Rayyan melangkah masuk ke dalam rumah ibu dan ayahnya, diikuti oleh Reina yang masih setia di belakang. Suasana terasa tegang seketika apabila pintu rumah ditutup perlahan-lahan.
"Ian... kenapa datang tak bagitahu dulu? Boleh mummy masak awal-awal tadi." Suara Datin Mariam kedengaran sedikit terkejut, tetapi ada nada prihatin di situ.
Rayyan berjalan perlahan ke arah ibunya, wajahnya kelihatan berat, seperti menanggung beban yang tidak tertanggung. Matanya kelihatan sedikit berkaca, dan setiap langkahnya dipenuhi dengan kemarahan yang cuba dia tahan.
Datin Mariam mengerut dahi apabila melihat perubahan yang jelas pada anak lelakinya. Ada sesuatu yang tidak kena.
"Ian, sayang... kenapa ni?" Prihatin Datin Mariam bertanya.
"Mummy... is it true?" Rayyan akhirnya bersuara, suaranya hampir bergetar.
Datin Mariam memandang Rayyan dengan pandangan penuh tanda tanya, tetapi ada kerisauan yang jelas terbaca di wajahnya.
"Apa maksud Ian?"
Rayyan menatap tajam ke arah ibunya, seolah-olah cuba menembusi segala rahsia yang selama ini tersembunyi di balik mata wanita itu.
"Arwah papa... mummy yang bunuh kan?" Rayyan berkata, kepedihan jelas terpancar di wajahnya. Soalan itu menghentam udara seperti batu besar, menghempas keheningan yang seketika itu wujud di ruang tamu.
Di sisi, Reina sejak tadi hanya berdiri diam, kini air matanya menitis perlahan di pipinya, namun wajahnya kekal tegang, menahan amarah yang sama. Perasaan yang telah lama dia simpan kini seolah-olah semakin nyata.
Datin Mariam memandang Rayyan dengan raut wajah terkejut. Matanya berpindah pula kepada Reina, seakan tidak percaya dengan tuduhan yang keluar dari mulut anaknya sendiri.
"A...apa yang Ian merepek ni?" Suara Datin Mariam teragak-agak, bibirnya bergetar sedikit. Wajahnya menunjukkan kebingungan bercampur rasa takut, namun dia cuba menutupi kebenaran yang semakin menghampiri.
"Mummy yang bunuh papa!" Suara Reina tiba-tiba bergema dalam rumah itu, penuh dengan kemarahan dan kesedihan yang selama ini dia pendam dalam diam. Air matanya jatuh tanpa henti, mengalir deras di pipinya.
Datin Mariam tergamam, matanya memandang Reina dengan ekspresi bercampur baur antara ketakutan dan penafian. Dia melangkah perlahan, cuba mendekati Reina dan ingin menyentuh tangannya untuk menenangkannya. Namun, Reina segera menepis.
"Don't touch me!" Katanya dengan nada penuh amarah dan luka, seolah-olah sentuhan itu sendiri membawa dosa yang tak terampunkan.
Datin Mariam tersentak. Dia cuba menahan air matanya yang akhirnya tidak mampu lagi di bendung. Bahunya bergetar, dan dia menutup wajahnya dengan tangan, perlahan-lahan menangis.
"Mummy mintak maaf..." Suaranya tersekat-sekat di antara esakan, penuh penyesalan dan beban dosa yang selama ini disembunyikannya.
FLASHBACK
8 tahun yang lalu
Dalam kegelapan malam, hospital itu sunyi sepi. Datin Mariam melangkah perlahan, menyusuri lorong yang redup, dengan kepala ditutupi pakaian hoodienya dan wajahnya disembunyikan di balik topeng muka hitam.
Dia akhirnya tiba di pintu wad, lalu menolak daun pintu itu dengan berhati-hati, memastikan tiada sesiapa yang perasan kehadirannya.
YOU ARE READING
FORGIVING THE FLAME
Romance"You shouldn't love someone like me. I'll only hurt you, break you." - Reina Madiyya - "Whatever you've done, whatever you think makes you unlovable, I don't care. I'm here, and I'm staying." - Rayyan Hazell Ruzain -