Sky draaide aan de deurknop en ja hoor hij ging open, waardoor het licht op de veranda aanging en het halletje verlicht werd. De deur naar de boekenwinkel was dicht. Sky begon eraan te rammelen, maar er zat geen beweging niks. Ze keek me aan en haalde haar schouders op. 'Laat mij maar,' zei ik terwijl ik haar voorzichtig opzij duwde. Ik pakte een klein puntig mesje uit mijn achterzak en stak hem in het slot. Met een klik zwaaide de deur open. 'Daar gaan we.' Ik liet het mesje terug in mijn zak glijden en stapte de deur door. De deur kwam uit op een kleine opslagruimte, waar de verf van de kale muren bladderde. Overal stonden kartonnen dozen, waar met stift opgeschreven stond wat erin zat: Fictie, Poëzie, Kookboeken, Lokale literatuur, Avonturenromans.
'Zijn woonhuis is hier.' Ze wees naar een deur aan de andere kant van de kamer en liep ernaartoe. Ik pakte haar arm vast voor ze verder kon lopen. 'Wacht even.'
'Is er iets,' vroeg ze me terwijl ze me nerveus aankeek. 'Ik weet het niet.' Ik keek voorzichtig tussen twee rijen opgestapelde dozen en floot. 'Sky, ik denk dat je dit wel even wilt zien.' Ze draaide zich weer om. Het was donker in de opslagplaats. Het enige licht kwam van de lamp op de veranda, die naar binnen scheen door het raam. 'Het is te donker...' Ik had er zelf ook veel moeite mee gehad en dan was ik eraan gewent. Ik pakte mijn mobiel en deed de zaklamp ervan aan. Ik zag Owen terugdeinzen en met zijn ogen knipperen. 'En bedankt.' Ik lachte zachtjes. Ik had mijn vinger nu op het licht gelegd waardoor het naar een rode gloed veranderen was in plaats van fel wit. 'Doe ik ook altijd bij Brett.' Ik hoorde hem iets onverstaanbaars mompelen, maar dat boeide me niet. Sky klom bij me op de doos waar ik op was gaan staan. 'Moet je kijken,' zei ik en wees naar de handboeien aan de muur. 'Zijn dat...'
'Handboeien,' zei Owen die zich nu ook bij ons had toegevoegd. 'Dat is... uh...'
'Zeg asjeblieft niet kinky. We hebben het hier wel over Tim.' Ik haalde mijn vinger langs de binnenkant van de boeien en zag meteen de rode vloeistof op mijn vinger zitten. Er was iets heel erg mis dat was een ding dat zeker was. 'Denk je dat Tim in gevaar is?' Ik liet mijn mobiel zakken en keek om me heen. Sky had natuurlijk ook wel door dat het bloed was. 'Ik denk dat we dat maar een moeten gaan onderzoeken.'
De deur naar de woonkamer zat niet op slot. Naast de honderden boeken in de winkel had Tim ook honderden boeken in zijn woning. De kamer hing tot aan het plafond vol met boekenplanken. Ik wist precies wat voor soort boeken hij hier had staan, want deze boeken gaf hij vroeger aan mij of Sky. 'Ik denk dat hij er nog is,' zei Owen vanaf de drempel die naar Tim zijn kleine keuken leidde. 'Het koffiezetapparaat staat nog aan en hier staat een kop koffie. Nog warm.'
Ik liep naar zijn studeerkamer en keek even rond. Ik zag de zak waar Owen het over had op zijn bureau liggen en inderdaad daar zaten zijn wapens in. Ik zag dat hij net zijn kleren erin aan het stoppen was toen hij gestoord werd, maar ik had geen idee waar hij nu zou moeten zijn. Tussen de kleren zag ik een fotolijstje zitten. Het was een houten-fotolijstje met een barst in het glas die kleine lijntjes trok over de foto van Sky, Tim en Eva. Ze waren toen met zijn drieën op vakantie in Barcelona. Ik liep om het bureau heen en zag Sky binnen komen. 'Dat is een Inland M-1. Eigenlijk een oud jachtgeweer, maar hij word veel in de maffiawereld gebruikt. Vreemd dat Tim er eentje heeft.'
'Tim is een verzamelaar, van oude boeken tot oude wapens, blijkbaar,' zei ze en wees naar de plank achter het bureau die vol stond met andere verzamelobjecten. 'Mooie dingen.' Voorzichtig schoof ik het wapen een beetje opzij. Ik keek naar Sky die een beetje somber om zich heen keek. 'Dit is trouwens van jou, denk ik.' Ik pakte het fotolijstje achter de zak vandaan en gaf het aan haar. Ze keek alleen maar naar de foto en zei verder niks. Ze werd gewoon meteen in een trans gezogen door de foto. 'Jongens!' Owen kwam wat in paniek de studeerkamer binnen gelopen. 'Er komt iemand aan.' Ik zag dat Sky nog maar net de foto op het bureau kon zetten. 'Is het Tim?' Owen gluurde het halletje weer in en knikte. 'Ja, maar hij is niet alleen. Er lopen twee mannen naast hem.'
JE LEEST
Maffiabaas
ActionJace is een maffiabaas en word door zijn vrienden de eeuwige player genoemd. Toch komt er een omslag in zijn leven door iets wat eigenlijk nooit had mogen gebeuren.