"Dizaman kita sekarang, kaum muslimin didatangi budaya daripada barat. Mereka menyatakan merekalah yang moden, merekalah yang maju. Jadi, umat islam ini nak ikut siapa? Hakikat mengikut kepada mereka, budaya barat pada hari ini bukanlah satu kemajuan, tetapi ianya adalah hakikat kemunduran bagi kaum muslimin.""Berapa ramai daripada Ummat Baginda ﷺ yang bersaing sesama sendiri untuk mengikuti budaya dan neraca daripada barat? Sedangkan Allah سبحانه وتعالىt telah menyediakan kepada kita neraca agama Islam yang merupakan timbangan bersih dari Allah سبحانه وتعالى."
"Ini dinamakan oleh Baginda ﷺ sebagai "hakikat ta'akhur" iaini orang yang mengikut budaya dan neraca barat. Rasulullah ﷺ bersabda; "Kalian kaum Mu'minini akan mengikuti mereka sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggakan jika salah seorang dari mereka masuk dalam lubang biawak sekalipun kalian akan mengikuti mereka."
"Lalu sahabat bertanya; "Adakah Yahudi Dan Nasara, Wahai Rasulullah?" Jawab Rasulullah ﷺ; "Kalau bukan mereka siapa lagi. "Dipastikan oleh Rasulullah ﷺ. Mereka mahukan kita meniru mereka. Umat islam nak ikut siapa? Nak ikut siapa? Adakah nak kata ini trend?"
"Diwarnakan rambut macam sipulan tu, ntah siapa namanya. Dikasi elok-elok oleh Allah سبحانه وتعالى. Semula jadinya warna rambut. Diwarnakan sebegitu. Nak tengok pon tak ada selera. Ketika kita mengikat gaya hidup kita dengan golongan yang Nabi sudah sebutkan. Maka ini adalah sudah merupakan langkah demi selangkah akan menuju ke lubang biawak bersama dengan mereka. Dan kalau kita tak ikut mereka kita akan dianggap terbelakang."
"Umat islam nak ikut siapa? Kalau mereka pakai seluar itu dia punya bawah dilebarkan kita pun ikut lebarkan. Kalau mereka pakai sempit, kita ikut sempit juga. Naik atas sikit, naik atas sikit juga. Naik atas banyak, naik atas banyak juga. Balik lagi ke semula dikembangkan dia punya seluar, dikembangkan balik semula. Bukankah ini proses yang sudah dilakukan dari zaman dahulu oleh mereka, dan diikuti oleh kaum muslimin."
"Kita diberikan dengan kemuliaan agama ini oleh Allah. Bukankah benar yang disabdakan oleh Rasulullah ﷺ? Dimanakah kemuliaan yang kita dimuliakan oleh Allah سبحانه وتعالى dengan timbangan agama ini yg diberikan oleh Allah سبحانه وتعالى? Kemuliaan sebenar ada pada Allah سبحانه وتعالى yakni dengan kepatuhan dan ketaatan kita kepada Allah سبحانه وتعالى."
Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid.
YOU ARE READING
Elmu dan ilmu
General FictionElmu itu pengetahuan dan pemantapan emosi. Ilmu itu adalah adalah pengetahuan. KakJah mohon korang share ilmu dalam ni. Jadikan ia bekalan untuk akhirat korang juga. Ilmu yang dikongsi kemudian dia kongsi dengan orang lain dan dia juga amalkan dan m...