BAB 8

126 3 0
                                    

Result SPM keluar hari ini. Aku dengan umi menapak kesekolah. Takut usah dikata, memang ketaq habih!

"Umi, macam mana kalau adik tak..."

"You do it the best right time jawab exam? So, keputusan ada pada Allah. Bukan kita dapat tentukan. Redha je ye sayang." Umi memotong kata-kataku. Amboi, lebar umi berceramah.

Aku pergi ke meja tempat agihat keputusan. Cikgu bernama Gushwarti memberikan sekeping kertas yang sangat bermakna bersama ucapan tahniah.

Aku tengok dan langsung tidak percaya. Serius aku dapat ni?

"Umi!!" Langsung umi aku dakap erat. Allahu..

"Umi, adik dapat mi. Adik dapat! Adik dapat apa yang arwah abang dan arwah abah nak umi." Aku menangis kegembiraan. Tak terlintas langsung dalam fikiran yang aku dapat Straight A. Sungguh aku bersyukur padamu Ya Rahman!

"Alhamdulillah. Umi tahu adik akan dapat!" Pelukan kulerai. Bahukubumi peluk. Tiba-tiba namaku dipanggil untuk naik kepentas bersama umi untuk mengambil cenderamata.

..................................................................................................................................................................

"Yan..aku dapat macam kau. Aku dapat Yan!" Sampai sahaja di rumah, aku terus hubungi sepupuku itu.

"Alhamdulillah. Aku tahu kau pandai! Tahniah!" Ucapnya.

"Terima kasih weh! Kalau abah dengan abang ade, mesti dia banggakan." Ujarku. Suaraku yang tadinya sedikit meninggi kini mengendur.

"Them proud of you sayang! Them very happy. Dont sad okey!" Nasihat Dayana. Aku tersenyum. Biarpun dia tua setahun, tetapi aku dah anggap dia macam kembar aku. Hehehe.

"Thanks sis!" Ucapku.

Kami berborak lebih kurang dalam sepuluh minit. Habis topup aku.

Aku mematikan panggilan. Bangun untuk menolong umi didapur. Nak harapkan tokmi? Say bye bye beb!

"Hah Aira, kamu dapat berapa SPM? Senyap je dari tadi. Fail ke?" Atuk tegir semasa aku sampai dipintu dapur.

Aku sekadar senyum. Huh, tahu pulak orangvtua ni nak tanya. Ingatkan dah tak peduli pasal cucu sendiri.

"Aira dapat semua A atuk!" Aku ujar dengan gembira.

"Huh. Menirulah tu." Fitnah Tokmi. Aku tak fahamlah dengan mereka berdua ni. Ada je yang tak kena.

"Haah. Bukan sekadar tiru. Aira kamching dengan cikgu suruh bagi jawapan. Tu yang semua A tu." Jawabku sinis. Huh! Nak main bicara dengan aku kan?

"Adik!" Umu tegur aku.

"Cucu kurang ajar! Dah menumpang tak sedar diri." Bicara Tokmi sinis.

Menitik air mataku apabila mendengar nenek sendiri mengatakan sebegitu. Aku tak sedar diri? Betul ke?

"Umi, halalkan semua benda yang dah kami ambik. Makan minum kami. Saya mintak maaf sebab dah sakitkan hati umi dengan ayah. Maafkan saya. Malam ni jugak saya akan keluar. Maaflah kehadiran kami menyusahkan ayah dengan umi. " kata umi dengan air mata yang berjujuran.

Kami masuk kedalam bilik dan mengemas pakaian untuk beredar. Seksa rasanya hati ini. Mana tidaknya, mak mertua cakap macam tu. Gila tak sakit?

"Umi, ayah. Kami keluar dulu. Halalkan semuanya ya." Umi bersalam dengan mereka terapi tidak disambut. Kami berdua keluar dan taktahu mana hala kami nak tuju.

..................................................................................................................................................................

NOT LIKE BUT LOVEWhere stories live. Discover now