Song : Terakhir by Sufian Suhaimi
Sha
Petang tu, aku balik ke rumah dengan perasaan sedih. Sebak. Aku bukan saja hilang Qai, tapi aku hilang Lin.
Aku tenung lama gambar aku, Qai dan Lin pada bingkai gambar. Air mata mengalir. Apalah nasib aku.
Aku membaca semula surat terakhir Qai untuk aku. Ini lah komunikasi aku dengan Qai yang terakhir.
Aku terkenang kenangan kenangan kita bertiga dulu Qai. Kita selalu usha Daniel sama sama. Pergi sini sama sama. Pergi situ sama sama.
Ah aku rindu!
Aku rindu kau , Qai!
Aku nak kita sama sama macam dulu Qai. Aku nak bergembira dengan kau, dengan Lin. Aku nak sembang lagi dengan kau. Aku nak tengok lagi kau punya lukisan yang cantik cantik tu. Aku nak tengok lagi kau rapat dengan Daniel walaupun aku jeles. Aku nak kau balik.
Tangisan semakin laju. Aku tak tahu dah apa jadi dengan diri aku ni. Aku macam ... Dah gila. Sebab aku kehilangan orang yang paling aku sayang.
Aku dengar ada manusia memberi salam di hadapan rumah aku. Aku jenguk dari tingkap bilik.
Lin? Apa dia buat kat sini?
Aku malas nak buka pintu. Disebabkan ibu dan ayah aku tak ada kat rumah, terpaksalah buka jugak.
Tanpa bercakap apa apa, aku memandang Lin dengan pandangan sayu. Lin, aku rindu kau! Aku nak kehidupan kita macam dulu. Gembira sama sama. Sedih samasama. Aku nak kau bagi aku semangat sebagaimana kau bagi aku semangat masa Qai pergi. Aku rayu Lin.
Sekali lagi empangan air mata aku dah nak pecah. Aku taknak nangis depan diorang. Sebab ego aku tinggi. Aku nak tunjuk kat diorang yang aku kuat. Jadi aku lari tinggalkan diorang.
"Sya! Sya!"
Aku dengar yang diorang kejar aku. Aku terus lari daripada diorang. Air mata aku dah mengalir laju.
Aku tak tahu. Tapi aku rasa macam aku bermimpi. Aku dah tak boleh nak fikir apa dah. Sebab aku terlalu sedih. Aku melintas jalan besar tanpa melihat kiri kanan. Kan aku kata, aku dah tak boleh nak berfikir.
"SYAAA!" Lin jerit sekuat hati apabila dia nampak aku dah nak kena langgar dengan lori besar.
Tapi Alhamdulillah, aku selamat. Aku ditarik oleh entah siapa tah manusia yang menunggang motor di situ. Dia tarik tangan aku dan terus membawa aku ke tepi. Terima kasih, mat motor.
Setibanya aku di seberang jalan, aku pengsan.
^_____________^
Lin
"Sya, tolong bangun Sya." Aku lari mendampingi Sya yang terbaring atas katil dibawa oleh doktor menuju ke wad. Doktor terus membawa Sya masuk ke dalam wad. Aku ditahan di luar. Aku tak boleh masuk lagi sebab doktor nak cek Sya dulu.
Aku harap Sya okey. Melihat dia sikit lagi nak kena langgar dengan lori buat jantung aku bagai nak gugur. Nasib baik ada seorang abang yang naik motor tarik tangan dia menyebabkan dia selamat daripada dilanggar.
Aku duduk di kerusi luar wad. Ada Daniel, Roy, dan Khaila. Ibu bapa Sya pun ada sekali.
Keadaan ni sama. Sama macam waktu Qai masuk hospital sebab kena pukul oleh Afzan dulu. Sama.
Doktor yang telah cek Sya keluar dari wad. Cepat cepat ibu dan ayah Sya tanya keadaan anaknya.
"Macam mana dengan anak saya doktor?"
Hm keadaan ini pun sama macam dulu. Aku dah mula nangis. Biarlah semua sama, tapi aku taknak doktor cakap benda yang sama macam waktu Qai sakit dulu. Aku taknak doktor cakap, dia mintak maaf. Aku tak nak dengar tu. Yang tu aku taknak sama.
Ya Allah, tolong Ya Allah.
Aku taknak kehilangan dua dua.
"Alhamdulillah, dia selamat." kata doktor.
Ah, aku lega. Terimakasih Ya Allah.
^_______________^
"Sya, makanlah banyak lagi. Tahu tak yang awak tu dah kurus keding macam ikan bilis saya tengok." aku membebel setelah melihat Sya tidak menghabiskan makanan yang disediakan hospital untuknya.
"Ei taknaklah. Awak pun tahu kan saya tak suka segala galanya tentang hospital. Dari segi bentuk dia, bau dia, keadaan dia, apatah lagi makanan dia. Macam makanan kucing." Sya bebel kat aku balik. Haih Sya, lantak kau lah haha.
Sya dah tiga hari duduk hospital. Aku, Roy, Daniel dan Khaila setia menemaninya. Tepat aje pukul 10, kami terus melawatnya. Boleh dikatakan yang kitorang orang pertama lah yang melawat di hospital ni.
"Terimakasih korang, sebab sanggup temankan saya." ujar Sya.
Kami berempat hanya tersenyum.
"Em, saya nak mintak maaf pada Khaila." ujar Sya lagi. Khaila memandangnya.
"Selama ni, saya jujur yang saya bencikan Khaila. Sebab saya rasa dia yang menyebabkan Lin lupakan saya, lupakan Qai. Saya rasa kehadiran Khaila untuk menggantikan kehilangan Qai. Tapi saya tak boleh lagi terima kehilangan Qai. Sebab tu saya taknak sesiapa pun ganti tempat dia." jelas Sya panjang lebar.
"Pasal kat tandas haritu, Khaila guna cermin tengah. Which is cermin yang selalu Qai guna waktu dia ada dulu. Tu yang saya marah awak sangat sangat tu. Sebab saya tak boleh terima pemergian Qai. Saya mintak maaf, Khaila." sambung Sya lagi.
"Tak apa, saya faham." balas Khaila lalu tersengih.
"Sya, tak kira sukar mana pun , awak kena terima takdir. Kalau awak tak terima, awak seolah olah mempersalahkan takdir. Tak baik macam tu." nasihat Daniel.
"Betul tu Sya. Saya pun ada la banyak kali teringatkan Qai. Tapi saya kena redha, sebab dah tak boleh nak buat apa dah." ujar aku.
" Jadi tahun lepas, saya jumpa Khaila. Perangai dia betul betul sama macam Qai. Dia pandang melukis, dia ada ayah tiri, dia juga ada dua orang adik tiri. Sama macam Qai. Sebab tu saya rasa Allah hadirkan Khaila, untuk mengurangkan rasa sedih kita." sambung ku lalu menepuk lembut bahu Sya.
Sya mengangguk tanda faham.
"Okey, saya terima dengan takdir. Saya terima pemergiannya. Terima kasih korang." balas Sya.
Sejak dari itu, kami berlima bersahabat baik.
Tamat
^____________^
Setiap perjumpaan pasti ada perpisahan. Apa yang terjadi, kita kena terima dengan takdir. Kehilangan seseorang yang tersayang mungkin ada hikmah di sebaliknya. Mungkin Allah nak bagi manusia yang lebih baik dari dia? Siapa tahu? Perancangan Allah tu lebih baik :)
FS : Sekian saja dari saya. Huuaa dah habis dah special chapter hehee! Terima kasih sebab sudi bacaa. And thankyouu for 3k :))))
Haa cerita ni dah habis dah, kalau bosan, boleh baca cerita yang baru bertajuk Ego :) Jangan lupa vote! Love ya!
YOU ARE READING
Andai Esok Nafas Terakhirku
Teen FictionAndai esok nafas terakhirku. Ajal . Maut . Semua di tangan Allah Maha Kuasa. Mungkin esok kita dah rancang nak pergi bercuti, nak pergi melancong ke luar negara, tapi yang menentukan, Allah. Kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan. Cerita...