Sky zat op de bank in de woonkamer terwijl ik naar de gang liep om Brett te bellen. 'Ha Jace. Wat is er?'
'Ik ben met Sky naar haar huis gegaan. We werden aangevallen door één van Valentijns mannen. We moeten dus nog meer op gaan passen.'
'Serieus? Zijn jullie oké?'
'Ik ben een keer gestoken in mijn schouder met een glasscherf meer niet.'
'Niet zo heel erg dus,' hoorde ik hem lachend zeggen. 'Ik wil dat je op Owen gaat letten Brett. Hij loopt nu waarschijnlijk ook gevaar.'
'Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo probleem.' Ik schoot in de lach door zijn reactie. Hij was er eindelijk een keer echt open over met me. Dat is eigenlijk best wel is fijn. 'Goed zo, maar ik ga hangen.'
'Jo, later.'
Ik hing op en liep weer terug de woonkamer in. Sky keek me nieuwsgierig aan vanaf de bank. 'Ik heb geen zin om te koken. Wil je een pizza?' Ze knikte met een grijns naar me waarna ik weer begon te bellen, maar nu met het Italiaanse restaurant hier in de buurt. Ik ging naast haar zitten terwijl ik belde en staarde een beetje voor me uit. Ik had de pizza's als snel bestelt en was toen gewoon stil voor me uit gaan staren. Na een half uur doodse stilte met naar de muur toe staren en af en toe naar Sky ging de bel. Ik liep naar de deur met Sky een stukje achter me. Voor de deur stond een meisje die net zo oud was als haar. 'Ahh, de pizza's.' Ik zag haar lichtjes blozen terwijl ze naar de pizza dozen bleef kijken. 'Hoeveel wordt het?'
'tweeëntwintig euro.' Ik gaf haar dertig euro omdat ik geen zit had om weer helemaal twee euro op te zoeken. Terwijl ik het gaf bekeek ik haar even snel van top tot teen en keek haar glimlachend aan. 'Hou de rest maar joh.'
'Dank je wel.'
Ze liep snel terug naar haar scooter en racete de straat weer uit naar waarschijnlijk haar volgende adres. Ik draaide me om en gaf een grijns naar Sky die tegen de muur aan hing. 'Leuk meisje toch.' Ze liep achter me aan de keuken in waar ik de pizza voor haar neus neer legde. 'Ik vraag me echt af wat meiden in zo arrogante klootzak als jou zien. Ik bedoel kom op zeg.'
'Kijk uit wat je zegt kleintje, je woont wel in mijn huis op dit moment.'
'Noem me verdomme gewoon bij mijn naam,' zei driftig en liep weg.
Ze had haar pizza mee naar haar kamer genomen. Ik begon mijn pizza op de bank te eten terwijl ik voor dat ik ging zitten de PlayStation vast had aangezet. Ik begon tijdens het eten een potje FIFA te spelen. Na een poosje zette ik mijn lege bord voor me op het tafeltje neer en stond op. Misschien moest ik even bij Sky gaan kijken. 'Sky,' vroeg ik bezorgd terwijl ik de deur langzaam openduwde. 'Boeken helpen altijd hé.'
'Rot op jij!'
'Oké. Ik zie je van zelf wel weer verschijnen.' Ik zat weer op de bank en ging weer verder met FIFA. Ik hoorde mijn mobiel op het bijzettafeltje verschuiven. Ik keek even snel opzij en zag Sky mijn mobiel pakken. 'Waar gaat dat heen met mijn mobiel.' Ze zuchtte, stond op van de vloer en legde mijn mobiel weer terug. 'Ik ga naar bed.'
Ik zag dat het al laat begon te worden en besloot om maar hetzelfde te gaan doen als Sky. Heerlijk weer mijn bed inkruipen. Mijn kamer was naast die van haar dus ik kon horen of ze nog wakker was, maar er was totaal geen teken van leven. In mijn bed begon ik maar in mijn boek te lezen om wat rust te krijgen tot ik Sky hoorde. Ik werd meteen uit mijn boek gezogen en trok mijn trainingsbroek aan. Ik liep naar haar kamer en keek voorzichtig rond. Ik liep naar haar bed toe en ging op de rand zitten zodat ik haar wakker kon maken, want ze had overduidelijk een nare droom, maar voordat ik haar ook nog maar aan kon raken zat ze al strak overeind. Ik sloeg mijn armen om haar heen en trok haar tegen me aan terwijl ik haar bezorgd aankeek. 'Je bent veilig hier. Ik zorg ervoor dat je niks overkomt Sky.' Ik voelde mijn schouder iets nat worden. Snel veegde ik met mijn hand de tranen van haar wangen af. Ik trok haar van het bed af en nam haar mee naar de keuken. 'Wil je erover praten,' vroeg ik terwijl ik een glas water gaf. 'Liever niet. Ik wil gewoon dat alles weer normaal word.' Ik trok de trui die ik op de bank had laten liggen over mijn hoofd heen en sleurde haar mee naar de garage. 'We gaan een stukje rijden.' Ze stapte in en tijdens het rijden bleef ik haar zijdelings aankijken, maar ze had het niet door. Ze was helemaal in trans met naar buiten kijken. Ik reed de straat van Tim in. Ik wilde gewoon weten wat ze zou doen. 'Stop hier,' zei ze terwijl ze me strak aankeek. 'Dit is het huis van Tim.' Ze stapte meteen uit toen ik de auto tot stilstand had gebracht. Ik volgde haar voorbeeld en keek vast om me heen. Ik kwam naast haar staan en keek met haar mee naar het huisje. Het was het grijze knusse rijtjeshuis. Er waaide een briesje, waardoor het bordje boven de stenen trap van het huis zachtjes heen en weer bewoog. Sky staarde naar het bordje. 'Meijers boeken,' las ik hardop voor. ''s Zaterdags gesloten.' Ik keek naar de donkere voordeur, die met een zwaar hangslot op slot zat. Op de deurmat lag een stapeltje post, onaangeraakt. Ik wierp een blik op Sky. Natuurlijk kende ik Tim al en het huis en ik wist ook van de boekenwinkel af, maar dat wist Sky allemaal niet. 'Woont hij in een boekenwinkel?'
JE LEEST
Maffiabaas
ActionJace is een maffiabaas en word door zijn vrienden de eeuwige player genoemd. Toch komt er een omslag in zijn leven door iets wat eigenlijk nooit had mogen gebeuren.