Bab 17

38.9K 1K 16
                                    

" wait filza. " zikri kluar dari biliknya.

" apa awak nak ? "

" i just want to say, goodnight " zikri mengangkat keningnya. Filza sudah pelik. buang tabiat apa dia ni ?

" oh okay. Thanks. Weird " filza meloloskan diri ke dalam bilik.

Zikri melihat filza masuk ke dalam bilik. Dia tersenyum sendiri. Pelik lahtu.

******
" morning, Encik Zikri. Lain macam harini ? Ada apa ? " pekerjanya menegur. Zikri hnya tersenyum. Dia kelihatan tampan dari hari hari yang biasa. Senyumannya tidak putus putus. Dia bahagia kerana ..

" awak, salam. " zikri menghulurkan tanganya. Filza menyambut.

" nanti balik jangan lambat sangat. Jangan cuai lagi. " zikri menasihati isterinya.

" okay. Thanks. Bye." cupppp ! Sebuah ciuman singgah di pipi zikri. Filza berlari ke dalam kereta smbil melambai lambaikan tangannya kearah zikri yang masih berkulat di hadapan pintu.

Zikri memegang pipinya yang hangat. Terasa bunga bunga bahagia. Tanpa sedar seorang pekerjanya memerhatinya dalam diam.

" encik zikri oii, mengelamun ehh " kak yati sebagai P.A zikri menegur.
Diperhatikan sahaja sikap bosnya yang aneh. Seperti gaya dilamun cinta.

" ehh, tak ada lah. Ada apa kak yati datang ke sini ? " zikri cuba kelihatan biasa. Kak yati menggeleng. Dia sudah kenal zikri sejak dari kecil lagi.

" saya nak kasitahu ni jadual encik zikri ni. " Yati sudah membuka buku catatannya. Siap untuk memberitahu. Zikri mengganguk.

" tengahari ni encik kene ke site dekat subang untuk check last condition sbb dieorg cakap ada problems kat situ. Dieorg sruh bos pergi check " ujarnya. Zikri mengganguk.

" any else ? " ditanya kepada P.A nya. Kak Yati menggeleng. Zikri lega. Akhirnya dia tidak sesibuk sebelum ini. Kak yati meminta izin untuk kluar. Zikri bermain main pen di tangannya.

*****
After lunch hour, zikri bersama P.A nya, kak Yati pergi ke subanh untuk memeriksa sitenya.

" oh okay. Saya akan siapkan lagi bahan supaya kukuh lagi binaan ini " kata zikri kepada kliennya. Diteliti lagi bangunan yang separa siap itu. Telefonnya berbunyi. Dia senyum. Baru sahaja zikri ingin mengangkat panggilan daripada isterinya, tetiba kak yati menjerit.

" encik zikri !!!!!!!!!!!!!!!! " jerit kak yati. Zikri berpaling. Dilihatnya ke atas. Sebuah papan sedang jatuh hempap keatas zikri. Berlumuran darah memenuhi tanah yang oren itu. Pandangan zikri makin kelam. Disebutnya nama filza. Akhirnya matanya tertutup.

" panggil ambulans cepat !!!!! " arah kak yati. Dia panik. Dia menelefon tengku hilsyam.

*******

Filza sudah gelisah. Sudah lima kali dia menelefon suaminya. Tetapi tidak dijawab. Dia merasakan sesuatu tidak kena terjadi kepada zikri. Filza cuba tenang. Asal aku tringat kat dia ni ? Fokus filza. Nanti kang tersalah report lagi susah. Filza mengmbil nafas panjang lalu dilepaskan. Dia truskan kerjanya. Tapi fikirannya serabut. Raut muka zikri terbayang bayang di fikirannya.

Interkom filza berbunyi. Dia menjawab.

" dr darwinsyah filza ? Saya dari unit kecemasan. Mohon cepat ke icu dr darwinsyah kerana pesakit kehilangan banyak darah. " bunyi seorang nurse.

" okey. Saya datang sekarang " dengan pantas filza mengambil langkah. Ditekan lif. Bergesa filza berlari ke arah unit kecemasan.

Sebaik sahaja dia masuk ke arah ruangan icu. Matanya membulat. Zikri !???? Whats happen? Filza sudah mahu pitam. Di kuatkan dirinya. Dia menanya kepada nurse akan kejadian sebenar. Dia cuba menyelamatkan zikri. Zikri kehilangan banyak darah akibat kelewatan ke hospital. Air mata filza mengalir.

Filza melangkah kluar dari ruangan icu. Hatinya pecah. Melihat muka pucat zikri, hatinya lesu. Tengku aminah dan tengku hilsyam berlari ke arah filza yang baru sahaja sampai apabila menerima berita dripada pekerjanya bahawa zikri mengalami kamalangan di site projeknya.

" how filza ? Macam mna keadaan zikri ? " tengku aminah bertanya ke filza. Tengku aminah risau akan anaknya. Filza menggeleng. Dia tunduk.

" filza.. Macam mana keadaan zikri ? " tengku hilsyam pula bertanya. Dilihat muka menantunya yang muram itu.

" zikri ... " air mata filza sudah jatuh membasahi bumi. Hatinya luluh melihat suaminya begitu.

" zikri apa filza, apa ?! " gesa tengku aminah. Air matanya laju keluar.

" zikri okay ma .. But dia kehilangan banyak darah. " filza cuba mengumpul kekuatan. Tengku aminah semakin kuat tangisannya. Tengku hilsyam memikul tengku aminah dan dibawa ke kerusi. Tiba tiba seorang nurse kluar dan mengatakan.. " dr filza ! Patient kritikal ! Denyutan nadinya menurun ! " kata nurse itu. Filza mula panik. Dia segera masuk ke dalam bilik icu itu.

" zikri !!! Awak jangan tinggalkan saya !!! " filza mula menangis. Dia tidak sanggup menjadi janda. Dilihat punca pendarahan zikri di kepala, dia makin resah.

" nurse, ambil smpel darah dia. DNA kan. Check jenis darah dia. " arah filza. Dia tidak mahu kehilangan suaminya. Nurse itu mengambil beberapa sample darah zikri untuk lakukan proses pemindahan darah.

Tengku aminah melihat keadaan zikri melalui cermin kecil di hadapan ruangan icu. Dia menangis teresak esak. Filza hanya mampu mendoakan yang terbaik untuk zikri. Dia sendiri tidak pasti apa punca zikri.

" tabah ye filza. Papa yakin zikri kuat. Doa banyak banyak kepada Allah. " tengku hilsyam menegur filza. Dia nampak bahawa menantunya itu hanya membatukan diri. Filza mengganguk lalu tunduk. Dia tidak kuat.

" kecederaan dekat kepala zikri tu teruk jugak pa. Dah xray tadi, tempurung kepalanya hampir retak. Filza nak tahu, apa yang terjadi dekat abang zikri pa ? " filza bertanya kepada papanya. Dia sudah tidak sanggup menanggung persoalan.

" menurut p.a dia, papan kayu jatuh atas dia. Kecuaian pekerja tu. Kita pun tak berharap semua ni terjadi. " sayu tengku hilsyam berkata. Semasa kak yati menelefon tenku hilsyam, dia sedang bermesyuarat. Dia terpaksa meninggalkan mesyuratnya begitu sahaja semata untuk ke hospital.

Filza mengucap. Dia agak terkejut. Nurse kluar dari ruangan icu. " dr filza, ujian darah sudah keluar. " dihulurkannya sampul keputusan darah zikri. Dengan pantas filza membuka sampul itu. Dia tergamam. Darah B? Dia tahu bahawa hospital itu kekurangan stok darah B. Keadaan zikri makin menurun. Dia perlukan darah B segera. Darah AB tidak mungkin digunakan kerana stoknya juga kurang.

" mama, papa, kita perlukan darah B. Siapa darah B ? " tanya filza. Tengku hilsyam dan tengku aminah menggeleng. Mereka darah A dan AB.

" Saya. Saya darah B. Saya sudi dermakan darah untuk encik zikri. " filza dan keluarganya berpaling.

" awak siapa ? " tanya filza.

Kontrak Cinta Kita ©Where stories live. Discover now