"Afnan" panggil Irfan. Raihan menoleh ke arahnya sekilas sebelum menyambung mengemas beg sekolahnya.
"Nak apa?" Soal Raihan mendatar. Irfan diam seketika. Tidak tahu sama ada dia perlu memberitahu Raihan tentang ini atau tidak.
Raihan mengalihkan pandangan ke arah rakannya tatkala keadaan menjadi sunyi sepi.
"Hang nak cakap apa ni Faris Irfan? Cuba cakap bagi habis" tegur Raihan. Irfan tersentak.
"Aku dapat tau yang crush kesayangan hang tu suka dekat Amin" jelas Irfan akhirnya. Berkerut dahi Raihan.
"Amin? Muhammad Abdullah Al Amin tu kan? Budak kelas ni juga?" Soalnya bertubi tubi dan dibalas anggukan dari Irfan.
Irfan mengosok lembut bahu rakan baiknya itu tatkala Raihan mulai diam membisu. "Jangan risau, Afnan. Kalau dia jodoh hang, dia tetap akan jadi isteri hang nanti"
Raihan tersenyum pahit. "Tak apa lah, Irfan. Aku balik dulu, esok kita jumpa" dia terus melangkah keluar dari kelas.
Irfan mengeluh. "Sofea, tolong sedar yang Afnan sukakan hang"
"Assalamualaikum" Raihan memberi salam. Pintu rumahnya ditutup sebelum dia melangkah ke ruang tamu.
"Waalaikumussalam. Ha Raihan. Baru balik ke?" Soal Mak Long. Raihan menyalam tangan mak longnya.
"Haah mak long, baru balik sekolah" balasnya lembut.
Raihan adalah anak tunggal. Kedua dua ibu bapanya merupakan cikgu di sekolah rendah bersebelahan dengan sekolahnya. Kaya? Sudah semestinya cuma dia jarang mendapatkan kasih sayang dari orang tuanya. Hanya mak long saja yang selalu menjaganya.
"Ha bagus lah, pergi naik atas. Mandi lepas tu turun semula. Mak long dah masak" ujar wanita itu. Raihan mengangguk faham lalu naik ke tingkat atas.
Untuk pengetahuan semua, Raihan tinggal bersama dengan mak long dan pak longnya, bukan dengan ibu bapanya.
"Haaaaa leganya dapat baring" kata Raihan lega. Dia mengeluh sambil melihat siling putih biliknya.
"Suka lah berapa banyak laki sekalipun, aku tetap akan tunggu hang, Sofea" katanya seraya tersenyum manis.
YOU ARE READING
ENEMY TO LOVERS
RomanceMINE SERIES 1 DAFELLA SOFEA & AFNAN RAIHAN START: 24/10/2024 END: 30/10/2024