Bab 16

39K 1K 4
                                    

Kini, perkahwinan Tengku Iqram Zikri dan Darwinsyah Filza telah memasuki 3 minggu. Kontrak cintanya sudah berjalan. Pelbagai cara zikri dan filza lakukan untuk mencintai antara satu sama lain.

" Dr. Darwinsyah Filza ada ? " tanya zikri kepada seorang nurse di kaunter.

" encik ni siapa ye ? " tanya nurse. Zikri sengaja datang ke hospital filza kerana ingin memberikan kejutan.

" saya suami dia. zikri. " dengan bergaya zikri menjawab. Mentang mentang suami anak pemilik hospital. bukan selalu dapat bangga kat tempat orang lain.

" ohh encik zikri. Maaf, saya tak cam. Dr filza ada dalam bilik Dato ilham. " katanya. Ditilik jam di tangannya. 6:30 petang. Lewatnya dia balik.

" bilik Dato ilham kat mana ? Boleh tunjukkan ? " tanya zikri sambil menanggalkan cermin mata hitamnya. Nurse itu berdiri dan menunjukkan bilik dato ilham. Zikri hanya menurut.

" sini encik. Kalau tak ada apa apa, saya pergi dulu " zikri mengganguk sambil mengucapkan terima kasih.

Zikri baru hendak mengetuk pintu biliknya. Tiba tiba dia mendengar suara dato ilham menengking filza. " tolong lah filza ! Ayah tak mahu kamu jadi begini ! Fokus filza fokus ! " laju tangan zikri mengetuk pintu bilik dato ilham.

Tok tok tok !!

" assalamualaikum. Ayah .. " zikri masuk dan menyalami ayah mntuanya. Dia melihat filza yang tunduk di hadapan meja ayahnya.

" why ayah ? Dari luar zikri dengar bising bising " zikri mula risau. Apa dah jadi ?

" filza. Dia salah buat 4 laporan pesakit. Memalukan betul ! Sebelum shift nurse pukul 8 dia perlu hantar. Ini bukan contoh doktor yang bagus ! " dato ilham tidak tahu apa terjadi pada anaknya itu. Pertama kali lalai dalam kerjanya.

" I'm sorry ayah . Seriously filza ... Filza akan buat balik and hantar nurse station sbelum pukul 8 " dia hanya menggantungkan ayatnya itu. Dia tidak tahu apa yang perlu fia kata. Dia sendiri keliru kenapa dia boleh tersalah laporan pesakitnya.

" ayah balik dulu, zikri tolong filza and hantar sbelum pukul 8. Zikri janji. " zikri berfikir. Skrang dh pukul 7 nak hantar pukul 8. Untuk 4 pesakit. Gila ke ?!!! Mana sempat.

" hmmm. Ikot la zikri. Ayah tak tahu nak cakap apa. Jatuh reputasi filza as doktor kat sini. Apa orang lain cakap psal laporan yang dibuatnya salah ? " ujar dato ilham. Dia sendiri sudah malas mahu melayan.

" zikri janji filza akan hantar sbelum pukul 8. Ayah balik dulu ye ? " pujuk zikri lagi. Ayahnya mengangguk lalu beredar dri biliknya itu.

****
" thanks sbb tolong saya buat balik report ni. " filza bersuara. Dalam satu jam, filza membuat dua laporan, zikri membuat dua laporan. Balik sampai rumah sampai pukul 9. Dia kesian dekat zikri, baru balik kerja dah kene tolong dia buat laporan untuk dia pulak.

" apa yang awak fikir sampai salah report ni ? " tanya zikri. Pelik juga. Tidak sihat kah isterinya itu ? Tapi dilihat elok sahaja.

" ntahla. Saya penat kut. " jawabnya. Mereka pun menonton tv kembali. Filza teringat akan kejadian semalam.

******
" bila kamu berdua nak beri mama cucu ? Mama tak sabar ni. " tengku amina bertanya. Masing masing belum sebulan berkahwin tapi mamanya tanya pasal cucu. Zikri dan filza berpandangan. ' err tido pun asing asing ma. Mana nak dpat cucu ' hati zikri berkata.

" In Shaa Allah ma, satu masa nanti adalah rezeki. " fikri menjawab. Dia memeluk pinggang isterinya. Fikri memandang zikri lalu diangkat kening sebelahnya. Tringat akan cabarannya.

' kau ingat kau sorang boleh buat cmtu ? Aku boleh lagi bagus lah ' zikri memanggil lembut isterinya. " sayang " filza berpaling. Aik ? Jangan la dia nak start kat sini. Atas meja makan ni. dia memandang muka zikri. Menggelikan.

" nak sikit boleh ? " zikri cuba bermanja. Sengaja nak beri fikri terasa tercabar. " habiskan awak punya nasi tu sendiri. Nak ? Tambah lagi. " filza menjawab. Dia lupa yang dia perlu berlakon di hadapan keluarganya.
-----

Perlahan lahan zikri memasuki biliknya. Dibuka pintu melihat filza yang baru siap mandi tanpa memakai baju. Didekati filza perlahan lahan.

Filza sudah gentar. Eh asal dia ni ? Aku lupa nak kunci pintu. Makin dekat ni asal ?

" a... Awak.. Na..nak... B..buat a...apa ni ? " terketar ketar dia apabila melihat zikri yang menghampirinya. Zikri menanggalkan T-shirt nya sehingga ternampak badan sasanya.

" saya nk kita kasi parents cucu la. Awak tak dengar eh apa mama cakap ? " zikri tergoda melihat badan filza yang putih itu. Pertama kalinya dia melihat filza yang berkemban.

Ditolaknya filza ke atas katil. Filza mula takut. Betulke apa yang dia nak buat ni ? Perlahan lahan zikri bergerak ke katil. ' Ya Allah. Tolongilah hambamu ini ' doa filza di dalam hati.

" awak. Saya mohon, jangan.... Saya belum sedia .. " filza mula menangis. Dia belum sedia untuk melakukan pekara itu.

Zikri mula sedar. Dia mengucap. Dia pergi ke tandas. Apa yang aku dah buat ? Tanya zikri kepada dirinya.
Usah selesai dia membasahi dirinya sendiri, dia kluar dan mengatakan kepada filza bahawa dia akan pulang pada hari esok selepas bekerja. Zikri betul betul bingung. Dirinya melampaui batas !

Filza beristigfar. Dia sendiri tidak menyangka yang zikri akan bertindak sebegitu.

*****
" awak ! Awak ? Awak ok tak ni ? " zikri mengoncang badan filza. Eh, aku mengelamun ke ? Filza baru sedar.

" err . apa awk cakap tadi ? Okay okay " dilihatnya zikri agak risau melihatnya yang mengelamun.

" nak kata awk ni tidur, mata bukak. Tapi mimpi ke Vietnam. Saya panggil sejuta kali naik lenguh mulut saya ni. Tak dengar dengar. Dhla. Saya nak tidur. " zikri sudah angkat punggung. Dia menaiki tangga ke arah biliknya. Badannya lenguh lenguh.

Filza juga mengambil langkah untuk ke bilik. Dia menutup tv dan masuk ke bilik. Sesampainya di hadapan pintu bilik, zikri kluar dri biliknya.

" wait filza. " filza berpaling. Apa yang dia nak ni ?

Kontrak Cinta Kita ©Where stories live. Discover now