"Hadira.." Aku panggil Hadira. Yanf ya nye terserempak di mall.
" Eh, Aira."
" Jom pergi cafe sana tu." Ajakku. Banyak benda yang aku hendak bercerita.
..................................................................................................................................................................
"Im hurt Dira. Sakitnya hati saya. Saya tak pernah nampak dia semarah tu. Dia hanya menunjukkan muka bengis sahaja bila dengan saya. Sakit dira, sakit..." Aku cerita segalaknya kepada dia.
" Allahu.. saya tak sangka dia akan buat sampai macam tu pada awak." Dia turut mengalirkan air mata kekecewaan.
Aku lap air mata. "Its okey. Tu ujian pada saya dan inshaAllah, saya akan tempuh biarpun nyawa saya jadi mangsa. Dira, kalau ditakdirkan saya pergi bersama abang dan abah saya, awak tolong ganti tempat saya sebagai isteri Izzat Amer ya. Janji!" Ujarku.
" Aira! Kenpa cakap macam tu. Kau janganlah buat aku serba salah." Mesti dia risau bila aku bicara tentang kematian.
" Janji Hadira."
" No!" Tegas Hadira.
"Dira, please. If saya dah tak ada, awak ganti ya tempat saya."
"Aira!!" Dia menjerit.
Hampir semua pelanggan disitu memandang kearah kami. Uoppps." Dira! Malulah!" Aku tutup muka sementara Hadira mengangkat tangan tanpa maaf.
"Awaklah! Cakap yang bukan-bukan. Malu saya." Dia turut memerah muka.
" Ahaha.. oklah. Saya balik dulu ya." Aku bersalaman dengan Hadira dan bergerak pulang. Tapi dalam hati, memang rasa nak lari rumah je.
..................................................................................................................................................................
" Hah, lambat balik? Ingatkan dah matk dalam lombong." Sinis.
Aku baru masuk sebelah kaki dia dah nak menyinis dengan aku. Dahlah ayat macam hapee je.
Aku buat tak peduli. Yang sebenar selepas balik jumpa Hadira, aku pergi ketaman untuk tenteramkan hati aku. Sampai malam aku dekat sana. Seorang je. Dah takut tu yang balik. Lagipun taklah lambat sangat. Pukul 9 je pun.
Aku angkat kaki masuk kedalam bilik. Penat. Penat dengan perangai sang suami yang sesangatlah kureng diajar.
" Hoi! Aku tanya kau kan?" Pintu bilikku dikuak kasar.
"Abang Izzat nak apa ni? Aira letihlah." Aku tutup kepalaku dengan tuala. Tak bersedia ubtuk tunjuk pada dia auratku.
Aku perhati je dia menghampiri aku.
Wooh hohow.. kau nak buat macam dekat dalam novel-novel melayu ke bro?
Dia semakin hampir dan dia angkatku. Kau gila ke?
Badanku dihempaskan diatas katil. Ya Allah.. apa dia nak buat ni?
Aku bukanlah nak jadi isteri derhaka. Tapi aku takut. Takut jika dia dan sentuh aku, kemudian dia tinggalkan aku.
" Abang Izzat nak bu..buat..a..apa ni..?" Aku terjetar-ketar.
"Nak anak tak?" Terdengar suara sinis dia di cuping telingaku.
" Janganlah.." Aku dah menagis apabila bibir merahnya bertemu bibirku. Gila. Kenapa dia buat aku macam ni? Kenapa?
" Sayang..." Panggil dia. Tangannya perlahan-lahan membuka butang bajuku. Ya allah..apa jena dia ni?
Aku nak larikan diri sudah tidak boleh. Badan genitkubtelak dia duduki.
" Lepaskan! !! Aira tak naklah!!" Teriakku. Pantas pipiku ditampas kuat.
Aku terdiam. Taoi masih kuronta untuk keluar. Namun kenagaku tak sekuat tenaga dia.
Aku redha. Lagipun, dia halal buatku...................................................................................................................................................................
Aku tersedar dari mimpi yang panjang. Subuh aku!
Cuba aku bangun perlahan namun sakit badan dibuatnya. Aku terpandang cecair merah dicadar. Bi..bi..biar betul? Izzat ke yanv buat?
Aku rasa takut. Mesti dia ada agenda jahat. Kalay tak, takkan dia sentuh aku?
Terasa susah untuk berjalan. Namun aku kuatkan. Subuh aku belun lagi padahal sudah pukul 9 pagi.
Aku segera solat.
Usai solat, aku kemaskan katil. Dan ternampak sehelai notepad.
Best rasa tubuh aku malam tadi? Aku tahu kau suka. Kau kan perempuan murahan. Niwey, aku keluar. Kau cuci cadartu. Geli aku tengok. Daa..
Air mata tidak berhenti mengalir. Aku tahu ada sesuatu yang dia akan lakukan.
Tergamaknya dia panggil aku perempuan murahan? Aku punyalah jaga harga diri untuk suamu aku, dia bileh bjat macam tu? Dia rampas masa depan aku.
Tanpa tunggu lama, aku call Ilyas. Ya aku tahu hal rumah tangga tidak boleh diceritakan. Namun aku tak kuat ubtuk tanggungnya sendiri.
" Hello, Ilyas.." Aku hamburkan tangisan. Lutut aku peluk erat.
"Hello.. Aira. Ya Allah. .apa lagi Izzat buat dekat kau ni? Kenapa nagis gila-gila ni?"
"Dia dah ambik Yas..dia dah ambik.."
" Allah..ambik apa pulak ni?"
"Di..dia rogol aku..lepas tu dia boleh cakap aku perempuan murahan? Kenapa macamtu yas..apa salah aku.." Tersendu senda aku.
" Astaghfirullahal'azim...kau okey tak ni? Aku datang sanalah." Ilyas mematikan telefon.
Ilyas turut tinggal di bandar metropolitan ini. Tidaklah jauh mana.
..................................................................................................................................................................Tok..tok..tok..
Aku pergi buka. Mesti Ilyas.
" Yas..masuklah." Ajakku lemah. Aku seperti tiada semangat untuk terus hidup. Aku terus menagis sebaik sahaja Ilyas duduk disofa.
" Aira.."
Aku hulurkan notepad yang ditinggalkan Izzat.
" Kurang ajar punya abang!" Dia turut marah. Siapa tak marahkan?
"Dia paksa aku."
" Aira. Tabahnya kau. Kenapa kau tak mintak cerai je?"
" Aku isteri Ilyas." Jawabku lemah. Mana boleh isteri mintak cerai.
"Mintaklah cerai pasak! "
"Aku dah tak larat.. aku..aku.." Tak sempat nak habiskan kata-kata aku sudah terkulai. Gelap duniaku. Dan aku harap..saat akh bukak mata kelak..ada abah dan abang.
YOU ARE READING
NOT LIKE BUT LOVE
RandomDia sepupu aku..dia jugak yang aku cinta.. tapi kenapa semua ni berlaku? Aku tak suka perasaan ini ada dengan dia.. aku tak suka! Izzat Amer, jejaka biasa yang sederhana gajinya.tidaklah berpangkat. Tetapi yang lemahnya..dia handsome! Cair Aira dibu...