Bab 25

42.6K 959 7
                                    

" abang .. " ajuk filza.

" ye sayang ? " zikri mengalihkan padangannya kepada filza.

" saya ada seribu satu soalan kt abang " jawab filza. Mereka sedang menaiki sebuah kapal. Mengambil angin di pantai.

" ape dia ? " tanya zikri.

" abang pernah terfikir tak kita akan jadi cmni ? "

" tak pernah sbb abang tak beberapa kenal dengan filza " jawab zikri jujur.

" kepala abang dah okay ? " tanya filza.

" dah elok dah. Tengokla doktor mana yang rawat abang. Cantik pulak tu. " filza mencuit lengan suaminya. Zikri mengaduh.

" filza kan, tak sangka. Kontrak cinta abang tu boleh bawak kita ke cinta yang sebenarnya cinta. Baru filza tahu apa itu cinta. " ujar filza.

" filza cintakan abang ? " tanya zikri.

" cinta. Sangat cinta ! "

" ape dia ? Tak dengar ? "

" saya cintakan TENGKU IQRAM ZIKRI !!!!! " jerit filza di tengah lautan Thailand itu.

" ape? Ehh ikan tu pandang je filza. Dia tak dengar tu " gurau zikri.

" ikan, cakap kat suami saya yang .. DARWINSYAH FILZA BINTI MOKHTAR CINTAKAN TENGKU IQRAM ZIKRI BIN TENGKU HILSYAM SYAH !!!!!!!!!!!!!!!!! " jerit filza sepuas hati. Dia cukup bahagia. Bahagia dengan segalanya yang dia rasa atas percutian bersama suaminya ini.

Zikri tergelak melihat aksi isterinya itu. Suaranya mahu sampai ke Malaysia yang dengar.

" duduk lah yang. Jatuh kang " arah zikri.

" em saya teringat. Dulu masa abang sakit, saya termasuk bilik bacaan larangan abang. Then filza terbaca love kt diari abang " filza tersengih. Termasuk ? Ter ? Alah nafsuu yang masuk bolehla tu ter.  Terbaca? Em sama je tu.

" and i want to ask why abang ragu ragu untuk cintakan filza ? And who's liyana? " tanya filza. Zikri mengeluh. Sudah sampai saatnya. Dia perlu menceritakan segalanya.

" liyana .. " zikri mula sebak.

" why abang ?" Filza mula cuak. Salah ke aku ?

" liyana tu kisah silam abang. Dia dulu yang bertakhta di hati abang. But sbb abang, dia pergi menghadap Illahi. " matanya dipenuhi kaca kaca yang menunggu saat pecah.

" crita lah kt filza bang " rayu filza.

" iye nak crita lah ni. Sabar lah sayang. Dulu, liyana selalu jugak datang rumah mama papa. Dia mcm filza lah. And one day, abang jumpa dia curang dengan abang masa tu abang nk pergi melamar liyana. Hati abang berkecai. Then dia cuba lari dari abang. Abang tarik tangan dia. dia marah. Dia kluar dri restoran tu tak pandang kiri kanan. Then ada lori langgar dia. Susah abang nak lupa cinta dia walaupun dah 3 tahun kejadian ni. Abang selalu salahkan diri abang as punca kematian dia. " air mata zikri mula jatuh.

" innalillah .. Bukan salah abang pun. Dah lah tu abang .. " pujuk filza. Zikri melepaskan keluhan.

" lepas kejadian liyana tu, abang jadi tak tentu hala. Abang layan perasaan abang dengan buat kerja kat pejabat. Abang selalu ke kelab. Abang jadi orang yang khilaf. Sampai lah kejadian mama papa satukan kita. Abang tinggalkan semua tabiat abanh dulu. Sbb liyana dan filza orang yang serupa. " filza mengganguk. Baru dia faham.

" dah dah. Kita datang sini happening ! Enjoy. Jangan diingat. " filza cuba beri semangat kepada suaminya.

*****

Hari ini hari terakhirnya di Thailand. Mereka membeli belah di pusat membeli belah Hat Yai.

" tak penat ke sayang ? " tanya zikri.

" dengan abang, filza takkan penat. " filza senyum ke arah suaminya.

" duduk dulu jum. Abang belikan air kejap " filza mengganguk. Memerhati gerak geri zikri yang ke gerai air berhampiran.

Zikri menghampiri filza yang kelihatan penat. Dia ni penat tapi kata tak penat. Zikri menggeleng.

" nah air tak ada. Aiskrim pun jadi lah " zikri menghulurkan aiskrim kepada filza

" okey. Hmm sedapnyaa " filza menyuapkan aiskrim ke mulutnya.

" sayang .. Asal ni makan comot " filza mengangkat mukanya. zikri mengambil tisu di poketnya lalu mengelap mulut filza. Ishh mcam budak kecik ! Tapi comel !

" abang .. " ngap ! Filza menyumbat aiskrim ke dalam mulut zikri.

" ishh dia ni main sumbat je. Kalau abang tercekik macam mana ? " zikri dengan muka serius ketatnya. Gulp! Dia marah ?

" maaf la abang, filza tak sengaja olololo " pujuk filza.

" tak mahu " zikri cuba berjauh hati.

" alah kalau cmtu filza nak merajuk sekali lah ! " filza menghentakkan kakinya. Memanjangkan muncungnya. Tanda protes merajuk. Bagus lahai dua dua merajuk.

" ehhh yang filza nak merajuk skali ni kenapa ? Dah la tak payah nak merajuk sangat. Abang cium kang mulut tu. " zikri terkekek gelak. Muka filza naik biru. Errr cium?

" yela yela.. Jumla ke airport nanti lambat. " ajak filza. Takut nanti zikri buat hal bukan bukan.

" Sebelum tu ... " cupp !! Zikri mencium bahagian pipi filza. Zikir berjalan meninggalkan filza berseorangan.

Filza memegang pipinya yang hangat. Hati aku ... Berdebar debar.

" filza cepatlah ! Taknak balik Malaysia ke !? " laung zikri yang berada jauh darinya. Cepat filza mengatur langkah.

Kontrak Cinta Kita ©Where stories live. Discover now