Bab 26

39.6K 937 9
                                    

Waduh ! Macam mana aku nak ke tandas ni. Filza mengaru garu kepalanya.

" abang .. Abang .. Bangun lah .. Dah subuh .. " filza menolak nolak bahu suaminya.

" hmmm, asal ni ? " zikri menggeliat kecil. Dia menguap.

" cepatla masuk tandas awak. Saya nak mandi ni. " marah filza.

" jum .. Mandi sesama. " zikri mengenyitkan matanya. Aduh ! Seperti dipanah anak panah.

" isyyyy awak ni. Pergilah sana cepat " arah filza. Zikri bangun dan mencapai tuala. Di berjalan ke tandas.

Eh kain apa ni ? Zikri berjalan mamai. Dia memandang ke bawah. Baju filza. Dia baru ingat ape yang berlaku. Patutnya dia suruh aku mandi dulu. Zikri tergelak.

Setelah beberapa minit, zikri keluar dari tandas. " dah pergi mandi cepat. " filza menarik selimut lalu berlalu ke tandas. Eysh, kelakar betul isteri aku ni.

******

" nah breakfast. " filza dan zikri sudah bersiap siap untuk ke tempat kerja. Sudah banyak kerjanya yang tertangguh. Begitu juga dengan zikri.

" hmm " zikri meminum smoothie yang dibuat filza. Sedap !

" saya dah lambat abang. Banyak patient. Saya pergi dulu eh " filza mencapai kunci keretanya.

" abang, salam. " filza menghulurkan tangannya. Zikri mencium dahi isterinya. Filza terpaku.

" dahla, pergi kerja nanti hospital tutup " arah zikri. Filza tersedar dari lamunannya. Dia bergegas memakai kasut dan beredar dari perkarangan rumahnya.

*****

"morning encik zikri. Berseri hari ini eh " Kak Yati selaku P.A nya menegur.

" yeke ? Biasa biasa saja lah. Saya masuk dulu ye " kak yati mengangguk. Zikri masuk ke dalam biliknya.

" broo ! Wow pengantin dah balik. " hafif menegur. Selama zikri mengambil peluang untuk mengingati segalanya, hafif yang mengantikkan tempat zikri.

" mana ada penggantin baru. Eh kau bila majlis ? " tanya zikri. Ade ada je hafif ni.

" next month " jawab hafif selamba. Dia menukar tempat dengan zikri. Hafif duduk di hadapan meja zikri.

" gila ah kau. Chaiyokkk ! " zikri menayangkan simbol best kepada hafif. Hafif tersengih.

" kau dengan filza camna ? Okay ? Wut wut cerita lah sikit pengalaman tu. Bila aku boleh ada anak sedara ni ? " zikri mengangkat kening. Dasyat soalan.

" aku dengan filza, well. Bahagia. Pasal anak sedara tu.. Em .. Kau tunggu jelah. Dalam masa terdekat ni dapatla " dengan megah zikri menjawab. Hafif tergelak terbahak bahak.

" kau ni kut iye pun jangan la buat muka yakin sangat. Hahahahahaha " hafif menghabiskan sisa ketawanya.

" abistu kau nak sangat anak sedara lah ape lah " zikri menjawab sambil tangannya bermain main dengan pen.

" okayla okayla. Kau dah siap fully kan ? " tanya hafif. Mana tahu still terencat akal lagi.

" kau tengok aku kat sini, sihat lah. Hesyh kau ni " jawab hafif. Dia membuka lactopnya di atas meja.

" kau takda buah tangan untuk aku ke ? Balik dari Thailand takkan tak beli pape untuk aku ? Kawan apa cmni " tanya hafif seakan akan merajuk.

" haaa aku lupa. " jawab zikri. Hafif membuat muka sedih. Ala ala nak nangis.

" sampai hati kau zik "

" aku lupa nak kasi kau. Nah " zikri menghulurkan bungkusan hadiah kepada hafif. Ceria seperti kanak kanak mendapat gula gula 10 sen.

" buat suspend aku je doh kau ni. Siku kang " zikri tersengih.

" takkan aku lupa kawan sendiri. Dahla baik kau kluar. Thanks anyway sbb ganti aku time tak ada. Kau boleh balik tempat kau sekarang Muhammad Alif Hafif bin hj syeikh " zikri cuba menghalau hafif dari bertapa di biliknya.

" sampai hati kau halau. Siap nama penuh lagi tu. Okayla aku keluar skrang. Bye. No probs anyway dude. " hafif sudah keluar dari biliknya.

" siti nor hayati, masuk bilik saya sekarang " abis semua orang zikri panggil nama penuh. Tak lupa pulak.

Tok tok tok !

" masuk " zikri memanggil.

" haii encik zikri. Berseri seri ye, ke encik zikri dapat jadi bakal papa ni ? " kak yati menduga.

" eh hahahaha takde la kak yati. Mengarut je " zikri tergelak. Ade ke ke situ kak yati ni.

" encik zikri betul betul sihat eh ? Mcam mana ? Ada apa apa yang encik zikri still lupa lagi ? " tanya kak yati.

" takde lah. In Shaa Allah saya dah elok. Cuma kekadang kepala saya sakit jugak memikir panjang panjang. Btw, apa jadual saya hari ini ? "

" em, kes kecuaian encik zikri haritu, syarikat tu dh bertanggungjawab. Dia dah tanggung segala kos yang syarikat kita keluarkan. And harini encik tiada apa apa meeting sbb encik hafif dan settlekan semuanya. " terang kak yati sambil membelek buku notanya. Zikri mengganguk. Leganya.

" okay. Awak boleh keluar. " zikri mengambil cenderamata untuk pekerjanya. Dia mahu agihkan kepada pekerja kerjanya.

" ok guys, i nak kasi hadiah untuk korang harini. Kak yati akan settle. One more, korang semua boleh kerja until lunch hour je " semua pekerjanya memandang zikri yang kacak itu.

" eh, asal encik zikri baik hati pulak ni ? "

" encik zikri hensem lah "

" encik zikri baru balik honeymoon kan ? "

" encik zikri dapat jadi ayah ke ? "

Antara itulah buah mulut pekerjanya berbicara. Zikri hanya tidak melayan.
" kak yati, saya kluar ke hospital dulu ye. Jumpa wife saya. Saya dah tak balik office tau. " kak yati mengganguk.

" rindu dah ye. Tak sabar sabar. " usik kak yati.

Zikri berjalan di hadapan pejabat Tengku Hilsyam Syah, papanya sambil bersiul siul. Dilihatnya papa yang sedang asyik memeriksa report pekerjanya melalui dinding kaca.

" encik zikri. Tengku panggil. " arah setiausaha papanya.

Zikri memalingkan kepalanya. Dia mengganguk lalu berjalan ke arah bilik papanya.

" assalamualaikum.. Why papa ? " zikri menjengulkan kepalanya di pintu.

" pengantin baru dah balik honeymoon tak datang rumah pun ye .. " zikri tersengih.

" maaflah pa, kitaorang tak sempat lagi. In Shaa Allah hujung minggu ni zikri dengan filza balik. " zikri mengambil tempat di hadapan meja papanya. Dilihat tag papanya ' Tengku Hilsyam Syah, Pengerusi Lyn's ' berkilat !

" hmm so how honeymoon ? Best ? Bila nak kasi papa cucunya ni ? Papa tak sabar dah ni " tengku hilsyam bertanya. Zikri tergelak.

" lahh papa ni. Kalau ade rezeki ada lah tu pa cucu. But now, tak de lagi. Best jugak kt Thai tu. " zikri tersenyum.

" tak silap papa buat keputusan akhir akhir dulu. Bahagia je papa tengok kamu berdua. Alhamdulillah " tengku meyapukan kedua dua tangannya ke muka. Dia bersyukur.

" thanks pa. Sbb satukan zikri dengan filza. Ok lah pa. Nanti zikri kasitahu balik papa mama bila zikri nak balik. Zikri nak ke hospital. Jumpa filza. Rinduuu " tengku hilsyam tergelak melihat anak sulungnya itu. Tak kena dengan perangai dah kawin.

" jangan lama sangat tak datang. Meletop mama kamu tu nanti mengamuk. " gelak zikri.

" yelah pa. Nanti zikri telefon mama hahaha " zikri berjalan keluar dari pejabat papanya. Dia memandu ke hospital. Filza .. Filza .. Kau buat aku angan cinta !

Kontrak Cinta Kita ©Where stories live. Discover now