Dengan perlahan filza menuruni tangga banglo milik ayahnya itu. Dia melihat fikri juga berada di situ bersama seorang perempuan yang dia tidak kenali ! Dia menggengam tangan Tengku Aminah. Didoanya dalam hati supaya dia kuat menangani segala yang bakal berlaku.
" papa, bukan salah fikri pa. Fikri tak buat apa apa pun " suaranya agak garau kerana menahan tangisan.
" kamu tahu kan, esok majlis kamu dengan filza ! Tapi kenapa kamu buat majlis kamu sendiri hari ini ?! " tengking Tengku Hilsyam. Darahnya naik sejak tahu dri rakannya bahawa anaknya bersama seorang prempuan kluar dari pejabat agama petang tadi.
Filza mengambil tempat di sebelah ibunya. Dia juga sedih melihat fikri yang melutut di hadapan Tengku Hilsyam.
" sabar hilsyam. Benda dh jadi. Kita tak boleh nak buat apa. Sabar sabar " dato ilham mokhtar memujuk tengku hilsyam dengan mengosok belakang badan rakannya itu.
" mana aku nak letak muka ni ilham ? Kau tahu kan, bukan orang orang biasa yang kita jemput. Orang orang vip. Mana aku nk letak muka ? Takkan kita nak batal macam ni je " sungguh. Tengku hilsyam sudah sakit memikirkan hal ni. Terlalu menggejutkan. Dia sudah naik tangan tadi. Mujur dato ilham sempat menahan. Bagi dato ilham, fikri tidk bersalah. Nk kata fikri tipu, mukanya juga sudah agak serious. Jadi dia percaya bahawa mungkin tiada jodoh antara fikri dan filza.
" ibu .. Kenapa bu ? " filza tanya kepada datin syura. Datin syura senyum hambar dan memeluk erat anaknya itu.
" kita kene tutup malu kita ni bang. Tapi macam mana ? " kata tengku aminah kepada suaminya. Suaminya sudah naik baran. Dia tidak mahu menambah kekalutan. Pelbagai persiapan sudah disiapkan. Takkan nak batal mcm tu je.
" aku nak mintak maaf ilham. Sbb si fikri ni bodoh sangat sampai kita kene mcm ni. Aku akan bertanggungjawab. " marah tengku ilham. Dia memandang anaknya itu. Sakit hatinya !
" tak apa la hilsyam. Dieorg tak de jodoh, kita nak byat cmna " walaupun mulutnya seperti tegas berbicara, dihatinya juga sakit memikirkan hal esok.
" filza. Papa dan sekeluarga mintak maaf kat kamu ya. Papa tak sangka akan jadi mcam ni " dilihatnya oula filza yang sejak tadi mendiamkan diri. " hmm ok. " filza melihat kedua ibu bapanya. Terselah muka sedih. Dia pasti dia malu kerana ramai kenalan ibu ayahnya yang telah dijemput.
" mcm ni lah, zikri. Papa nak kamu bertanggungjawab untuk adik kamu tak guna ni. Kamu kawin dengan filza esok. " tegas tengku hilsyam membuat keputusan. Dia sudah sakit hati malam ini.
" whats ?!!!!!!!!! " tersembur zikri. Dia sedang minum air kopi yang baru sahaj disiap bancuh olehnya. Tiba tiba terdengar dia disuruh kawin.
Membuntang mata filza. ' aku tetap kene kawin jugaak ?!!! Arghhh ' gamuk hatinya. Patah. Berkecai.
" ya. Kamu berdua kawin esok. Papa tak kira. Kamu berdua perlu kawin esok. Kita nak tutup malu yang adik kamu ni buat. Bercinta ? Lepas kawin. " tegas tengku hilsyam lagi. Dia memandang dato ilham yang juga terkejut " kau ok ilham ? "
" aku ok je. Tpi anak aku tu. Tak ke nampak mcam terpaksa ? " dia gelisah melihat anknya itu. Pucat mukanya.
" zikri, papa tahu kamu tak ada calon lagi. Kamu kawin lah ye dengan filza. Filza, kamu tidak pape kan ? " tnya tengku hilsyam.
" err, saya ok je uncle. Saya ikut jelah kputusan uncle. " filza terpaksa menerima segala keputusan tengku hilsyam semata nak tutup malu keluarganya !
" kami pulang dulu lah syura, ilham. Esok kami datang untuk upacara akad nikah. Assalamualaikum " tengku hilsyam meminta diri untuk pulang kerana dia sudah malu yang amat terhadap kluarga Dato Ilham Mokhtar.
" jangan marah sangat kat budak fikri tu hilsyam. Bnde dh jadi. Kita relakan jelah. Restui mereka. Dah dahla tu " kata dato ilham. Panas barannya terhadap fikri masih belum reda. Bimbang juga kalau tengku hilsyam sampai tahap tidak mengaku ank.
Setelah fikri bermaaf maafan dgn kluarga Dato ilham, dia memandang muka filza yang jelas terkejut. " you kawin ye dgn abang i. Thanks. I am so sorry " serba salah dirinya itu. Kerana fikri, dia harus berkahwin dengan zikri, abangnya.
*****
" mama.. Zikri tak nak kawin. Why papa buat zikri mcam ni ? " manja dia berkata dengan mamanya. Dia juga terkejut." kamu kawin jelah zikri, kesian kan papa kamu tu. " dia mengusap lmbut badan anknya itu. Dia juga kesian akan anknya itu.
" tapi kenapa zikri yang kene ma ? Zikri tak suka. Zikri tak kenal, tak cintakan filza ma " dia sudah mahu menangis. Dia tak mahu kawin !!
" suatu masa nanti kamu akan cintakan dia. Jangan hampakan mama papa pls zikri. Mama papa akan selalu doakan kebahagiaan kamu berdua " harapan nya agar zikri tidak melakukan sesuatu yang gila.
" erm, ma.. Zikri nak call hafif nak kasitahu dia " sedih sahaja muka zikri malam itu.
" yelah. mama kluar dulu. Lepasni trus tidur ya. Esok kamu dah nak nikah. Jadi suami orang. " zikri menayangkan ok kepada mamanya . dia mencapai iphone 6 plusnya dan mendail nama hafif.
YOU ARE READING
Kontrak Cinta Kita ©
RomanceDarwinsyah Filza & Tengku Iqram Zikri. Terpaksa bernikah atas untuk menutup malu adik kembarnya, Tengku Iqram Fikri yang lari semasa hari pernikahannya. Walaupun tidak disukai oleh Filza, namun perlu diterima juga. Zikri percaya bahawa cinta yang ke...