"Sayang, mwohae? What are you doing?" Amira yang khusyuk melihat iPhone nya menarik minat dia untuk menanyakan soalan. Macam ada benda best je, gaya nak telan iPhone je.
"Masukkan gambar kat instagram. Whatsapp mama, bagitahu kita dah makan malam tadi. Whatsapp Huda, sibuk tanya dah tidur belum." Amira memberitahu aktivitinya pada saat itu.
"Ohh yang whatsapp tu macam bagus sikit. Yang part instagram tu, saya kurang berkenan lah, Mie." Televisyen dimatikan. Tiada rancangan yang seronok memandangkan tiada astro di bilik penginapannya.
"Hah, kenapa?" Tanya Amira meminta kepastian. Bukan melenting, cuma nak tahu.
"Bila kita masukkan gambar rumah tangga kita dalam media sosial, saya rasa macam takde privasi. Semua orang tahu, orang nampak, apa yang kita buat mana kita pergi. Saya rasa biarlah kita berdua je yang tahu apa yang kita buat. Romentik kita, kita je rasa, tahu. Tak payah nak bagi orang luar nampak. Sayang nak capture berjuta, saya tak halang. Capture lah, buat kenangan. Tapi, jangan kongsi pada orang.
Try bayangkan, ada orang dengki dengan kita and dia ada niat tak baik dekat kita. Tak ke haru? Sebab dia tahu kita kat mana, kita tengah buat apa. Lagi satu, kalau nak up gambar juga, jangan tag location tau awak. Bahaya. Ingat pesanan saya ni." Terang Fakhri panjang lebar. Kepala Amira diusap lembut.
"Saya ingat, Fakhri. Maaf kalau selama ni awak terasa dengan saya."
"Saya cuma tegur. Saya tak nak jadi dayus. Saya nak kita berdua nikmati kehidupan ni macam biasa, jangan kisahkan dunia luar."
"Sebab ni lah saya sayang awak, tau tak?"
"Tau. Saya dah tau lama." Hidung Amira dicuit. Sempat Fakhri mengenyitkan matanya.
"Haiyaaaa. Dah sayang, nak buat camne? Layan je lah." Amira menghidupkan semula televisyen yang sedari tadi terpadam.
Fakhri baring di riba Amira yang sedang duduk di atas sofa. Matanya dipejamkan rapat. Menikmati segala momen yang manis antara mereka berdua. Rasa itu sementara, memori yang selamanya. Ko acah sastera oh!
Amira melalukan jari runcingnya di rambut lurus Fakhri. Suka sangat main dengan rambut Fakhri, sebab lembut macam rambut baby. Halus, lurus, wangi pulak tu.
"Don't you dare to leave me alone, baby." Gumam Amira sendirian.
"I won't. Yeah i know, we can't promise for tomorrow. But i won't leave you alone. Insya Allah." Jawab Fakhri sambil matanya tertutup. Senang dengan perbuatan Amira.
"Would you still love me the same even my face turn to kerepot?"
"Saya akan sentiasa sayang awak walau awak dah tua kerepot. Ingat ni sampai mati, walau apa yang terjadi antara kita berdua, abang tetap sayangkan sayang sangat. SANGAT. Walau abang mati sekalipun, cinta tu tetap ada. Remember that."
Sentap dekat perkataan 'mati', Amira terdiam.
"There are nothing can destroy our love, except Allah subhanahuwataala. Insya Allah, cinta abang pada sayang tak akan mati. Walau roh meninggalkan jasad. Oh, before i forget, i am very sorry because of the way i treat you before we got married. I didn't mean to do that.""Awak ni dah kenapa malam-malam nak sendu. Awak takde buat salah apa-apa lah. Saya tahu awak dulu ganas-ganas dengan saya pun sebab awak suka kacau saya. Awak jangan lah sedih sangat."
"Alaaa nak minta maaf pun tak boleh ke? Nanti kang kalau saya dah mati, tak sempat nak minta maaf kat sayang. Seksa tau nak carik sayang kat padang mahsyar nanti." Pipi Amira dipegang. Ee rasa nak gigit je.
"Awak ni dah kenapa dari tadi asyik cakap pasal mati aje? Ke awak ada niat nak tinggalkan saya ni? Mati jangan dibuat main-main tau." Amira mula rasa tak sedap hati. Dulu selalu baca kat surat khabar, majalah, yang kalau orang selalu cakap pasal mati, itu tanda-tanda yang dia dah nak 'pergi'. Amira cuba positif.
"Ya Allah sayang oi. Ni kenapa nak emo sangat malam ni. Jangan lah emotional sangat. Awak period eh? Saya cakap macam tu sebab takut saya tak sempat je. Ye lah, umur kita taktau sampai bila kan."
"Please don't say anything. I just want to be with you. Don't go any where. Don't you dare to leave me alone. I am really really love you." Badan Fakhri didakap erat. Degupan jantung yang dirasa begitu menenangkan hatinya. Ya Allah, minta jaga hubungan ini hingga ke syurga Mu.
Suasana hening menyelubungi bilik itu. Tak terniat pun nak buat isterinya sedih. Fakhri bangun dan memeluk isterinya. Fakhri membuai badannya ke kiri dan ke kanan. Tenggelam dalam dunia mereka sendiri. Hanya mereka berdua. Degup jantung yang bersatu. Hela nafas yang seiring.
.....
Guruh yang berdentum mengejutkan Amira yang sedang tidur. Jam dinding dipandang sekilas. Pukul 3 pagi. Baru terasa yang dia sukar untuk bernafas. Badannya dikalihkan ke kanan. Tangannya memegang tangan suami tercinta yang terletak di pinggangnya.
Nah! Terpampang ciptaan Allah yang begitu indah dan sempurna di depannya. Kelihatan seraut wajah yang amat disayangi, dicintai sepenuh hati. Tangan Amira laju merayap di muka Fakhri. Kening Fakhri yang tersusun dipegang. Turun ke mata yang begitu indah baginya. Jari terus turun ke hidung Fakhri yang selalu menghidu wangian dirinya dan sampai ke bibir yang penuh, yang selalu menasihatinya.
Dalam hati Amira berdoa, "ya Allah kekalkan rasa cinta dan sayang kami di dunia dan di akhirat. Lindungilah suamiku dari sebarang kecelakaan. Jika dia jodohku, kekalkan lah hubungan kami hingga ke Jannah mu ya Allah."
Tangannya naik semula ke rambut Fakhri. Dah panjang menutup mata. Rambut Fakhri yang lurus diusap perlahan. Wangi!
"Hei, tak tidur ke?" Suara serak Fakhri menegur Amira dalam gelap. Amira terkejut seraya menarik tangannya kembali.
Fakhri pantas memegang tangan Amira dan dibawa ke bibirnya lalu dikucup lembut jari-jemari isterinya. Sayangnya kat dia ni! Rasa nak gigit je jari halus dia ni.
"Tak tidur?" Fakhri bertanya isterinya lagi sekali.
"Terjaga. Sorry kacau awak tidur."
"Tak kacau pun. Saya tahu awak tak tahan tengok muka saya, hensem sangat sampai adrenaline awak tak terkawal." Awww! Suara serak.
"Perasan lah sayang ni. Dah lah saya nak tidur." Amira meletakkan tangannya di pinggang Fakhri dan memeluknya erat. Bibirnya mencium dagu Fakhri.
"Suami awak handsome kan?" Tanya Fakhri. Ubun-ubun Amira dicium.
"Hmmm." Amira menjawab walaupun matanya sudah tertutup semula.
"Awak sayang saya tak?"
"Hmmm."
Fakhri berasa pelik apabila jawapan yang diberi dari tadi cuma hmmm. Fakhri menjarakkan sedikit badannya dari Amira.
"Lahhh tidur rupanya. Good night, sayang. I love you." Fakhri kembali memejamkan matanya. Tidak sabar untuk hari esok! Pasti lebih romentik dari harini.
Penulis busy, sorry