Bab 29

36K 885 5
                                    

Majlis persandingan Hafif dan Sara berjalan seperti biasa. Pengantin mengenakan baju berwarna white gold. Manakala pengapit mengenakan baju berwarna putih. Walaupun hafif dan sara yang berkawin, tetapi zikri dan filza yang berseri di atas pelamin walaupun hanya pengapit.

" sayang .. Makan jum " ajak zikri. Penatnya jadi pengapit ni eh.

" bukan ke kita dah makan tadi ? Dengan pengantin ? " jawab filza. Berapa banyak kali suami aku nak telan ni ?

" alah tadi dengan pengantin. Sekarang dengan lovely wife saya ... " zikri memeluk pinggang filza.

" ehhh jangan la peluk kat sini. Malu orang tengok ni. " marah filza.

" biarla isteri abang jugak. Rindu la berpecah dua hari " kata zikri. Manja.

" alah dua hari je kut. Nak meraung macam ayah hilang anak. Saya aritu seminggu tau plus abang tak ingat saya. Lagi saya rasa nak telan ubat gegat. " balas filza. Zikri melihat isterinya sorang itu. Kemain lagi bebel.

" okay. Abang kalah. Jumla makan. " ajak zikri lagi.

" eyy nanti gemok lah. Tak yah la. " filza cuba menahan zikri dari terus makan. Sebelum majlis, makan. Semasa majlis, makan. Selepas majlis pun dia nak makan !?

" alah yelah .. " zikri cuba merajuk.

" bro ! " hafif menepuk bahu zikri.

" nak apa kau ? " tanya zikri. Filza hanya memerhati.

" aku ganggu pengantin lama ke ? " tanya hafif.

" perli eh kau pengantin lama. Tapi kitaorg trending kat sini " zikri menjawab sambil menongkat dagu di atas bahu filza.

" banyak lah kau punya trending. " hafif menjeling.

" hafif. Tengok kawan baik sehidup semati awak ni. Nak makan je kerja. Tu yang dia punya ayat pedas sikit. Tk perlu dilayan sangat. " filza cuba meleraikan pergaduhan antara suaminya itu.

" laaa patut la muka masam je. Eh zikri, kau makan punya lah bertong tadi, kau lapar lagi ? Ngidam ke apa ? " tanya hafif cuba panaskan zikri.

" bising lah kau. " marah zikri.

" dahla tu bang, kitaorg malas nak ganggu pengantin lama. Bye filza. " sara meminta diri. Takut nanti jadi kes bertumbuk pulak.

" haa jumla kita pergi makan then bersiap balik rumah " filza merenung suaminya itu. Lesu je. Tak sihat ke ?

******

" haaa kitaorg balik dulu eh. Kau jaga diri baik baik tau sara. Selamat pengantin baru tau ! Sorry, zikri macam tak berapa sihat je. Tu yang cepat naik angin. Kau masuk kerja minggu depan tau. Honeymoon kat Beijing tu jangan lupa buah tangan huhuhu. Jaga kawan saya leklok tau hafif ! " panjang filza membebel ke arah sara. Hafif hanya mengangguk. Huih. Rindu lah aku nanti kat sara. Bisik hati filza.

" sorry bro. Aku tak ade mood. Entah kenapa loya je aku rasa harini. Anyway selamat pengantin baru ya korang ! Byee " zikri menyalami kawan baikknya. Takde dh teman nak bergurau lepasni. Hati zikri berbicara.

Sepanjang perjalanan zikri membawa kereta pulang ke rumahnya, zikri rasa amat penat. Namun, ditahan jua.

Filza memerhati suaminya yang kelihatan pucat itu. Kesiannya. Hmm.

" abang .. Berhenti kat r&r tu dulu. " arah filza. Zikri hanya menurut.

" dah sampai. Nak beli apa ? " tanya zikri. Filza menggeleng. Abistu, isteri aku nak apa pulak ni ?

" kita tukar tempat jum. Abang macam tak sihat je ni. Ni ambik air masak. Telan panadol. Biar saya drive. Saya kuat lagi ni nak memandu malam malam. " arah filza. Entah kenapa zikri tidak mampu bersuara.

Filza asyik menjeling di kerusi sebelahnya. Melihat zikri yang sedang lena. Mata filza sudah mengantuk. Dia memerhati jam di tangannya. Sudah pukul 10:45. Semoga cepat sampai lah ke rumah.

Perjalanan dari seremban ke kuala lumpur memakan masa sebanyak 1 jam 30 minit. Akhirnya tiba di hadapan rumahnya.

" abang. Bangun lah. Dah sampai ni. " kejut filza sambil menguap. Dia terlalu penat.

" okey. Jumlah. Tinggal je dulu beg tu. Esok ambik. " filza masuk ke dalam rumah. Dia melihat zikri yang berjalan lemah ke dalam bilik. Filza mengunci pintu rumahnya.

Filza menampal cool fever di atas dahinya zikri. Didoanya semoga zikri cepat sihat.

*****

" sayang .. Sayang .. Bangun lah. " kejut zikri. Filza mengosok gosok matanya yang silau. Dah pukul brape ni ?

Dilitiknya jam di Iphone nya. What !?? 8:45 am !? Dah dah dah lambat nak kerja !!! Filza merasakan badannya amat berat.

" abang dah okay ke ? asal abang kejut saya lambat sangat ni ? Saya dah miss subuh tau " marah filza. Dia betul betul tak larat nak bangun dari katil.

" ok je sbb doktor filza yang jaga. Abang pun baru bangun then abang solat, bersiap dulu. Cepat mandi kita pergi kerja. Busuk " arah zikri. Dia memerhati sahaja isterinya itu.

Tetiba filza berlari ke tandas. Uwerlkkkkk !! Zikri pantas mendapatkan isterinya itu.

" kenapa ni filza ? Why ? " tanya zikri. Filza merasakan kepalanya teramat berat. Seperti dihempap sesuatu.

" filza okay. Mybe sbb filza tak makan semalam. Masuk angin " zikri menggeleng. Semalam zikri yang makan tak ingat dunia. Lupa yang isterinya tidak makan.

" abang tak payah kerja lah macam ni. " filza menggeleng.

" tak pe. Biar filza je ambik mc. Nanti filza call ayah. Abang pergi lah kerja. " arah filza yang memicit micit kepalanya.

" abang tak nak. Abang nak jaga filza. " ishh degilnya suami aku ni.

" takpe la.. Nanti abang call je filza setiap 1 jam " filza memberi idea. Tak sangka ayat sebegitu keluar dari mulutnya.

" haaa okay ! Setiap satu jam abang call. Abang pergi kerja dulu. Bye sayang. Assalamualaikum. Take care. " zikri keluar dari bilik meninggalkan filza di atas katil.

" eh kejap. One more. Sarapan atas meja tu jangan lupa makan. Ubat sekali tu jangan lupa. " zikri membuka pintu kembali. filza mengangguk.

******

Zikri sejak ke tempat kerja, asyik gelisah. Gelisah memikirkan filza di rumah. Seperti yang dijanjikan, zikri asyik menelefon filza setiap 10 minit ! Bukan setiap 1 jam.

Aduhh dah kenapa dia dah tak balas mesej ni ? Call tak angkat. Cakap dalam tandas. Lamanya. Zikri ke hulu ke hilir. Dia tidak sanggup tahan lagi ! Dia perlu ke rumah.

" kak yati, saya nk balik rumah dulu. Urgent. " kata zikri yang tergesa gesa.

" but encik zikri ada meeting dengan ... " belum sempat p.a nya menghabiskan ayatnya, zikri sudah mencelah.

" cancel all my appointment today ! " gertak zikri. Dia berlari ke parkir kereta.

Sampai sahaja di hadapan rumahnya, laju kaki zikri melangkah ke dalam bilik. Dilihatnya makanan di table side katil tidak diusik langsung. Zikri membuka pintu tandas biliknya.

Ya Allah filza !

Kontrak Cinta Kita ©Where stories live. Discover now