BAB 15

911 6 0
                                    

"Terima kasih encik Daud." Ucap Izzat kepada inspektor yang mengendalikan kes kemalangan isterinya.

"Sama-sama."

Selepas mereka berjabat tangan, Izzat bergerak kehospital untuk menemui Aira yang masih belum sedarkan diri.

" Salah aku ke ni? Apa aku dah buat ni? Kalau pakngah dengan Dayyez ada, mesti dia marah gila dekat aku. Aduh..apa aku dah buat ni?" Ujar Izzat sendiri.

Dalam beberapa minit, dia sampai ke hospital. Terus dia masuk ke wad yang ditempatkan Aira.

" Assalamualaikum umi." Mak mentuanya disalam syahdu. Kasihan dengan orang tua tersebut. Sudahlah kehilangan anak dan suami, lepastu anak perempuannya pulak jadi mangsa.

" Waalaikumsalam. Duduklah Izzat. Teman Aira kejap. Umi nak pergi surau kejap. "Wanita separuh abad itu bangun dan melangkah pergi.

Hampir dua minggu Aira tidak sedarkan diri. Kata doktor, nyawanya hanya 50-50. Seminggu lepas pembedahan mengeluarkan janin yang tak bernyawa dilakukan. Sayu nenek-nenek mereka.

Kata doktor, berkemungkinan Aira buta senelah mata kerana mata kirinya termasuk serpihan kaca yang pecah. Tangan dan kaki kanannya pula disimen. Muka usah cerita, dah sah-sah calar balar.

" Abang." Tegur Ilyas.

" Ilyas. Bila datang?" Tanya Izzat.

Ilyas mengambil tempat dihadapan abangnya. Sayu juga melihat sepupu dan meramgkap kakak iparnya ini. Pucat sahaja wajahnya. Rindu dia dengan keletah comel wanita itu.

" Are you cyring?" Tegur Ilyas.

" Ya." Jujur.

" You know what bro? Aira gila taat dengan you. She really love you abang. Sebelum kahwin lagi dia dah cinta abang. But u? You not appriciate anymore! U see what you do for her? I shame with you. She love u so much Izzat Amer. Love u so much." Tegas Ilyas. Dia yang sudah bengang lantas keluar dari wad tersebut. Letih cakap dengan abangnya yang degil. Keras kepala. Tak mahu nak turunkan egonya.

..................................................................................................................................................................

Hari yang mendatang semakin kelam. Kata doktor, Aira tak mungkin lagi bisa hidup.

I promise anytime u call me
It don't matter where I am
I'll always be there, like you've been there
If u need me closer,
I'll be right over.
I swear. I swear.

Puan Syima yakni umi Aira mendengar anak perempuannya menyanyikan lagu bahasa inglish tersebut.

" Umi." Dia menoleh kebelakang.

Nampak anaknya manis berpakaian berwarna putih yang membaluti badan itu.

" Adik.."

" Umi, take care baik-baik ya. Mungkin adik tak dapat jaga umi. Maafkan adik. Tapi, kalau umi masih nak tengok adik bernafas, masih nak tengok adik sedar, datang sekarang. Adik tunggu umi. Datang ya umi. Adik rindu dekat umi sangat. Cepat umi." Ujar anaknya lalu menghilangkan diri.

" Allah." Dia tersedar dari mimpi tadi. Dadanya yang berdeguo kencang dipegang. Air mata meleleh membasahi pipi. Sudah hampir 2 bulan anak perempuannya itu tidak sedarkan diri.

"Akak, mari pergi hospital sekarang." Ajak Puan Syima tergesa-gesa. Tudung sarung labuh bawah dada disarung pantas.

" Eh Syima, kenapa tergesa-gesa ni?" Pelik dengan kelakuan birasnya.

" Jom kak. Cepat." Laju dia ambil kunci kereta. Terkocoh-kocoh birasnya mengejar.

..................................................................................................................................................................

"Adik!" Aku terasa ada yang memanggilku.

"Umi." Serak suaraku. Kepala masih berpinar memandang tubuh sayu itu.

" Nak air." Kataku.

Terasa tekak yang kering tadinya menjadi basah. Lega!

Mata aku pejam semula. Masih lemah. Telinga menangkap bunyi suara namun tak dapat memahami sepatah pun.

" Aira."

Aku terdengar satu suara yang cukul aku benci. Aku BENCI. Namun, tiapa suara untuk menghamburkan kemarahan.

Air mataku terkeluar. Aku tahu hanya aku dan dia sahaja didalam bilik itu. Sakit diluaran tak sesakit dalaman. Kerana dia, aku kehilangan anak yang baru nak hidup didalam rahimku. Kerana DIA!

" Jangan nangis. Please." Ujarnya sedih seakan sama menagis sepertiku.

" Sebab kau anak aku mati! Sebab kau. Kau manusia paling kejam pernah aku jumpa!" Ujarku perlahan. Mata masih terpejam. Tak mampu nak bukak.

Aku terasa ada yang pegang tanganku. Lantas aku angkat namun ngilu menerpa badan. Sakitnya.

" Hati-hati. Tangan Aira patah ni. Kena simen. Jangan banyak gerak." Tegur suara itu.

Aku cuba untuk buka mata. Namun pada mata kiri aku terasa kabur.

" Mata kiri Aira tak baik lagi. Better jangan bukak. Bukak belah kanan je." Tegurnya lagi.

" Keluar!" Ujarku dengan suara serak.

Izzat keluar tanpa sebarang kata. Tapi aempat aku tangkap mata lelaki itu yang kemerahan. Menangiskah dia? Tapi kenapa? Insaf? Nasi sudah jadi bubur Izzat!

" Abang..abah.. kalaulah mereka masih ada!" Sebut aku perlahan dengan bahu yang terhencut-hencut menagis.

Lama aku mengalirkan air mata sehingga dunia menjadi kelam. Aku lena bersama air mata dipipi. Moga aku bangun tiada kesedihan lain yang menerpa. Amin..

..................................................................................................................................................................

Hah..lega dapat balik rumah walaupun tangan dengan kaki belah kiri masih bersimen. Mata pun dah nak hampir pulih.

Tapi satu je aku tak puas hatu, baru seminggu duduk rumah mama dah kena halau dengan umi suruh ikut Izzat. Argh..leceh betul!

Dekat rumah pulak aku hanya duduk goyang kaki. Yapi sebelah kanan je lah. Belah kiri tengah tunggu time. Duh..

" Aira, nak makan apa tengah hari ni?" Tanya suara itu. Ergh..tak nk mkan. Protes!!!

" Aira, janganlah macam ni.taknak makan sampai bila?" Dia juga menggosok kepalaku. Lantas aku bagi pandangan helang. Huh..tahu takut!

" Dont dare you touch me!" Aku bangun dengan tongkat. Ajuhai..lambatnya nak sampai bilik nyah oii.

Tiba-tiba aku terasa aku seakan terbang. Omg... terbang??

"How dare you Izzat?! Turunkan akulah!" Dalam dokongan Izzat rupanya. Kurang ajar betul!!

Sekejap je aku dah sampai dalam bilik. Bila dah dalam bilik, fikiran aku teringat apa yang dia buat dekat aku setengah tahun yang lalu.

"What you want to do at me? Let me go! Let me go!" Teriakku.

" Restlah. Abang keluar dulu." Katanya apabila nampak mataku mengeluarkan butit jernih.

NOT LIKE BUT LOVEWhere stories live. Discover now