1

733 46 3
                                    

"Bangun lah sakai." kedengaran suara sumbang Fiq terjerit-jerit mengejut Mira. Tapi kenapa dia kacau ketenteraman aku pagi-pagi ni? Guman Mira dalam hati.

"Uhmzmmzmz." Balas Mira. Lantaklah dia faham ke tak janji dia blah. Tapi sangkaan Mira meleset kerana badannya ditarik dengan kuat dengan harapan dia akan meninggalkan katil yang empuk ini.

"Bangun lah weh kau dah lambat ni kang jap lagi papa kejutkan baru kau tahu." Papa. Satu perkataan yang terus mengejutkan Mira. Two years ago. Masih segar dalam ingatan Mira apa yang berlaku. Perkara yang menyebabkan dia menjadi dingin dengan ayahnya sendiri.

Lalu, dia bangun dan terus menolak abangnya dengan kuat untuk menunjukkan bahawa dia sedang bengang.

"Dah pegi berambus lah." kata-kata terakhir Mira sebelum masuk ke tandas dan memulakan persiapan untuk ke sekolah kesayangan jiwa raga. Sarcastic at it best.

"NANTI DAH SIAP TURUN CEPAT AKU DAH LAMBAT NI." jerit Fiq dari luar. Memang tak reti nak diam ke apa.

Selepas siap mengenakan uniform sekolah dan membawa beg sekolah yang hanya berisi buku nota dan pencil case, Mira turun ke tingkat bawah.

"Morning semua."

Well, that 'semua' is only her brother yang tengah tercongok main phone atas sofa dan makanan yang terhidang atas meja. At least she have food. Fikirnya. Mira pergi ke meja makan dan menghirup air milo yang sudah disejukkan dan mengunyah sekeping roti bakar yang masih panas.

"Kiddo, nanti kau balik sekolah dengan kawan kau eh. Abang tak sempat nak amik harini." Kata abangnya tiba-tiba.

"Hm okay thanks for the breakfast btw."

"No problem kiddo."

"Stop calling me that I'm 17 for god sake."

"So? You're my kiddo forever."

As you can see they have the love-hate kind of siblings relationship. No doubt she loves her brother but he's always getting on her nerves. But he's the only one that she call family. Her real family.

"Oh and kau lupa eh?"

"Lupa apa lak ni?"

"Yang papa outstation minggu ni." Disambung dengan gelak ketawanya.

Cibai.    

REBELWhere stories live. Discover now