BAB 2

19 3 0
                                    

“Assalamualaikum” ujar seseorang. Rakannya yang baru saja tiba dihadapan pagar sekolah itu diam.

“Tak jawab dosa" katanya. Rakannya mengeluh.

“Waalaikumussalam. Hang nak apa ni Wan Adif Haikal?” soalnya. Adif tertawa kecil. Mereka berdua berjalan beriringan masuk ke dalam dewan tertutup di Sekolah Menengah Kebangsaan Gemilang itu.

“Tak ada apa pun. Bagi salam pun aalah ke?” Soal Adif kembali.

“Lagi pun, dah lama tak jumpa hang lepas habis pdpr haritu. Kan Afnan?” Lelaki yang digelar sebagai Afnan itu hanya menganggukan kepalanya.

“Hm Yelahh" ternaik kening Adif.

“Kau ni dah kenapa, Afnan? Macam tak semangat je nak masuk sekolah jumpa kawan baru" kata Adif hairan.

“Bukan tak semangat. Aku Cuma malas nak happy sangat hari ni. Yelah, dah berapa tahun dah kita jadi seorang pelajar. Biasa lah" kata lelaki itu selamba.

Adif mengangguk faham. Baru saja dia ingin mengatakan sesuatu, seseorang mencelah.

“Selamat pagi Adif, Afnan!” sapa seorang lelaki dari belakang.

“Mai dah balaaa"

“Woi Afnan Raihan. Mengutuk apa tu? Hang kutuk kami kan?” teka lelaki yang baru tiba tadi.  Raihan pura pura terkejut.

“Uish mana hang tau ni, Dib? Power ah" Adib Amzar menjulingkan bebola matanya ke atas..

“Dah kutuk tu mengaku je lah"

“Memang pun” balas Raihan tanpa rasa bersalah.

“Kau orang rasa kan, budak perempuan kelas aku tu cantik cantik tak?” serentak Adib dan Raihan memandang ke arah Adif.

“Hang ni dah kenapa? Buang tebiat pa tak tau" ha keluar terus loghat penang Raihan.

Adif sengih kecil. “Saja je. Mana lah tau boleh dapat bakal isteri ke en” katanya.

“Kepala hotak kau bakal bini!” Marah Adib.

“Dah la, aku nak duduk dekat barisan kelas aku dulu, malas nak layan hampa dua ni. Pening kepala aku" keluh Raihan lalu duduk di barisan kelasnya.

Tercenggang Adib. “Cam gitu je dia tinggal kita? Biaq betul mamat ni"

“Tak tau la Dib, tak leh nak kata apa dah" kata Adif pasrah. Adib diam sebelum duduk di barisannya.

“Lama lagi ka cikgu nak bagi ucapan ni weh? Aku dah ngantuk ni" kata Adif perlahan. Kepalanya disandarkan ke bahu Raihan.

Raihan mengangkat bahunya. Dia tekun mendengar ucapan yang diberi oleh pengetua sekolah itu. Adif mencebikkan bibirnya. Dia mengalihkan pandangan ke belakang.

“Hai nama aku Adif. Yang ni Afnan. Nama hang apa?” soalnya ramah. Raihan menggelengkan kepalanya.

“Buat kawan baru pula dah jantan ni" gumamnya perlahan tanpa Adif sedari.

“Aku Naufal. Adib Naufal" lelaki yang berada di belakang Adif itu mula memperkenalkan dirinya.

“Eh, dia pun nama Adib juga" kata Adif seraya menunjukkan Adib kepada Naufal. Adib melambaikan tangannya.

“Ouh”

“Weh Adif, tadi kata mengantuk sangat. Cepat lah bangun, nak masuk kelas dah ni" kata Raihan yang sudah berdiri. Adif bingkas bangun.

“Jom masuk kelas!” Kata Adif teruja. Naufal hanya tersenyum melihat wajah ceria rakan barunya itu.

Masuk saja ke dalam kelas mereka, Adif terus mengambil tempat di meja ketiga yang berada di hadapan kelas manakala Raihan dan Naufal pula lebih selesa di belakang.

“Tak guna punya member tinggal aku dekat depan ni" gumam Adif meluat. Dia menjeling Raihan tajam namun lelaki itu hanya menghiraukannya.

Raihan meletakkan kepalanya di atas meja sebelum memejamkan kelopak matanya.

“Hang nak tido ke?” soal Naufal. Raihan tak membalas, dia hanya bergumam kecil.

“Hm" Naufal mengangguk faham. Dia mengalihkan semula pandangannya ke arah depan.

Setelah 5 minit mencuba untuk melelapkan mata, Raihan kembali membuka kelopak matanya semula. Kepala diangkat.

“Baiklah semua. Adif adalah ketua kelas kau orang, Arriana pula penolong, Adib ketua kebersihan, Amirah bendahari dan Sofea ketua keceriaan" kata cikgu Farhana selaku guru kelas mereka semua.

Berkerut dahi Raihan. Ketua keceriaan? Dia menepuk bahu Naufal.

"Ketua keceriaan tu apa?" soalnya tatkala Naufal menoleh ke belakang.

Naufal menepuk dahinya perlahan. "Afnan Raihan, tak akan lah hang tak tau ketua keceriaan tu apa?" Soalnya semula. Mulutnya melopong saat melihat gelengan dari Raihan.

"Ketua keceriaan tu orang yang bertanggungjawab untuk hias dan cantikkan kelas ni. Haihh" Naufal mengeluh perlahan.

Raihan hanya menganggukan kepalanya. Perlahan lahan kepalanya berpaling ke tepi memandang gadis yang sedang menampal jadual kelas di bahagian papan kenyataan.

"Asal hang tengok dia macam tu?" Soal Naufal pelik.

"She's attractive"

ENEMY TO LOVERS  Where stories live. Discover now