Fry pan dikeluarkan dari kabinet dan minyak dituang ke dalamnya. Bawang, cili, kiub tomyam dan sedikit belacan yang sudah siap dikisar dimasukkan ke minyak panas. Bau tumisan yang harum dan mencucuk hidung sesekali membuatkan seisi rumah bersin. Tangan yang bergerak pantas menghasilkan nasi goreng tomyam dalam hanya lima belas minit.
"Masak sedap-sedap. Kita sebagai isteri kena pandai jaga suami. Ikatlah selera dia dengan segala jenis masakan dari kita. Barulah suami sentiasa sayang." Pesanan mamanya terngiang-ngiang di telinga. Amira tersenyum.
Fakhri sedang sibuk menyusun pinggan di atas meja makan. Walaupun ditegah, dia tetap nak tolong. Ringankan beban katanya. Yelah, awal-awal kata ringankan beban. Nanti kang jadi beban pulak. Tak faham? Hmm.
Nasi goreng yang sudah siap disenduk ke dalam mangkuk nasi-hadiah perkahwinan daripada Abrar dan Safarah. Air milo panas dituangkan ke dalam cawan. Berasap.
"Thank you for this delicous and lovely nasi goreng tomyam." Pinggan yang sudah kosong dibawa ke sinki dan dicuci.
"No problem lah, Fakhri. Itu kan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Kan?"
"Lain kali, bagi saya masak pulak. Fakhri Aiman yang awak kenal ni bukanlah sekadar hensem baik berbudi pekerti tampan bergaya, tapi dia juga serba boleh dalam masakan ni." Bukan Fakhri lah kalau tak puji diri sendiri. Perasan hensem setiap masa. Nasib baik memang dah hensem.
"Part hensem berbudi pekerti baik tampan bergaya tu membuatkan isi perut saya nak terkeluar semula. Nak muntah lah." Gurau Amira.
"Eh, nak muntah? Takkanlah? Are you pregnant?"
"Fakhri! Saya gurau je lah. Hish, dah lah. Pergi main kat depan sana, jangan kacau saya. Main jauh-jauh." Badan Fakhri ditolak ke arah ruang tamu.
"Janganlah suruh saya main jauh-jauh. Nanti kalau saya dah jauh dari awak, baru awak rasa rindu. Masatu dah terlambat nak panggil saya, suruh datang dekat. Sebab saya dah terlalu jauh dari awak."
Amira terdiam. Nak sendu pepagi pun tak boleh jugak. Tapi, ayat Fakhri membuatkan hatinya terjentik. Auch, sakit! Bukan maksud dia nak menghalau. Tak pernah ada niat tu pun.
"Fakhri, sorry." Tangan Fakhri diraih dan dikucup lembut. Hangat dan nyaman.
"Jangan selalu ungkapkan maaf. Lama-kelamaan, perkataan maaf itu akan dipandang ringan dan murah. Dah takde value. Dan awak tak buat salah apa pun sayang." Amira ditarik ke dalam pelukannya. Sayang sangat belahan jiwa yang seorang ni!
.....
"Zarith Amira, can i ask you something?" Fakhri yang sedang menyiapkan tugasannya sebagai guru bertanya kepada Amira.
"Ya, of course."
Perbualan berjeda. Hanya kedengaran suara latar televisyen yang menyiarkan rancangan suamiku tak perfek. Apa? Bukan? Habistu? Suamiku perfekten? Okey lah.
"Fakhri, nak tanya apa? Saya tunggu ni." Amira menunjukkan minat tentang soalan yang bakal ditanya oleh suaminya. Jarinya laju mengetuk-ngetuk meja kopi.
"Emm, can you call me abang? And i will call you, sayang? It's too much?"
Jari yang rancak menari di atas meja kopi terhenti. "Ish, itu je? Of course lah boleh. Benda common sense kot, abiang" (baca:abang)
"Takde lah, kan awak macam malu-malu je dengan saya. Before kahwin punya lah ganas habis depan saya, dah kahwin malu-malu pulak. Naik geram saya! Rasa nak gigit leher tu "
"Hahaha. Apa abang niii. Buat apa gigit leher, taknak gigit bibir? Eh?" Amira pantas menampar pipinya dengan kekuatan minimum. Pukul-pukul nyamuk.
"Wowoo. Bibir slow sikit. Nanti jiran sebelah dengar." Melihat muka Amira yang mula berona merah mencuit hatinya.
"Abang, kenapa abang kahwin dengan saya?"
Fakhri yang sedang menulis terberhenti. Soalan yang agak serius."Takde sebab. Abang rasa sayang special. Bila abang dekat dengan sayang, ketenangan tu ada. Feel dekat sini." Fakhri menunjuk ke arah dada kirinya - hati.
"Okey okey dah cukup. That's enough for today. Terlebih romantik pun tak boleh jugak. Simpan sikit untuk hari-hari yang mendatang. Cukup lah awak tahu yang awak pun ada dekat sini."
"Kat mana? Sebelah mana?"
Cushion kecil dibaling tepat ke arah Fakhri. Tu lah aku malas nak romentik romentik dengan dia ni. Ada je yang nak dibahannya. Nasib baik sayang. Kalau tak sayang, dah lama dibaling dengan tukul besi.
"Ala saya baru nak sweet-sweet, malah dibaling dengan cushion. Takpe, tetapkan keganasan tu. Abang suka. Mreoww!" Tangannya dibuat gaya kucing mencakar.
Amira bangun dan menindih badan Fakhri, posisi untuk bergusti. Tangannya mengepal tumbukan dan suaminya dibelasah. "Hah nah ambik nak sangat ganas kan. Hambek sebiji. Tiga biji pun boleh."
"Hahahaha. Okey okey saya minta maaf. Tak kena time pulak nak gurau. Aduh sakit." Tumbukan yang datang daripada perempuan apa lah sangat daya kekuatannya. Saja gedik nak sakit.
Amira mengalihkan badannya dari atas badan Fakhri.
"Awak, pergi honeymoon jom? Haritu kita ada dapat tiket percutian dari abang Luqman kan? Lagipun papa cakap papa nak sponsor semua. Kita cuma perlu sediakan badan dan barang-barang je."
"Eh like seriously abang? Papa nak sponsor semua? Masya Allah abang murah rezeki kita. Abang nak honeymoon kat mana? Lol. Geli pulak sebut honeymoon."
"I am serious, Zarith Amira. Abang rasa nak pergi Pangkor je. Dia punya view, pehh cantik angat. Abang nak kita nikmati keindahan pulau tersebut bersama-sama di bawah bulan purnama hanya kita berdua oh bahagianya."
"Tak beragak lah awak ni. So, awak nak pegi bila ni? Kalau ikut saya lah kan. Saya nak pegi esok."
"Hey, keep yourself calm. We are not going tomorrow, tapi kita pergi minggu depan. Hokey?"
Amira mengangguk setuju. Dah lama sangat dia tak luangkan masa dengan alam sekitar. Tak sabar nak bersatu dengan alam. Yeay, travel! Plus honeymoon.
Sorry for the late update. Busy carik kerja katanya. And teruskan membaca dan vote dan comment dan selamat berbahagia!