Ingin memberi kemaafan kepada sang suami yang sering menghukumi isterinya tanpa sebab? Huh..susah bagi aku.Ya..aku tahu semua orang layak menerima peluang kedua..ketiga..kesepuluh mahupun. Tapi itu lada mereka yang benar-benar kuat. Aku kuat? Sorry. Nuraira Darlisyah taklah sekuat mana. Kena dugaan sedikit je sudah mengalir air mata. Ya. Itu aku. Untuk bagi peluang kepada Izzat mungkin aku mampu. Tapi bila? Tak dapat aku jawab sekarang. Sebab setiap perbuatan duka dia lakukan pada aku masih tersemat rapi dalam minda aku.
" Sedar tak sedar, ini sebenarnya raya kita untuk kali kedua sebagai suami isteri." Kata Izzat dengan tenang sekali. Damai suaranya.
Baru malam raya. Belum raya lagi. Apalah dia ni.
Aku bangun dari dudukky dan berdiri sebelah tingkap. Tingkap sengaja aku bukak bagi udara masuk. Tenang aku melihat bulan dan bintang-bintang yang bertaburan bebas diangkasa. Kadang aku terfikir, jika aku jadi bintang, dapatkah Izzat membezakan aku dari bintang yang lain?
Tapi itu dulu. Saat cinta budak kecik. Namun srkarang aku rasa segala keindahan bintang dah hilang. Langit seakan gelap seluruhnya.
" Aira." Terasa ada tangan yang melingkari pinggang. Tegak terus badan aku.
" If u the star, i will be the moon." Ucap dia dengan penuh romantis.
" Many star in the sky. I just can be one of the star. Can u choose me? Huh?" Sinis aku balas. Tapi lingkaran tangannya aku tak terfikir untuk menepis.
" Dulu, abang tak pernah nampak mana bintang abang. Sebab dulu abang jadi guruh. Tak habis-habis nak memetir menyebabkan bintang takut untuk muncul. But now, abang jadi moon. And u jadi starnya. Today, hanya ada satu bintang je. Nampak tak?" Katanya cukuplah romantis. Cair aku!
Dia ni nak kata buta elok je. Nak kata pakai spek, tak pakai. Apekebendanya satu je bintang?. Aku tengok bertaburan adalah.
" Tak."
Cupp..
" For my star. Sayang, lets start a new life. Mula hidup baru tanpa guruh. "
" Saya takut." Kataku. Air mata mula bertakung.
"Apa yang sayang takutkan?"
" If i give u one more chance, you will make me hurt again. Im not strong Izzat. Aira tak kuat. Aira tak sangguo disakiti lagi. Cukulah sekali tu." Aku benamkan muka kedada bidangnya.
" Please Aira. Give me the chance." Dia turut mengalirkan air mata kekecewaan. Kecewa demgan dirinya sendiri.
..................................................................................................................................................................
Peluang? Aku telah bagi pada Izzat peluang itu. Mengharapkan tiada lagi kisah sedih lepas ini. Namun kita hanya manusiakan? Dugaan itu Allah titipkan dengan semangat penuh dalam diri. Itu yang kita mampu harungi dugaan tersebut.
" Sayang. Masakkan abang kieh tiaw kungfu boleh? "
Aku yang sedang syok layan dilwale dekat laptop malam ni tiba - tiba ada orang suruh masak pulak. Aisy...
Aku kerutkan kening. Dah pukul 8 malam nak makan pulak dia ni.
" Boleh. Tapi abang kena tolong. Aira letihlah nak buat seorang. Boleh?"
" Okey. Jom." Kami pergi kedapur.
Aku mula membasuh kueh tiau dan salutkannya dgn telur.
Tiba-tiba..
" Abang! Apa ni?" Habis muka aku kena telur yang dia baling. Warghhh..kejam!!!
" Upahlah sayang!" Dia pagi aku sengihan kerang yang busuk.
" Tak baik betullah dia ni." Malas aku layan. Kuah yabg sudah menggelegak aku tutpkan apinya. Wa....dap eeeee.....
" Abang, cer rasa." Aku suapkan sesudu kuah.
" sedap. Jom makan. Lapar." Laju je dia duduk dimeja.
Akubpandang dia makan. Amboi... dah 3 kali ni. Aku buat 5 keping kueh tiau telur tu. Tinggal 1 je. 3 dia makan. 1 alu makan. Tupon tak habis lagi. Dia ni lapar ke kebulur?
" Kuat makanlah suami Aira ni." Tegurku. Dia yang sudah kekenyangan memandang.
" Alah sayang ni. Sikit je ni. Kalau suami orang lain tu, lagi banyak tau. Lagipun, ini tanda abang suka sayang masak." Dia membela diri. Ceh...
" Yelah bang..kalau cakap dengan awak ni memang saya tak menang. Nanti basuh pinggan sendiri." Panjang muncungku. Hahaha.
" Alolo..ngajuk ulak isteri anja ni ye?" Eyuu..suara dia sangan menggelikan.
" Eee..tak kuasa nak merajuk dengan abang tahu."
"Nak tu.." dia muncubgkan bibirnya kearah benda yang dia nak.
" Apa?" Pelik.
" Tuu.."
Gila. Ada ke nak bibir aku. Dasar gatal. Tapi..gatal dengan aku je pun. Bukan dengan orang lainkan?
" Kejap." Aku kenyitkan mata dan berlalu kesinki membawa segala pinggan kotor. Usai basuh, aku kembali kemeja makan.
"Nak ni?" Jari telunjuk aku halakan kearah bibir. Penuh menggoda.
" Bolehlah.." Rayu. Ahaha.
Cuppp. Cuppp. Cupp.
Aku angkat kaki masuk bilik. Malu. Tapi bukan memjadi kesalahan seorang isterikan? Okey apa? Hahaha..
YOU ARE READING
NOT LIKE BUT LOVE
RandomDia sepupu aku..dia jugak yang aku cinta.. tapi kenapa semua ni berlaku? Aku tak suka perasaan ini ada dengan dia.. aku tak suka! Izzat Amer, jejaka biasa yang sederhana gajinya.tidaklah berpangkat. Tetapi yang lemahnya..dia handsome! Cair Aira dibu...