Part 2

148 30 0
                                    

Hotel

Tiba tiba Baekhyun terdengar air terbuka di bilik mandi. Dia terkejut. 'Eh, Chanyeol tak pergi lagi ke?' Tanya hati kecilnya.

Dia berasa takut tetapi memberanikan diri untuk melihat. Dia membuka pintu perlahan lahan dan melihat tiada apa apa di situ. Dia menutup kembali pili air dan menuju ke pintu keluar.

Baekhyun pergi ke almari untuk menyalin pakaian. Dia merasakan dirinya seakan akan diperhatikan oleh seseorang. Tapi dia buat bodoh saja.

Baekhyun menoleh ke belakang apabila merasa ada sesuatu yang melintasinya di belakang. Tapi tiada apa apa.

Dia berasa seram sejuk. Dia memegang tengkuk. Meremang bulu romanya. Dia ingin segera keluar dari bilik itu.

S
K
I
P

Exo sedang berseronok di pantai. Baekhyun pun datang ke arah mereka.

"Yeol, nape kau tak kejut aku?" Marah Baekhyun.

"Aku dah kejut dah. Kau tu yang tidur mati. Banyak kali aku kejut kau!" kata Chanyeol. Sibuk main dengan air.

"Hmmm, yelah," Baekhyun terpaksa mengalah.

"Eh, bangun pun kau. Aku ingat tak nak bangun dah." Kata Kai. Ketawa.

"Perli aku pulak." Baekhyun berasa geram dengan Chanyeol dan Kai.

Baekhyun mengejar Kai kerana ingin memukul Kai. Kai lari sekuat hati sehingga terlanggar seorang yeoja.

Dia menyambut yeoja itu. Mata mereka bertentangan. Kai tersedar dan melepaskan pelukan itu.

"Mianheyo. Tadi kawan saya kejar. Itu yang terlanggar awak." Kai meminta maaf.

"Gwenchanayo. Bukan salah awak pun," kata yeoja itu.

"Harap kita dapat jumpa lagi." Kata Kai. Senyum terukir di bibir.

" Saya pun harap macam tu jugak. Annyeong," yeoja itu memohon untuk pergi.

S
K
I
P

Baekhyun teringat akan kejadian tadi. Dia ingin menceritakannya kepada Chanyeol dan Xiumin hyung tetapi dia takut diorang takkan percaya.

Sementara itu, di bilik Kai, D.O dan Lay senyap. Semua tidur kecuali Kai.

Dia sedang menonton televisyen. Sedang dia seronok menonton tv. Tiba tiba dia terdengar bunyi...

........................................

Dia terdengar bunyi orang menangis. Suara yeoja menangis. Dia terpaku. Suara itu jelas kedengaran di telinga Kai. Seperti suara itu ada di dalam bilik tidurnya. Dia takut dan ingin mengejut D.O tapi entah kenapa dia tidak mengejut D.O.

Dia memberanikan diri untuk keluar dari bilik itu. Dia berasa was was. 'Takkanlah ada orang menangis malam malam ni,' bermonolognya di dalam hati.

Entah kenapa suara itu seperti memanggilnya. Dia keluar dari bilik. Keadaan di luar tidak gelap dan tidak juga terlalu cerah.

Kai mencari di mana suara itu. Sehingga dia ternampak seorang budak perempuan sedang bersandar di dinding sambil mengelap air matanya.

"Adik. Adik buat apa kat sini malam malam ni? Omma dengan appa adik mana?" Tanya Kai. Memegang bahu budak itu.

Budak itu hanya diam. Beberapa saat kemudian, barulah dia bersuara.

"Adik cari patung adik. Dia hilang kat sini. Tapi tak jumpa." Balas budak itu. Sekadar menundukkan kepala.

"Esok kan adik boleh cari. Lagipun dah lewat malam ni. Nanti omma dengan appa adik cari macam mana? Jom, oppa hantar adik ke bilik adik." Kata Kai sambil menarik tangan budak itu.

"Bilik adik kat mana?" Tanya Kai lagi.

"Bilik adik kat situ." balas budak itu.

"Esok kita cari patung adik yang hilang tu, okay." Kata Kai. Manja.

S
K
I
P

Keesokkan harinya, Kai bersiap untuk menemani budak perempuan itu mencari patungnya. Dia segak berpakaian kemeja biru. Dipadan pula dengan seluar slack hitam pendek.

"Kau ni pergi mana ni?" Tanya Lay. Memerhatikan Kai dengan wajah yang pelik.

"Adalah. Apa apa hal call aku, okay," balas Kai. Tergesa gesa.

'Kemanalah dia ni nak pergi?' fikir Lay. Menyambung main games.

Kai sudah berada di hadapan bilik budak perempuan semalam. Tetapi dilihatnya bilik itu seakan akan tiada penghuni.

"Annyeonghaseyo," kata Kai. Namun tiada sesiapa yang menjawabnya.

Kebetulan ada seorang pekerja hotel yang lalu di situ. Dia menahan dan bertanya kepada pekerja hotel itu.

"Maaf. Saya nak tanya. Orang yang duduk kat sini pergi ke mana, ye?" Tanya Kai. Senyumannya tak lekang di bibir.

"Ouh. Orang yang sewa kat sini dia dah lama keluar. Baru minggu lepas. Minggu ni takde orang sewa lagi. Kenapa, ye?" Manis suara pekerja itu.

"Aniya. Okaylah kalau macam tu. Kamsahamnida." Kata Kai lagi. Pekerja itu sekadar mengganggukkan kepalanya.

Kai pelik. 'Bukankah semalam aku hantar budak itu ke biliknya? Dan kenapa orang tu cakap tiada sesiapa yang duduk di bilik tu minggu ni? Adakah aku bermimpi atau ianya sekadar khayalan? Atau benar benar terjadi?

Bersambung

Vote and comment please

HoTeLWhere stories live. Discover now