" seriously filza ?! Hujung bulan ni ? Weh skrang bru ni awal bulan. Tak lama tu " terkejut sara dengar segala cerita filza. Kalau dia di tempat filza, mahu saja dia lari tak balik balik.
" betul beb, aku pun tak tahu cmna lagi aku nak buat. Aku tak cinta dia weh. Aku tak nak kawin paksa cmni. Aku tak suka " filza sudah bingung memikirkan hal ni. Hampir semalaman dia tidak tidur. Haih
" tulah kau. Orang suruh putus kau degil. Skrang dah jadi cmni, apa kau nak buat ? Aku pun bingung weh " mereka berdua ligat berfikir. Sara meletakkan jarinya di dagu smbil berfikir. Ala ala orang tua gitu.
" haaaa !! Aku ade idea " dengan pantas sara berfikir.
" baegang, terkejut aku, astagfirullahal'azim " filza mengusap dadanya. Entah kenapa cepat sangat sara berfikir harini.
" cmni lah, kau trus trang jelah dengan fikri tu yang kau tak nak kawin dengan dia. Then kau try slow talk dgn dia apa yang kau perlu buat. Nanti mesti ada penyelesaiannya " dengan rakusnya dia menyedut air fresh oren di atas mejanya sambil memerhati riak muka filza yang sedang memikirkan hal perdana menteri.
" hmm elok jugak tu. Tengok lah mcm mana nanti. Thanks anyway sara. Kaulah superb girl aku. Muachh "
" no problem dude. Jumla kita pergi jalan jalan. Puas dah ni makan " kemudian mereka kluar dri restoran itu.
******
" dr filza ? Are you okay? " sejak dri mula dia masuk bilik, filza asyik melayan perasaannya. Sudah gaya putus cinta. Tpi kene paksa kawin. Sbb itulah nurse nisa nmpak bimbang akan kawannya itu. Walaupun dia hanya nurse, tetapi dia juga sudah seperti kakak kepada filza kerana tua dua tahun dripada filza. Sudah bertunang pula." eh, sejak bila akak ada kat sini ? Erm, sya okay je " terkejut jugak sejak bila nisa berada dalam bilik nya itu. Mengelamun smpai tak sedar. Agaknya kalau gempa bumi mmg dia tak tahu menahu.
" dah lama dah filza. Tak sihat ke ? Mengelamun je akk tengok. Cuba crita dgn akk " bimbang juga jikalau filza tidak sihat. Tidak pernah dia melihat muka filza yang kusut. Sperti mengalami masalah yang terlalu besar kali.
" eh xde la kak. Dah lunch ea ? Waduh. Akk turun lah dulu. Nanti filza ikut. Filza ada kerja sikit " ditariknya fail berwarna kuning di atas mejanya itu. Dia perlu memeriksa laporan kesemua pesakitnya itu sebelum lewat petang.
" erm, akk turun dulu. Kamu tak payah turun lah, nanti akk bawa dalam bilik kamu ni. Bye " filza menghantar pandangan kepada nisa yang sedang berjalan ke arah pintu biliknya itu.
" haih. Serabutnya aku " filza sudah tidak tahu apa yg perlu dia lakukan. Lagi dua minggu perkahwinannya itu akan berlangsung. Iphone nya berbunyi menandakan mesej masuk.
" Kita dinner sama sama malam ni. I pick up you. Pukul 8" - fikri
" okay. I tunggu " - filza
' aku rasa, malam ni malam untuk aku crita segalanya kat fikri. Aku tak mahu tunggu lagi ' bisik hati filza. Ya ! Dia perlu selesaikan hal ni secepat mungkin.
****
" first i nak mintak maaf kt you.. But, i nak putuskan hubungan kita. " terkejut filza mendengarnya. Betulkah ? Sepatutnya filza suka . tetapi pelik juga. Kenapa tiba tiba ? Dengan tenang filza bertanya " tapi kenapa ? Majlis kita lagi dua minggu " terselit juga sedih di hati filza memikirkan hal ibu bapanya.
" sebab .. I .. Kene tangkap .. Khalwat .. Dengan .. Kawan i " sayu nadanya. Tergagap gagap fikri menceritakan akan pembatalan perkahwinannya. Hati filza seperti dipanah petir. Otaknya kosong. Suka kah aku ? Sedih kah aku ? Dia sendiri tak tahu.
" abistu, mcm mana dengan majlis kita ?" Tanya filza. Dia inginkan kepastian.
" i akan kasitahu parents kita. I tahu you act bukan suka sangat i. But now, semua kad dh dihantar.. Kita takkan nak tukar pasangan pula ? " fikri juga ligat memikirkan hal ni.
" mcm ni lah, i takkan kasitahu parents kita. Masa majlis akad nikah, i akan lari. You buat tak tahu. I akan nikah dengan kawan i sehari sebelum majlis kita. So i akan datang tapi i dah kawin dengan orang lain. Mesti majlis akan dibatalkan. Jadi bakal isteri i akan tukar you as bride masa majlis persandingan " hmm. Bagus juga idea fikri ni. Aku trima jelah. Malas dh nak fikir fikir ni. Tak penting.
" okay juga. Kita buat camtu. Kita tunggu je ye majlis nanti. I have to go. Thanks for this. " filza bangun utk pulang ke rumah.
" let i send you. Dah malam ni. You pun datang dengan i tadi " fikri sedar akan tanggungjawabnya terhadap filza. Dia yang pepandai pick up, pepandai la hantar balik.
YOU ARE READING
Kontrak Cinta Kita ©
RomanceDarwinsyah Filza & Tengku Iqram Zikri. Terpaksa bernikah atas untuk menutup malu adik kembarnya, Tengku Iqram Fikri yang lari semasa hari pernikahannya. Walaupun tidak disukai oleh Filza, namun perlu diterima juga. Zikri percaya bahawa cinta yang ke...