BAB 1

273 9 0
                                    

Aku Nuraira Darlisyah. Form berapa? Baru form 4. Orang kata aku cantik! It's right? Maybe..ahahah.

Aku sekolah di Maahad Addini Al-Islami Kuala Kubu Bharu.Sekolah agama dekat dengan rumah aku. Tapi jauh jugaklah..ngehehe..
"Adik.. dah siap belum? Beg-beg bawak keluar! "Aku dengar abangku menjerit diluar.

Maklumlah, sebentar lagi dah nak bertolak balik kampung! Wah..exitednye!!

"Ye bang. Abang masuklah angkat beg-beg adik ni!" Aku menjerit balik.

Tudung bawal yang melepasi dada aku betulkan sedikit. Hmm...okey cun!

Aku dengar abang masuk.

"Hoi anak dara, angkatlah beg ni sendiri. Pemalas betul. Bukannya berat pun!" Abangku yang bernama Muhamad Rayan Dayyez. Membebel. Namun beg pakaianku tetap diangkat.

"Bebel je. Umi senyal je pun. Ni baru tunang orang. Kalau dah kahwin dengan kak alsya tu pengsan dia dibuatnya asyik dengar suara katak abang ni." Aku pulak membebel.

Beg body glove yang berisi laptop aku sandang. Handphone berjenama Iphone 4 aku letakkan didalam tote begku.
Aku keluar dan mengunci pintu bilik.

"Abah!"

Aku panggil abah yang sedang syok minum nescafe pagi-pagi.

"Kenapa adik? Cepat makan. Pukul 10 pagi boleh bertolak."
"Ye.."Aku ambil tempat di sebelah umi.

"Wah! Umi dah lama tak buat kuih tiaw kungfu. Apa mimpi umi buat ni? Nak bagi laki baru yee.." aku bergurau.

Abang yang sedang makan tersedak. Abang yang enak meneguk air nescafe tersembur. Nasib baiklah tak kena aku! Kalau kena, aku pelanglung mamat ni!

"Apa adik ni?" Umi marah.

"What?" Aku sekadar buat-buat tak tahu.

"Alahai..orang gurau je. Tak payahlah pandang adik macam tu." Seram aku tengok muka dia orang.

"Gurau kasar betul!" Kata abah sambil tergelak kecil.

"Umi nak bawak balik kampung. Harini family paklong pun balik." Terang umi. Aku mengangguk-anggukkan kepala.

Family paklong balik? Bestnya!!!! Biarpun aku tak beberapa rapat dengan saudara belah abah, tapi bila keluarga Paklong balik, happy gilos!

Sebab... adalah!!

"Ouh..dah habis makan. Jomlah gerak. Biar adik yang basuk pinggan-pinggan ni." Kataku.

Mereka mengangkat barang kedalam kereta jenama Honda City. Aku dengan umi mengemas dapur.

Tepat pukul 10:12, kami gerak untuk pulang ke kampung!! Kemunting, wait for me! I will be there sat lagi!

................................................................................................................................

Aku sampai ke kampungku sebelum Zohor. Atuk dengan nenek aku dah kelihatan di pintu muka. Wah, bestnya bila disambut. Vvip ke kami ni?

Hehehe..

"Atuk!!! Tokmi!!!" Aku menjerit dan berlari kearah mereka. Sebelum salam aku peluk badan kecil mereka terlebih dahulu.

Rindunya daku padamu!

"Apa khabar tuk? Tokmi?" Aku leraikan pelukan dan belakang telapak tangan mereka aku cium.

"Baik. Kamu sihat?" Tanya atuk.

"Sihat tuk." Aku dengan selambanya masuk dalam rumab hanya dengan membawa beg laptop dan tote begku.

"Yang kamu masuk kenapa Aira?" Tegur tokmi.

NOT LIKE BUT LOVEWhere stories live. Discover now