Hampir tiga bulan haein masih tidak berubah dia lebih kerap brkurung di dalam bilik sambil mengenang wajah ceria jin. Pedih itu lah yang dia rasa andai masa mampu di putarkan semula dia akan datang ke majlis khawin taeyong bersama jin tapi apakan daya dia hanya lah seorang manusia yang lemah. Sesekali haein mengeset air matanya. Taeyong mengeluh melihat adiknya seperti itu di sebalik pintu.
Taeyong menutup pintu bilik haein perlahan. Dia kemudia menuju ke ruang makan. Di mana eunji sedang menyediakan makan malam.
"Oppa esok adik eun nak datang sini"
"Adik?"
"Alah, jimin lah adik tiri eun tu"
"sejak bila chagi ada adik tiri?"
"chagi lupa cerita begini...adik tiri eun dia tak nak ikut omma dia tinggal dengan keluarga eun sebab dia lebih pilih tinggal bersama appanya" jelas eunji. Taeyong mengangguk faham.
"Oppa tak marahkan dia tinggal dengan kita sebab. Appa dia baru je meninggal"
"Tak lah..berapa umur adik chagi?"
"20"
"Masih Sekolah tak?"
"Tak"
Skip
Ting tong
Loceng rumah taeyong di rekan banyak kali. Segera eunji pergi membuka apa yang di lihatnya seorang budak lelaki kacak dengan sebuah beg besar.
"Jimin" eunji tersenyum manis. Jimin hanya menjeling sejujurnya dia sangt benci akan perempuan di depannya.
"Tak payah nak senyum sangat lah." Dingin suara jimin. Tapi eunji peduli apa biar pun jimin layan dia teruk tapi dia tetap anggap jimin macam adik kandungnya sendiri.
"Ikut nuna tunjuk bilik jimin" eunji mengangkat beg jimin. Berat.
"Lemah" perli jimin lalu merampas semula begnya.
Eunji tersentap tapi tetap masih memgawal perasaannya."Jom lah, Kita naik atas" eunji membawa jimin ke tingkat atas.
Ada sebuah bilik ni pintu dia terbuka sedikit dan kelihatan haein tengah duduk di atas katil sambil menghadap tingkap. Jimin sedikit pelik.
"Nama dia yoon haein. Adik kepada taeyong suami dia baru meninggal beberapa bulan lalu tu sebab dia jadi cam tu" jelas eunji tanpa di soal.
"Jimim ni bilik awak" eunji membuka bilik yang bersebelahan dengan haein.
"Masuk lah nuna nak masak dulu" kata eunji lalu turun ke dapur.
Jimin memandang haein, kelihatan gadis itubtidak terurus.
***
Selepas membersihkan dirinya jimin turun ke bawah tapi semasa dia keluar bilik dia sempat melihat di dalam bilik haein.Badan haein kini berbaring.
Jimin turun dari tangga fikirannya masih ke haein entah apa yang dah jadi dia tiba-tiba berminat dengan gadis itu.
"Jiminie, jom makan" ajak eunji. Dia memutarkan biji matanya panggilan itu paling di bencinya mau tak nak dia tetap ke meja makan maklumlah dia menahan lapar sejak sampai ke rumah itu.
Dia duduk berhadap dengan eunji.
"Piring ni untuk apa" saol jimin. Menunjuk piring kosong yang di letakkan di sebelahnya.
"Haein" jawab eunji. Senyuman di bibirnya tak pernah pudar, walaupun jimin tak pernah balas pun senyumannya.
"Jimin tunggu sini, nuna nak panggil haein makan dulu" jimin diam dia langsung tak pandang eunji. Dia mula menyuap sesudu nasi ke dalam mulutnya.
Tidak berapa lama tu eunji turun tetapi tidak bersama haein. Jimin pelik kejap bilang nak panggil haein.
"Jimin awak mkan lah dulu" kata eunji. Duduk menghadap jimin tapi jimin langsung tak pandang eunji. Eunji mengeluh menarik perhatian jimin.
'Susah sangat ke nak ajak dia makan?' Fikir jimin. Tetapi dia peduli apa.
Skip
Selepas mandi jimin masuk ke dalam biliknya ke dengaran jelas suara esakan haein menarik perhatian jimin. Ketika itu taeyoung dan eunji telah pun tidur. Jimin gemar mandi lewat malam. Dia menghampiri bilik haein perlahan pintu bilik di buka. Kelihatan haein tengah memanggis smbik memeluk ke dua belah kaki.
"Kau...asal..nangis?" Soal jimin trsekat-sekat.
"Jin...bogosipo" dua perkataan tu membuat jimin tau benar apa yang menyebabkan gadis di depannya menanggis. Jimin mengeluh kecil. Haein masih lagi teresak. Jimin duduk di bawah katil haein sambil membelakangi haein.
"Semua orang ada kisah sedih. Dan semua orang juga akan merasakan kehilangan. Begitu juga dengan kita. Yang sudah pergi biarlah pergi yang hidup kena teruskan hidup" kata jimin dengan nada rendah tetapi jelas di dengari hein. Tanpa disedari jimin air matanya sendiri mengalir. Ya dia rindu appanya, lelaki yang mampu menjaganya walaupun ibunya meninggalkan mereka dengan lelaki lain. Jimin megelap air matanya.
"Asal aku pula yg nangis ni" kata jimin dengn gelakan kecil. Dia memandang haein. Mata gadis itu benar-benar bengkak sedang memandangnya.
"Aigo, hodohnya muka kau" gurau jimin.
"kau siapa ha masuk2 bilik org pastu bagi ceramah bagai sempat ejek orang pula tu. Pergi kau" jerit haein.
"Yah, nanti oppa kau dengar lah pabo" marah jimin dia menekup mulut haein. Haein menronta untuk melepaskan tangan jimin.
"Yah, aku lepaskan asal kau tak menjerit suda" marah jimin. Haein mendiamkan diri dan jimin melepaskan tangannya.
"Kenalkan aku park jimin. Adik tiri eunji." Jimin menghulur tangannya.haein diam dan hanya memandang.
"Sombong" bisik jimin. Haein mengambil bantal an memukul jimin.
"Pergi kau" marah haein.
"K. Aku pergi tapi kau kena ubah diri kau jadi normal semula aku nampak mcm katak hilang anak dah" sempat jimin bergurau lalu dia keluar dari bilik haein.
Di depan pintu haein jimin terkejut ternampak taeyong sedang berdiri sambil mencekik pinggang.
"Kau buat apa dalam bilik saeng aku?" Soal taeyong.
"Aku...aku cuma nak berkawan dengan dia" kata jimin selembah je dia pergi meninggalkan taeyong. Mcm kurang adab je tapi nasib baik eunji dah jelaskan mcm mna sikap jimin tu.
Skip
YOU ARE READING
Marriage contract
RomanceJin seorang anak yang taat pada ibunya, semua kehendak ommanya di penuhi sehinggalah ommanya menyuruh dia untuk berkhawin walaupun dia belum ada calon. Haein seorang gadis miskin yang berkerja di sebuah restauran di hotel manul yang popular di korea...