Di pejabatnya, Rayyan duduk di kerusi empuk, memandang kosong ke arah skrin komputer. Jarinya mengetuk meja perlahan, namun fikirannya jauh melayang. Tiba-tiba, ingatan perbualannya dengan Reina beberapa hari yang lalu kembali terngiang-ngiang.
Dia teringat bagaimana Reina tersedu-sedan sambil meluahkan rasa penatnya. Bagaimana dia, tanpa sengaja, membuat Reina rasa selamat. Wajah gadis itu, yang cuba menyembunyikan kesakitannya, kini terbayang jelas di benaknya.
Rayyan merasakan sesuatu yang sukar diungkapkan. Dia tidak pernah merasakan keinginan yang begitu kuat untuk melindungi seseorang. Reina Madiyya. Nama itu seakan terpahat di hatinya.
Dia menghela nafas panjang, dan bersandar di kerusi.
"Apa masalah aku ni?" Gumamnya perlahan.
Tangannya kemudian meraup wajahnya, cuba menenangkan diri. Namun, setiap kali dia cuba memusatkan perhatian pada kerja, bayangan wajah Reina kembali muncul. Senyumannya, ketenangannya, dan rasa kepercayaan yang dia tunjukkan pada hari itu, semuanya menghantui fikirannya.
Tiba-tiba, pintu pejabat terbuka dan Zayn melangkah masuk dengan sebuah fail di tangan. Dia meletakkan fail tersebut di atas meja Rayyan, namun tidak lama kemudian, dia perasan perubahan pada wajah sahabatnya itu.
"Kau okay tak? Muka macam tengah fikir masalah negara je." Soal Zayn sambil duduk di kerusi hadapan meja Rayyan, matanya memerhati dengan teliti.
"Ni lebih dari masalah negara. A lot on my mind." Balas Rayyan, wajahnya jelas ada sesuatu yang membebani fikirannya.
"A lot on your mind, or 'someone' on your mind?" Zayn bertanya sambil mengangkat kening.
Rayyan tersentak sedikit, terkejut Zayn dapat membaca fikirannya, tapi dia cepat-cepat menutup reaksi itu.
"Ah, mana ada. Tak ada apa-apa lah." Rayyan cuba berpura-pura tidak mengaku sambil berlagak selamba, matanya kembali tertumpu ke skrin komputer seolah-olah fokus pada kerja.
Zayn mengerlingnya dengan senyuman nakal.
"Come on. Kita ni berkawan dah lima tahun. Aku tak pernah tengok kau macam ni, bro." Jawab Zayn.
Rayyan memandang Zayn seketika, kemudian menghela nafas panjang. Dia bersandar ke belakang, melepaskan tangan dari keyboard komputernya. Wajahnya yang biasanya tenang kini menampakkan sedikit kerisauan.
"Honestly, aku tak boleh lupakan dia, Zayn. Reina... She's different. Dia berbeza dari semua perempuan yang aku pernah kenal." Katanya perlahan.
Zayn mengangkat kening, kelihatan sedikit terkejut tapi juga penuh minat.
"Lain macam mana tu?" Soal Zayn.
Rayyan mengeluh lagi, matanya beralih ke tingkap besar, memandang pemandangan bandar yang sibuk di luar, tapi jelas fikirannya melayang ke arah lain.
"Dia... tak pernah minta simpati. Walaupun dia tengah hadap benda-benda yang aku sendiri tak tahu kalau aku boleh tanggung. Tapi... waktu dia menangis depan aku, aku rasa macam... aku kena tolong dia. Bukan sebab kesian, tapi sebab... aku rasa bertanggungjawab. Aku rasa nak protect dia."
"Aku rasa macam... aku kena buat something. Tapi aku tak tahu apa. Aku tak pernah rasa macam ni sebelum ni, Zayn." Sambungnya lagi, suaranya bergetar sedikit.
Zayn tersenyum dengan senyuman yang penuh makna.
"That's love, bro. Kau dah jatuh cinta dengan dia."
Rayyan terkejut, matanya membulat mendengar kata-kata Zayn.
"Cinta? Tak, tak. Tu tak mungkin. Aku dengan dia baru je kenal dan..."
YOU ARE READING
FORGIVING THE FLAME
Romansa"You shouldn't love someone like me. I'll only hurt you, break you." - Reina Madiyya - "Whatever you've done, whatever you think makes you unlovable, I don't care. I'm here, and I'm staying." - Rayyan Hazell Ruzain -