"Hello, abang. Kenapa call Aira? " pelik aku. Tengah mengajar takkan boleh call pulak?" Maaf puan Aira. Encik Izzat pengsan. Boleh tak Puan Aira datang ke R.K Holdings sekarang?" Hah? Dah kenapa pulak dok pengsan bang oii?
" Hah? Ok ok." Aku matikan talian.
Cop..R.K Holdings bukan ke syarikat yang memasarkan kain yang paling berkualiti? Dah kenapa aku kena pergi sana? Ahh..pergi jelah. Dekat je pun.
Aku terus mulakan perjalanan ke tempat yang disuruh. Hati usah cakap. Risau! Berpeluh dahi fikir pasal dia.
" Puan Airakan?" Tegur pengawal yang ada disitu.
"Ye saya."
" Mari saya tunjukkan dimana encik Amer berada." Aku ikut pengawal itu.
Ohh..orang sini panggil Amer ke? Sedap nama tu.
" Abang!" Aku lantas berlari kearah katil didalam sebuah bilik yang menempatkan dia.
" Sayang."
" Kenapa sampai pengsan ni?" Sumpah aku punya dada ni rasa nak meletup je.
" Maigrin sikit je sayang. Err..you guys can leave me. Nanti call klient say sorry and buat appoimant baru. Apa-apa contack I." Dia memberi arahan kepada beberapa orang yang ada bersama.
"Abang? What do you do at R.K Holdings? Klient?" Pelik aku. Huh..mesti ada rahsia ni.
"Jom balik dulu. Abang nak rest dekat rumahlah. Penat." Katanya. Dia angkat kaki masuk kedalam kereta. Aku ikutinya dari belakang.
..................................................................................................................................................................
"Sebenarnya abang bukan sekadar guru. Abang pengurus syarikat R.K Holdings. Harini abang cuti sepatutnya. Tapi sebab ada klient nak jumpa abang terpasa ikutlah. Tu yang pengsan tu." Dia bicara selepas berehat.
Huh? Still tak faham. Dia tipulah ni? Patutlah mampu duduk rumah mahal!
"Apa lagi yanv Aira tak tahu?
"Sebenarnya, nama abang Megat Izzat Amer. Ilyas pu ada megat. Tapi kami tak bagitahu sesiapa. Mama sebenarnya ada tengku dihadapan namanya." Apa yang keluar dari mulut dia buat aku ternganga. Biaq betui??
" Omg..you not kidding?" Besar mataku. Terkejut gila!
"Yes. Im seriously."
"How come i dont know all this?" Tanyaku tak puas hati.
"Siapa suruh taknak tanya. Tapi, arwah atuk tahu. Tokmi pun tahu." Katanya lagi.
Arwah atuk?
" Arwah atuk? What do you meant arwah atuk?" Tanyaku serius.
Dia seperti orang yang dah terlanjur percakapan.
" Acually atuk meninggal masa Aira accident. "Jujur dia.
Ternganga! How dare u not tell to me? What the hell of him?!!?
" how could u ? Why u not tell me? I should know! What more secret behine u?" Aku dah menagis teresak-esak. Macam mana aku boleh tak tahu?
" Bukan abang nal rahsia. Abang ingt nak bagitahu sayang esok. Tapi harini dah terbongkar. Nanti kita pergi lawat kubur arwah ye." Pujuk lakiku.
" Hmm.." Aku sedar mengangkung. Air mataku dia seka. Aisy...sweet betul dia ni.
" Megat Izzat Amer." Aku sebut nama panjang dia dengan senyuman. Sedapnya nama dia!
" Yes Nuraira Darlisyah." Pipiku dicubit manja.
" Love u."
"Love u to."
..................................................................................................................................................................
Aku menghabiskan bacaan yasiin. Kubur yang masih merah itu aku sirami air tahlil dan kutaburi dengan daun pandan.
"Jom balik sayang. Dah lama ni."
Aku angkat kaki masuk kedalam kereta jenama Honda CRV. Air mata aku seka. Taknak nangis!
Hachu....
Dengar orang sebelah bersin. Aik dia ni demam ke? Dah dua tiga kali aku dengar dia bersin.
" Abang tak sihat ke?" Tanyaku sambil tangan aku lekapkan oada dahinya. Wuohhoho..panaih betui!
" Abang demam. Macam mana ni. Aduhai..mesti paksa diri ni. Dah-dah. Biar Aira drive." Aku keluar semula untuk memandu.
" Na..its okey. Aira masuk balik. Sikit je."
" Please!" Akhirnya dia mengalah.
Aku mulakan pemanduan. Baru 500 meter Izzat dah terlena. Aiks...comeyy nyaaa..
"Abang..bangun dah sampai." Aku kejut dia yang lena.
" Hmm..kat mana ni?" Matanya digosok.
" Klinik. Kita ambik ubat. Chech demam abang dulu." Aku buat keputusan untuk ke klinik. Takut tengok dia demam sampai macamni.
" Apa sayang ni." Marah.
" Jomlah. Cuba kali ini dengar cakap sayang. Janganlah nak pentingkan diri sendiri. Orang risau tahu tak. Semalam dah pengsan. Nanti biar lama lagi susahlah." Aku membebel. Haha.. klakar je.
" yelah."mengalah. Dia keluar demgan mucung sedepa panjangnya. Tergelak aku.
..................................................................................................................................................................
" puan ambik ni. Kami nak buat urine test." Kata jururawat yabg bertugas. Aik..aku pulak yang kena?
Aku ambik. Selesai itu, aku serahkan semula botol tersebut kepada jururawat yang bernama Syaza. Aku tahu pun sebab tengok nametag dia. Hoho.
" Saya harap lepasni encik jaga isteri encik ni baik-baik." Ujar doktor perempuan itu. Kenapa ni? Aku dah nak mati ke?
" Er..kenapa dengan isteri saya dok?"
" Atas pemeriksaan tadi, your wife.. " Doktir itu berhenti berkata. Aduhhh apa ni? Suspen je..
" Pregnant! "Sambubgnya dengan memek muka yang sangan happy. Isyyyyy..nak je aku hempuk doktor ni.
" Hah? Serius dok?" Tanya si suami seperti tak percaya.
"Ya.. 3 weeks. Congcratulation. Lepasni ambik vitamin dengan cukup. Encik kalau dia teringin bagikan. Tapi kalau benda itu bahaya, bagi sikit je." Nasihatnya.
" Okey. Thanks dok."
" My plesure!"
YOU ARE READING
NOT LIKE BUT LOVE
RandomDia sepupu aku..dia jugak yang aku cinta.. tapi kenapa semua ni berlaku? Aku tak suka perasaan ini ada dengan dia.. aku tak suka! Izzat Amer, jejaka biasa yang sederhana gajinya.tidaklah berpangkat. Tetapi yang lemahnya..dia handsome! Cair Aira dibu...