Introvert

569 13 0
                                    

Satu helai kertas diambil daripada kotak. Kertas 185 gsm diletakkan di atas papan easel bagi memudahkan kerja dilakukan. Pensel arang ditajamkan menggunakan pisau. Setelah puas diasah, dilorekkan ke atas kertas sebuah lukisan.

Secangkir teh dibiarkan dingin di atas meja. Sudah kebiasaan buatnya tiap kali waktu hujan, sendirian di studio bersama pensel arangnya. Lagu daripada titisan hujan itu sudah cukup menenangkan fikirannya untuk berkarya.

Setengah jam berlalu cukup pantas. Sehelai potret sudah terhasil. Walaupun cuma lakaran kasar, tapi sudah kelihatan wajah yang cuba dipotretkan. Persis realiti.

Memikirkan teman. Ya. Dia punya teman. Tapi tidaklah seperti anak-anak watan lain bergaul. Baginya, cukup studio, lagu daripada playlist Xperianya, pensel arangnya dan secangkir teh.

Ah... Hujan dah berhenti. Getus hatinya. Dia bangkit meninggalkan lakaran kasarnya. Cawan teh suam digapai, dihirup laju dan diletakan semula di atas meja.

Sweater hitam dikenakan, kaca mata dibetulkan, rambut dirapikan, kasut disarung. Segala pekakas untuk berkarya dimasukan ke dalam satu beg sandang kecil. Bersedia!

Langkah dimula. Meninggalkan studio mengejar ilham. Biar sendiri, tapi cukup puas. Langkah perlahan melihat gerak-geri manusia menunduk ke telefon pintar. Dirinya hanya earphone dan Xperianya. Tapi tidak pula dia tunduk tuju kepada telefon pintar setiap masa.

Dia berhenti di satu taman. Cukup cantik suasana seusai hujan. Bangku lembab di sapu menghapuskan titisan hujan. Satu buku kecil bersaiz A5 dikeluarkan. Dengan runut masih rancak, jemarinya ligat menari bersama pensel arangnya. Melorek wajah-wajah manusia di taman itu.

Bahagia baginya tika sendiri. Melakar terus melakar wajah-wajah. Runut berubah dan berubah. Mengubah juga mood bagi setiap lukisannya.

Tika dia masih tunduk melakar. Terasa ada yang memerhatikannya. Didongak wajahnya ke hadapan. Senyuman si gadis menyapa.

"Wah... Cantiknya..."

***

CERPENWhere stories live. Discover now