BAB 4

12 0 0
                                    

               Pejam celik, 4 bulan dah berlalu. Sekarang adalah bulan December. 2 bulan lagi sebelum final exams aku. Test yang akan menentukan sama ada aku capai cita-cita aku, ataupun tidak. You can do this.

     Aku menelefon Raisha. Sepatutnya dia dah ada kat cafe ni dah. Traffic jam ke dia bawak lambat? Aku mengeluh. Akhirnya, dia angkat juga call aku ini.

"Mana kau!" Nada aku bertukar agak marah kerana aku dah kena sidai lebih 20 minit kot.

"Weh, kau pergilah mana-mana dulu, aku sampai pukul 3..." pukul 3? Sekarang baru pukul 10.

Aku berdengus dengan kuat. "Yelah." Butang ikon merah ditekan. Aku berfikir, apa yang aku boleh buat sementara tunggu perempuan ni. Oh ye! Seingat aku, terdapat tempat menembak, aku dah bosan.

Sewaktu dulu, ayah aku pernah mengajar aku cara menebak menggunakan pistol mainan. Aku selalu dapat 10 points, pro kan?

Jalan ke tempat tersebut dekat sahaja. Aku berjalan kaki ke situ. Ia ambil masa 10 minit, tapi boleh tolong aku exercise kan? Haha. 

Aku melangkah masuk. Hmph. Aku sorang je ke kat sini harini? Takpelah. Selalunya kalau kita buat benda sorang-sorang boleh released can stress.

Aku melangkah ke kaunter itu, kelihatan seorang lelaki yang berambut perang, obviously coloured. "Saya nak 1 jam untuk guna lane 3 boleh?"

"Boleh, 27 ringgit 80 sen. Cash or credit?"

"Cash" wang kertas diberikan pada penjaga itu. Kemudian dia membawa aku ke belakang di tempat penembakan itu.

    Aku memilih revolver sebagai senjata aku. Gear dipakai untuk melindungi aku. Mata memerhatikan target patung di hadapan. Pang! 1 tembakan. Headshot.

Setelah 10 minit aku menembak seorang diri. Kedengaran seorang melangkah masuk ke sini. Aku tak tahulah, tapi aku rasa seperti aku kenal orang itu walaupun aku tidak menoleh ke belakang.

Aku teruskan penembakan, tiba-tiba orang itu bersuara. Aku kenal suara orang tu. Pakcik mulut longkang.

"Sorang je ke?" Tanya dia. Dia tak perasan ke aku siapa. "Ye, kenapa?" Dia berhenti menembak macam teringat aku. "Eh! Engkau!"

"Yes, its me pakcik mulut longkang." Kata aku.

"Really? Mulut kau pun sama." Mulut dia pernah kena cili jalepeno tak? Kalau tak aku boleh blend kan pastu tonyoh je kat muka dia.

"Eh kau-" belum sempat aku nak habiskan ayat aku, lelaki ni dah potong aku.

"How about both of us shut up?" Aku setuju. Aku terus menghiraukan dia dan senyap sahaja.

1 jam telah berlalu, aku melangkah keluar tetapi satu soalan membuatku berhenti melangkah. "Apa nama kau?" Dia bertanya. Patut ke aku cakap?

"Buat apa nak nama aku? Bukanya kita jumpa lagi pun." Aku membalas dengan nada sombong.

"Kalau kita jumpa lagi?" Dia balas. Aku hanyalah mengeluh.

"Ayesha. Ayesha Hudiya Jayyana. Kau pulak?" Aku bertanya. Aku dari jauh boleh nampak dia tersenyum. Lusung pipitnye tertunjuk sedikit.

"Zayyad. Taufid Zayyad Aisar." Kata dia. Sedap nama. Muka pun sedap jugak. Eh? Apa yang aku cakap ni?

"Well kalau kita jumpa lagi, entah-entah kita jodoh kan?" What the fish. Jodoh with him. No no no. I tak minat.

"I tak minat." Aku terus melangkah keluar. Aku berjalan ke cafe di mana aku menunggu Raisha. Jam menunjukkan baru pukul 2. Aku bercadang untuk buat kerja assignment yang Sir Adrian bagi. Kalau nak tunggu dia sampai, kot kot besok baru sampai.





Sebabkan bab 3 sikit saya bagi bab 4, insyaallah kalau saya tak busy atau apa-apa saya akan post banyak-banyak bab. 🌸

TAKDIR AKUWhere stories live. Discover now