Sya, Lin dan Qai berjalan menuju ke tempat duduk mereka sambil bergelak ketawa. Mereka ni, kalau sehari tidak gelak, tidak sah.
Qaisarah hairan apabila melihat terdapat sebar coklat di bawah mejanya. Dia pun mengambil coklat itu untuk mengetahui siapakah insan yang memberinya coklat itu.
-anonymous- to -Qaisarah Arianna-
'Anonymous?' Qaisarah membaca tulisan yang tertulis pada sehelai kertas yang tertampal pada coklat itu.
"Wah, Qai. Coklat siapa tu?" Soal Sya teruja. "Coklat siapa bagi entah. Saya pun tak tahu. Yang tahu coklat ni, saya yang punya. Haha." Ujar Qaisarah. "Wuu, Qai dapat coklat daripada siapa lah tu. Qai ada secret admirer. Wuu." Kata Lin.
"Amalin Syahira, awak tahu bukan yang saya ni, Qaisarah Arianna, mana pernah ada peminat. Sejak empat tahun sekolah sini, tak pernah ada peminat. Mungkin mr. anon ni tersilap orang kot. Huhu." Ujar Qai.
"Herm, tersilap orang apanya. Itu hah, tertulis di atas kertas tu, to Qaisarah Arianna. Takkan tersilap orang." Kata Sya. "Haah, Qai. Apelah awak ni. Dah terang terang atas kertas tu tulis nama awak." Lin bersetuju dengan kata kata Dhia Syahira.
"Ha yelah yelah. Dah lah, saya malas nak layan. Korang berdua ambik je la coklat ini. Kongsi." Qaisarah memberi coklat itu kepada Sya dan Lin.
Sya dan Lin memandang antara satu sama lain. Mereka hairan. Selalunya perempuan ni, kalau dapat sesuatu daripada secret admirer , mesti teruja. Tapi, Qaisarah Arianna. Boleh bagi apa yang dia dapat, pada orang lain. Pelik.
"Eh eh tak boleh tak boleh tak boleh." Sya menolak.
"Aik? Kenapa Sya? Sedap kot coklat ni". Ujar Lin sambil melihat coklat yang diberi Qai tadi.
Sya menggeleng gelengkan kepalanya. "Tak boleh lah, Lin. Memang tak boleh. Qai, awak ni, apelah. Awak dapat coklat dari secret admirer kot. Awak simpanlah coklat ni. Awak simpan. Nanti sedih secret admirer awak tu." Jelas Sya.
Qai masih berdegil. "Taknaklah."
Ujarnya. "Tak, awak kena ambik. Nanti sedih, sakit hati secret admirer awak tu. Awak kenalah ambik." Pujuk Sya. Lin hanya mengangguk anggukkan kepalanya, bersetuju dengan Sya. Qai hanya berdiam diri.
"Qai, bagilah layanan yang mesra kat saya. Janganlah berdiam diri aje. Apapun, saya nak awak ambik coklat ni. Awak mesti ambik. Sekurang kurangnya, kita boleh lah siasat siapa secret admirer awak tu. Ambiklah Qai. Okey?" Sya tidak putus asa memujuk Qai.
"Erm, yelah yelah." Ujar Qai lalu mengambil coklat itu. Sya dan Lin tersenyum girang.
◆◇◆◇◆◇
"Qai, lukisan kamu hari tu, menang ke tidak?" Soal Encik Ismail. "Tak tahu lagi ayah. Cikgu tak bagitahu apa apa pun." Jawab Qaisarah.
"Terima kasih Mak Yan." Ujarnya sebaik saja Mak Yan menyendukkan nasi untuknya.
"Qai, ibu dan ayah akan doakan supaya kamu berjaya dalam pertandingan ini. Nanti kalau menang, boleh ke peringkat seterusnya kan?" Soal Puan Dhalia pula. "Yupp." Ujar Qai lalu menganggukkan kepalanya.
"Apapun, do the best sayang." Ujar Puan Dhalia. "Anak ayah, mesti boleh kan?" Soal Encik Ismail lalu mengusap lembut kepala anaknya itu. "Hehehe, mestilah ayah." Kata Qai penuh semangat.
"Dah dah. Jom makan. Haa, Qaisarah. Kamu nak ikut ibu pergi Galeri Qid's tak?" Soal Puan Dhalia. "Boleh lah ibu." Jawab Qai lalu menyuap sesudu nasi ke dalam mulutnya.
"Kalau begitu, makan, solat Zuhur, lepas tu tukar baju. Cepat tau. Ibu ada client." Arah Puan Dhalia. "Baik bos." Ujar Qaisarah.
◆◇◆◇◆◇
YOU ARE READING
Andai Esok Nafas Terakhirku
Teen FictionAndai esok nafas terakhirku. Ajal . Maut . Semua di tangan Allah Maha Kuasa. Mungkin esok kita dah rancang nak pergi bercuti, nak pergi melancong ke luar negara, tapi yang menentukan, Allah. Kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan. Cerita...