan perlahan-lahan. Butang stove itu dicapai, aku pulang ke low heat.
YOU ARE READING
TAKDIR AKU
RomanceSeorang tentera bertembung dengan perempuan yang tidak pernah mengalami perasaan cinta. Adakah pertemuan mereka mengejutkan? Ye. Sememangnya, satu mulut puaka, satu lagi kuat menjawab. "Muka je hensem, tapi mulut macam longkang." -Ayesha "Dah macam...