Kaki aku melangkah di dalam hallway yang panjang itu. Sunyi. Mungkin sebab harini tiada banyak pesakit, dan ini hospital swasta.
Aku sambung berjalan sambil main phone. Kedengaran pintu dibuka. Aku tidak kisah dan terus memandang telefon aku sambil berjalan. Tiba-tiba...
Buk!
Aku terlanggar seseorang. "Maaf cik, saya tak sengaja!" Kata aku sambil masih menundukkan kepala aku.
"Ayesha Hudiya?" Suara ini. Aku sangat kenal. Seorang yang menjadi mimpi seram aku di sekolah menengah dahulu. Aku memandang mukanya.
"Faris..." aku berkata dalam nada perlahan.
"Ayesha... kau dah jadi doktor?" Tanya dia. Aku hanya mengangguk. Nak lari.
"Saya nak cepat ni pergi cafeteria." Kata aku sambil berjalan lalu di sebelah dia. Tetapi lengan aku ditarik.
"Lepas." Perintah aku dengan tegas sambil memberikan tenungan maut.
"Your still mad at me, sayang?" Ew. I never dated him my whole life. Kenapa dia ni delusional sangat ye?
"Nak muntah aku." Jeling aku pada dia.
"Kenapa? Tak rindu I ke?" Kata dia. Aku cuba meronta-meronta lengan aku.
"Aku cakap lepas. Lepaslah!" Marah aku. Just let me go dude. Kau dahlah pschyo.
"If i were you. I stop." Dia memberikan tenungan pada aku.
"No!" Akhirnya lengan aku terlepas jugak. Aku menunjukkan jari tengah dengan kedua-dua tangan aku pada muka dia. Padan muka! Fish you!
Aku berlari dengan laju ke cafeteria. Ni kena bagitau Raisha! Aku terus duduk di sebuah kerusi di cafeteria hospital. Disebabkan hal tadi, aku dah tak ada selera nak makan.
Telefon dicapai, aku menelefon Raisha. "You won't believe! That damn stalker is here!" Kata aku pada Raisha.
"Kau ni waktu aku tengah kerja lah kau call. Wait, apa?!" Raisha terkejut.
"Faris!" Kata aku.
"That guy that were head over heels for you?" Tanya Raisha.
"Yes!" Kata aku.
"Girl, what's he doing there?"
"Aku rasa dia doktor sebabkan dia pakai coat macam aku!" Kata aku.
"Yea, goodluck with that." Terus Raisha matikan call itu.
"Raisha! Shoot." Stress lah aku! Kenapa dia ada kat sini! Faris adalah seorang lelaki yang terlampau obssessed dengan aku! Aku tak tahu kenapa! Aku dengan dia sekolah lain kot! Dia yang suka sangat aku. Argh! This is not how i expect my first day would be!
Tiba-tiba ada susuk tubuh seseorang di depan aku. Please dont tell me...
"Raisha..." panggil Faris lembut. Dia jangan nak acah lembut lah.
"Apa benda kau nak?" Tegas aku.
"Kau." Eh, senang-senang je dia kata gitu? Penat-penat mak aku jaga aku dia senang-senang je nak aku.
"Aku cakap benda bukan orang!" Marah aku pada dia. Dia gelak. Suara dia yang terlalu deep. Seakan-akan dendam.
"Lawak lah kau ni, Darling." Dia senyum sinis. I hate that smile. Dia menghulurkan tangan dia. Ada ice cream perisa vanilla.
"You like it dont you?" Kata dia. Yes aku suka vanilla. But not from him. I am traumatized now.
"Aku ada kerja." Aku terus bangun. Dia mencapai dan genggam tangan aku.
"Kau nak sentuh aku ke? Depan semua orang ni?" Ugut aku. Dia terus melepaskannya.
"Feisty girl. I like it." Dia gelak lagi. Nak je aku hentam muka dia dengan batu bata.
Aku terus berjalan pergi ke bilik aku semula. Dompet diletakkan di atas meja. Aku duduk di atas kerusi.
"Kamu okay ke?" Tanya Dr. Ai Mei. Aku angguk dengan senyuman.
"Okay je miss." Aku gelak sedikit.
Setelah beberapa jam berlalu. Aku sudah dapat 36 pesakit. Argh! Stress kadang-kadang. Jam menunjukkan pukul 6:40 petang. Sikit lagi!
"Haduh. Sakit perut." Kata Dr. Ai Mei.
"Are you okay?" Tanya aku.
"Haish. Awak duduk sorang-sorang kejap. Saya nak pergi tandas." Aku angguk.
Dr. Ai Mei bangun dari kerusinya dan melangkah keluar dari bilik itu. Setelah berapa minit dia keluar, tiba-tiba pintu bilik dibuka. Aku ingatkan pesakit tetapi salah. Faris. Oh hell nah!
"Keluar." Tegas aku.
"Kenapa ni sayang?" Wek! Nak muntah!
"Keluar!" Jerit aku. Tiba-tiba tangan Faris menuju ke lengan aku dan memegangnya dengan kuat.
"Kau-" tak sempat Faris sambung, tiba-tiba pintu bilik dibuka. Dr. Ai Mei !
"Eh, kenapa you pegang dia? Bukan haram ke? Lepaskan dia sekarang!" Tegas Dr. Ai Mei.
Tangan dia melepaskan lengan aku. Fsris memberikan tenungan yang tajam pada Dr. Ai Mei. Dia keluar dari bilik. Akhirnya!
"Thank you Miss!" Kata aku dengan penuh berterima kasih.
"Takde masalah. Kalau dia kacau you lagi. Panggil I." Kata dia. Ah! Caring lah Dr ni! Aku senyum sengih menunjukkan gigi putih aku.
Aku pulang ke rumah. "Assalamualaikum! Mama!" Jerit aku. Sebelum melangkah masuk ke dalam rumah.
"Waalaikumusalam." Balas mama.
"Esha dah makan ke?" Tanya mama.
"Dah! Esha dah makan laksa tadi." Kata aku. Mama hanya angguk. Hm, mama badmood ke?
"Esha nak rehat. Bye mama!" Kata aku sebelum menaiki tangga. Sampai sahaja di bilik aku. Aku terus letakkan beg dia tepi pintu dah hempaskan badan aku ke katil yanh empuk itu. Yes!
Mata aku ditutup. Akhirnya aku dibawa tidur.
"Jay!" Jerit seorang lelaki. Aku memandang ke belakang. Tempat sama. Pantai.
"Zay?" Kata aku. Kaki aku mula berlari pada dia. Tetapi tiba-tiba ada orang yng menikam dia. Tidak... tidak!
Aku jerit. "Tolong!" Jerit aku. Aku terus memeluk tubuh Zayyad. "Jangan tinggalkan saya! Tolong lah!" Jerit aku lagi.
"Saya takkan tinggalkan awak." Kata dia.
Kring~ kring~
Jam berbunyi. Pukul 5:40. Mimpi lagi. Bila nak hilang? Aku pun tak tahu.
Hai semua. Saya nak mintak maaf sebb upload bab lambat. Terima kasih sebab tunggu bab siap dan baca wattpad ni. Sya harap sangat korang suka cerita ni. 🌸
YOU ARE READING
TAKDIR AKU
RomanceSeorang tentera bertembung dengan perempuan yang tidak pernah mengalami perasaan cinta. Adakah pertemuan mereka mengejutkan? Ye. Sememangnya, satu mulut puaka, satu lagi kuat menjawab. "Muka je hensem, tapi mulut macam longkang." -Ayesha "Dah macam...