" Okay pelajar. Sebelum cikgu keluar daripada kelas. Cikgu ada bad news and good news untuk korang. So korang nak dengar yang mana satu dulu? " ujar guru kelas iaitu Puan Intan.
" Bad News ! Bad News ! " satu kelas terjerit-jerit kerana mahu mendengar berita yang bakal disampaikan oleh guru kelasnya.
" Okay. Bad news dulu eh? Bad news nya ialah besok cikgu dah transfer sekolah. So, mulai besok cikgu dah takde. " Suara Puan Intan mula sebak.
" Apa?! " satu kelas terkejut.
" Cikgu, kenapa cikgu tukar sekolah ? " tanya Yuna.
" Cikgu dah tak sayang kitorang ke? " tanya Fyza.
" Cikgu dah tak larat nak jaga kitorang eh? " tanya salah seorang pelajar lelaki pula iaitu Hafiz.
Pelbagai soalan diajukan kepada Puan Intan. Riak wajah Puan Intan mula berubah apabila melihat pelajarnya seperti tidak mahu melepaskannya.
" Bukan anak-anak. Cikgu kena transfer sebab kena ikut suami pergi Sabah. Kalau boleh memang cikgu taknak transfer tapi takkan cikgu tak perlu ikut suami cikgu kan? " Ujar Puan Intan.
" So, good news nya? " tanya Tun Qhalesya.
" Good news nya ialah korang akan dapat guru kelas yang baru dan jauh lebih muda daripada saya. Cantik orangnya. " Puan Intan menjawab dengan senyuman.
Pelajar lelaki terus mengeluarkan suara kegembiraan. Biasalah bagi pelajar lelaki, apabila mendengar sahaja ayat cikgu perempuan yang muda. Pasti mereka akan gembira.
" Eleh, suka lah tu pelajar boys sebab dapat cikgu perempuan baru and muda. " Ain menjeling kepada semua pelajar lelaki di dalam kelasnya.
" Sabar sabar. Jangan gaduh. Apa-apa pun anything Whatsapp cikgu okay? I'll be there for you. Nak mintak ajar matematik pun boleh. Just Whatsapp. " ujar Puan Intan lagi sekali.
" Cikgu . . . " Mardiah mencelah.
" Yes, Mar? "
" Nak hug! " Dengan lajunya Mardiah memeluk Puan Intan. Kemudian disertai oleh pelajar perempuan yang lain.
Air mata Puan Intan mula jatuh membasahi pipi.
" Cikgu sayang korang. Cikgu nak korang janji yang korang akan buat yang terbaik untuk SPM. Boleh? " Puan Intan mengesat air matanya.
" In shaa Allah , cikgu. " Satu kelas menyahut permintaan Puan Intan. Kemudian satu kelas bersalaman bersama dengan Puan Intan. Di saat itu, hanya Allah S.W.T yang tahu bertapa sebaknya perasaan Puan Intan kerana mahu meninggalkan kesemua pelajar kesayangannya.
____________________________________________
" Abanggggggg . . . " Isya mula mengeluarkan suara gediknya.
" Yes Sayang? Nak apa? " jawab Amir Lufias.
" Jom keluar dinner malam ni? Laparlah. Teringin sangaaaaaaaaaaaaaat nak makan Lamb Chop. " Isya bertambah mengada-ngada.
" Takpayah. Abang boleh masak kan? Nak makan luar kenapa? Lagipun harinikan ada kelas tuisyen Bahasa Inggeris bersama Abang Amir. Lupa? "
" Alaaaa, lepas balik tuisyen boleh kan? " Isya merungut.
" No. Biar Abang je masak. Now, Isya pergi bersiap, dah nak Maghrib. Kita solat sama-sama okay? " Amir Lufias mengajak.
" Isya yeyed lah, Abang. " balas Tun Qhalesya.
" Apa tu yeyed? " tanya Amir Lufias kerana sifat ingin tahu.
" Period. Hiks. " Balas Tun Qhalesya.
" Oh okay. Nakal Sayang ni. Abang naik atas dulu. Bye. "
____________________________________________
" Hi Lily! " Ucap Isya.
" Oh. Hi Isya! " Sahut Aily Luhana.
" Why tak datang sekolah tadi? Kau tahu tak yang Puan Intan last day tadi. " Penuh semangat Tun Qhalesya memberitahu kepada sahabat karibnya itu.
" What?! Really?! Aku demam lah. Menyesalnya tak datang sekolah. " Hampir satu kelas memandang mereka berdua akibat jeritan Aily Luhana.
" Ops, sorry over. " Lily meminta maaf kepada rakan kelas tuisyennya.
" Der, nak menjerit bukan kat sini. Nak jerit, pergi hutan sana dengan beruk-beruk. " Marah salah seorang lelaki iaitu rakan kelasnya.
" Eh, apa masalah kau? Nak suruh orang pergi hutan sana. Your attitude tu dah okay sangat ke nak cakap orang macam tu? " Aily Luhana bangun sambil menghempaskan bukunya di atas meja.
" Masalah aku? Masalah aku sekarang ni, kau jerit memekakkan telinga aku. " balas lelaki tersebut yang digelar Akif.
" Wei wei, dah dah Kif. Perempuan tu. " Salah seorang kawan Akif cuba meredakan keadaan.
" Kisah pulak aku dia ni perempuan. Sekali aku naik angin jangan harap aku bagi muka. " balas Akif dengan nada marah.
" Apa bising-bising ni? " Amir Lufias mula memasuki kelas tuisyennya.
Pelajar-pelajar lain mula kembali ke tempat duduk asal mereka.
" Saya tanya, apa bising-bising ni? Nak jadi gengster kat sini ke? Hah Aily , Akif ? " Amir mula meninggikan suara.
" Tak, Abang Amir. " Lily dan Akif menjawab serentak. Mereka berpandangan dan menjeling.
" Habistu? Parents awak berdua hantar awak ke sini untuk bergaduh atau belajar? Sedar sikit yang korang ni nak SPM. Jangan main je. Saya ceramah free ni untuk semua. Bukan untuk Aily dan Akif je. Faham ? "
" Faham, Abang Amir. " satu kelas menjawab.
___________________________________________
" Abangggg, sedapnya Abang masak Lamb Chop ni. " Penuh berselera Tun Qhalesya memakan Lamb Chop yang dimasak oleh suaminya sendiri.
" Tengoklah air tangan siapa. " Amir menunjukkan tangan kanannya kepada Isya.
" Air tangan suami saya lah. Siapa lagi. Hehehe. " Isya menjawab.
" Eeee, comel je Sayang saya ni. " Amir mencubit pipi isterinya.
" Janganlah kacau. Nak makan. " Isya mencebik.
" Sorry Sayang. Makan sampai kenyang okay? Nanti masuk tidur. "
" Okay Abang. Thanks tau untuk Lamb Chop ni. I Love You." Ucap Tun Qhalesya.
" Sama-sama Sayang. I Love You Too, Sayang To The Moon and Never Come Back. Hiks." balas Amir Lufias.
" Eleh poyo je ' and Never Come Back ' konon. " balas Isya.
" Tak percaya Abang eh? " Tanya Amir Lufias.
" Percaya. Saja je. " Isya mengusik.
" Mengade. " balas Amir Lufias.
___________________________________________
YOU ARE READING
Suamiku Guru Tuisyen?
Random" Yup, demi cintaku kepada abang Muhammad Amir Lufias akan ku sanggup memasuki kelas tuisyennya. Hahahaha " Penuh dramatik Isya menjawab soalan Lily. " What?! Kena kahwin?! " Terkejut beruk AL dibuatnya. Adakah cinta Tun Qhalesya Binti Muhammad Irfa...