Lama. Lama filza diperiksa oleh doktor. Zikri jadi tidak keruan. Dia jadi mahu gila menunggu lama lama.
Setelah lama menunggu." doktor macam mana isteri i ni ? " tanya zikri kepada doktor. Sudah kali ke 6 zikri bertanya soalan yang sama.
Sejak penemuan filza pengsan di dalam tandas, laju zikri menelefon doktor peribadi keluarganya. Doktor Rosa.
" i rasa better kita talk each other kat bawah. Biar dia rehat. " ucap doktor rosa. Zikri mengangguk.
" so how doc ? What happened to my wife ? " tanya zikri lagi.
" i have one good news. And one bad news. What do you want to hear first ? " zikri mula bimbang. Apa yang terjadi ?
" i nak dengar berita buruk dulu. " kata zikri.
" as ur permission, i akan tulis surat untuk you refer ke hospital, because isteri you kekurangan zat. Don't worry, pergi hospital just untuk masuk air je. " kata doktor itu. Zikri hanya mengganguk.
" and good new ? " tanya zikri. Doktor Rosa tersenyum.
" congratulation, you akan jadi papa " zikri menganggkat mukanya. What !? Jadi papa ? Seriously !?
" seriously doc !? " tanya zikri. Gembira.
" yes. Kandungan dia i tak sure how long. But you pergi refer hospital jelah dulu ye. And make sure dia makan dulu sbelum ke hospital. " zikri sangat gembira. Akhirnya ! Aku menang fikri !!
" okay thanks doc. Thank you very much for this news. " ucap zikri lagi. Dia mengucap syukur ke atas Illahi kerana memberinya rezeki.
" kalau tk ada apa apa, i balik dulu ye encik zikri. " zikri mengangguk. Dia menghantar doktor rosa di pintu hadapan. Zikri melambai lambai kereta doktor rosa yang pergi jauh dari pandangannya.
Aku akan jadi daddy ! Yes !!!
******
Zikri membawa filza ke hospital. Filza sudah diletakkan ke dalam wad untuk satu malam. Zikri lega.
" encik zikri, i just nak kasitahu, you jaga ye pemakanan puan Filza lepasni sbb kandungannya sudah masuk 4 minggu. And one more, lepasni puan filza akan di bawah pemerhatian doctor sara. But now doktor sara tengah off. Next week dia baru masuk. So nanti refer dia je. " tergiang giang kata doktor itu di mindanya.
Zikri mencapai telefonnya di dalam poket. Dia mendail nombor ibunya. Dia perlu memberitahu akan hal ini. Semasa zikri sedang ralit mencari nombor ibunya. Tetiba satu suara memanggil zikri. Zikri berpaling.
Fikri !
" abang .. Asal abang ada kat sini ? " tanya fikri. Dia menyalami abangnya.
" em well. Filza sakit. " jawab zikri. Dia buat muka ala ala orang dah menang gitu.
" sakit apa bang ? " tanya fikri. Cuak.
" aku akan jadi daddy. " zikri menyandarkan badannya ke dinding.
" seriously weh ? Alahh aku kalah la ni ? " zikri mengganguk.
" wut wut.. Exactly, yes ! You're loser ! " zikri sudah mulakan perangai budak budaknya kembali.
" erm. No for me. " jawab fikri. Panas!
" well, aku dapat buktikan kau yang cinta paksa lagi bagus dari cinta khalwat kau beb. " zikri menjeling. Fikri sudah panas. Dia menahan sabar itu. Tak perlu marah.
" oklah aku nak balik. Dah malam. " fikri cuba beredar dari tempat itu. Dia tidak tahan. Takut nanti ada je yang meletop hospital.
" wait. Nanti jangan lupa eh kasitahu mama papa. Filza discharge esok. So tak perlu melawat lagi malam ni. Aku nak pergi solat. And kau boleh usaha lagi ye. " zikri menepuk nepuk bahu fikri. Kesian kau dik. Kalah. Ini tengku iqram zikri lah. Jangan cabar sngat aku. Nanti kecewa. Bangga zikri dalam hati.
******
" abang .. Abang .. " filza memicit kepalanya yang pening itu.
" sayang dah sedar ye, ni minum susu ni. Kesian dia dari semalam tak makan " ujar fikri. Dia menghulurkan secawan susu. Filza minum sedikit sahaja.
" macam mana filza boleh ada kat hospital ni ? " suara filza agak serak. Mungkin kerana tekaknya kering.
" sayang abang pengsan semalam. Doktor Rosa suruh abang bawak filza ke sini " jawab zikri.
" perut filza rasa sebu lah abang " zikri memegang perut isterinya.
" lahh anak daddy nak apa pagi pagi ni ? " zikri bercakap dengan perut filza.
Jap. Daddy ? Apa zikri mengarut ni ?
" abang dah angau apa nak bercakap macam ada anak je dalam perut saya ni " tanya filza pelik.
" abang kemaruk sangat nak anak huhu em " zikri duduk di atas kerusi.
Uwelkkk ! Filza mual mual lagi. Dia hanya muntah angin.
" rehat lah sayang. Jangan banyak gerak sangat. " arah zikri sambil cuba baringkan filza di atas katil.
Doktor datang ke bilik filza. Dilihatnya filza yang sedang baring itu.
" puan filza ada mual mual hari ni ? " tanya doktor itu.
" ada. Tadi. Sekali je " jawab zikri. Doktor itu mengangguk.
" biasalah tu puan, morning sickness. Lama lama hilang lah nanti " jawab doktor itu sambil membelek belek fail dihadapannya.
" hah ? Morning sickness ? Apa maksudnya ni doc ? Saya tak faham. " tanya filza keliru. Zikri mula tersengih.
" laaa suami puan tak beritahu ke yang puan dah mengandung 4 minggu ? " filza merenung tajam ke arah zikri. Zikri memalingkan muka ke arah lain.
" ohh ya ya saya lupa. Thanks doc " filza menghadiahkan senyuman palsu ke arah doctor itu.
" puan boleh discharge harini, ingat ye pesan i, jangan banyak bergerak sangat, jangan buat kerja berat berat, and kalau boleh, puan stop la berkerja as doctor kat sini. Bukan apa. Susah. " filza mengangguk.
" kalau tak ada apa apa, saya keluar dulu ye nak buat surat discharge. " zikri mengangguk. Dia menghantarkan pandangan ke arah doktor yang sedang kluar dri wadnya.
" abang ! Why tak cakap yang filza ada baby ? " tanya filza. Sampai hati zikri diam yang dia mengandung.
" alah abang nak kasi surprise " zikri tersenyum.
" memang surprise. Sangat surprise. " filza memegang perutnya yang masih kempis itu.
" nanti balik rumah, mama papa ibu ayah dah tunggu kat rumah. Nak jumpa. " filza mengangguk.
Zikri mengemas apa yang patut. Dia sangat bahagia. Akhirnya mereka dapat membina lambang cinta mereka. Akhirnya mereka akan jadi mummy Daddy !
YOU ARE READING
Kontrak Cinta Kita ©
RomanceDarwinsyah Filza & Tengku Iqram Zikri. Terpaksa bernikah atas untuk menutup malu adik kembarnya, Tengku Iqram Fikri yang lari semasa hari pernikahannya. Walaupun tidak disukai oleh Filza, namun perlu diterima juga. Zikri percaya bahawa cinta yang ke...