BAB 7

751 24 1
                                    

Dari jauh kelihatan Abrar sedang duduk berseorangan. Tak, dia tak berseorangan. Dia tengah lepak dengan phone dia. Nasib baik member. Kalau tak aku dah campak Iphone tu pi lantak kena langgar lori kontena 18 tayar.

"Cak! Assalamualaikum." Fakhri membuka tapak tangan yang menutup mukanya.

"Waalaikumussalam. Kau piker kau comel. Eh, aku lempang jugak dia ni kang." Tangan Abrar diangkat, hendak bersalaman dengan Fakhri.

"Aku kan kawan kau paling comel." Kata Fakhri sambil mengangkat tangan, nak order.

"Bos, milo ais satu. Eh, dua."

"Makan tamau?"

"Tamau."

Abrar tersenyum senget melihat gelagat kawannya. Matanya disepetkan. "So? What's your problem, huh?"

"Abrar! Did you remember any girls from our course? Her name is Safarah. And, you know what. She is so melecun bak hanggg!"

"Wait, what? Safarah? Did you mean Diana Safarah, engineering punya budak. En, en?"

"Kot lah. Aku pun mana ambik tahu sangat pasal pempuan kat u dulu. Semua tak cun, Amira je yang cun melecun meletop kebabom bom." Cerita Fakhri sambil membuat gaya meletup dengan tangannya. Dia ni memang dari dulu, cerita nak gempak je!

"Kau kahwin je lah dengan si Mira tu, Fakhri. Ni, ni. Kau tengok ni. Aku jumpa apa yang kau carik tu. Hah, tengok ni! Taraa!" Iphone 6s. Peh Abrar. Kau jual kidney kau ke camne?

"Hah, ni lah minah ni! Kau tau, tadi dia datang dengan segerombolan. Eh, bukan. Dengan rombongan dia, nak minang aku. What the hell? Aku pun tak ingat dia tu sapa entah datang dari negara Mongolia ke."

"Hahaahahahhaha! Babi, kenapa Mongolia. Seriously, bro? Are you kidding me?"

"Haah, muka aku nampak macam aku tengah bahagia menipu kau ke?" Tiba-tiba mamak tadi datang, hantar air milo. Terbantut Fakhri nak buat gaya comel. Iyek!

Abrar meneliti lagi sekali gambar yang ada dalam Instagram Safarah. Part stalk orang, bagi je dia ni. Ada satu gambar yang menarik perhatiannya. Gambar sejambak bunga ros putih. Caption dia paling win ah!

'Wait for me, prince charming. I'll run to you. Hiks! -F.A.' Peh, 1,346 likes. Hotsetap dia ni.
"Jap. F.A? Fakhri Aiman? Nama kau ni en. Kau gila Fakhri. Gila." Abrar menggelengkan kepalanya sambil menyedut air milonya.

"Weh, aku tak nak kahwin dengan dia weh. Tolong aku weh. Entah sape-sape tah Safarah tu. Kau kalau nak, ambik lah. Aku taknak. Aku nak Mira je." Fakhri berkata dengan serious. Jarinya diketuk-ketuk di atas meja.

"Apa kata, kau cakap kat parents kau yang kau taknak Safarah, tapi kau nak Amira. Senang cerita. Lagipun, Amira tu kau dah kenal lama. Mana tau, dia memang jodoh kau dunia akhirat. Aku bukan nak jadi batu api. Aku cuma bagi pendapat je." Abrar menjongketkan bahunya.

Fakhri hanya memandang sepi temannnya. Terasa kacau jiwanya. Time main, dia main. Time serious, dia memang serious. Macam sarjan nak pergi berperang. Kata-kata Abrar bermain di fikirannya. Ada betul jugak apa yang Abrar cakap kan tu.

Tengah syok fikir masa depan yang tak berapa nak cerah akibat jerebu, tiba-tiba matanya terpandang satu sosok tubuh yang amat dikenalinya. Abrar memandang orang yang sama. Masing-masing mendiamkan diri.

.....

Amira berjalan masuk ke kedai mamak tersebut dengan selamba. Langsung tak pandang kiri kanan. Iqram di sebelahnya memilih tempat di hujung kedai, sedikit tersorok dari khalayak ramai.

"So, ada apa you nak jumpa I malam-malam camni?" Amira memulakan perbualan.

"I nak kita berbaik semula. I nak kita yang dulu." Tangan Amira tidak sempat dipegang.

Amira membuat muka menyampah, "Eh, bukan you ke yang nak putus dulu? Now, nak jilat balik? Disgusting!"

"You jangan buat I naik angin. Mood I tengah baik, jangan sampai I tinggikan suara kat sini." Iqram mengetap giginya. Geram.

Amira sekadar mendiamkan diri. Malas nak cakap dengan orang yang tak faham bahasa. Baik dia layan twitter ke, instagram ke, whatsapp Fakhri ke. Ada jugak faedahnya. Amira terasa menyesal pulak keluar dengan Iqram, ex-boyfriend yang telah ditinggalkan 5 bulan yang lepas.

"I cakap dengan you ni. Apa yang sibuk sangat tengok phone tu? Bak sini phone you!" Amira sempat menarik Iphone nya dari dirampas oleh Iqram.

"Are you crazy? This is my privacy!" Sebolehnya Amira menghalang Iqram yang cuba nak ambil Iphone nya. Mati dia kalau Iqram tau ada gambar Fakhri dalam ni. Dia taknak Iqram padam gambar Fakhri. Dia sayang gambar tu.

Ada gambar Fakhri pakai sunglasses, gambar Fakhri tengah tidur, Fakhri tengah sikat rambut guna jari, Fakhri buat 'peace' dengan muka comelnya. Terlalu banyak kenangan dia dengan Fakhri.

"I kata bak sini, bak sini lah! Ape yang susah sangat nak faham!?" Meja makan diketuk. Pergaduhan mereka menarik minat orang ramai untuk turut serta melihatnya.

"Look. Kau siapa nak cakap kat aku macam tu? Look everyone, kat sini ada sorang mamat yang tak reti malu. Dia dah ludah, pastu dia nak jilat balik. Disgusting, right? Apa patut aku buat dengan kau ni hah?"

"Aku dah lama sabar dengan kau, Iqram. Tapi harini, sorry to say. Aku dah hilang sabar dengan kau. Mulai harini, this moment, aku tak kenal kau dan kau tak kenal aku. Note that!" Amira bangun dari kerusinya. Iqram ditinggalkan bersendirian.

Amira masuk ke dalam Myvi. Air mata yang ditahan dari tadi mula mengalir dengan deras. Rasa marah yang menguasai diri menyebabkan Amira menangis. Bukan sebab sedih. Tangan di stering kereta menggigil, menahan marah. Dasar laki tak guna!

.....

Abrar menutup mulutnya yang terbuka luas. Dia tak sangka akan lihat drama yang betul-betul real. Selama ni, dia hanya tengok di kaca televisyen, terutamanya drama melayu. Novel melayu pun lebih kurang. Cliché. Cehh.

"Abrar, mira aku, Abrar. Kesian dia weh." Fakhri berdiri.

"Rilex, bagi dia cool down jap. Esok pagi, jumpa lah dia. Tak pun, nanti kau whatsapp dia." Abrar menghalang Fakhri.

"Peh, tak sangka dia ada pakwe weh. Dia tak pernah cite kat aku pun."

"Takkan semua nak cite kat kau. Apelah kau ni."

Abrar dipandang, minta kepastian. Betul ke apa yang dia buat ni? Fakhri rasa serba salah. Selama ni dia layan Amira dengan kasar. Sebenarnya takde lah kasar sangat, Cuma tak layan dia dengan baik. Kesian pulak tengok dia kena camtu ngan ex-pakwenya.

Kau kat mana? Send.

Fakhri meminta diri. Kawan baiknya dipeluk erat, tanda terima kasih atas kesudian untuk mendengar luahan hatinya. Sempat dia berpesan kepada Abrar.

"Benda tadi jangan dicerita kat orang. Aib. Assalamualaikum, bro."

SAYANG AWAKWhere stories live. Discover now