"Still rejected?" Usik Ed selepas Am kembali dari tempat duduk Mira.
"I guess so. Dia cakap next time."
"Next time. Again. Hm kau ni pun satu dah tahu dia tak suka tempat bising ajak pegi sana buat apa. Ajak lah pegi tengok wayang ke makan ke." Hish Ed dah mula serangan mulut dia.
"Tu aku tahu lah tapi I got something to show her." Balas Am dengan harapan Ed akan bersetuju dengan cadangannya ini.
"What something? Video game baru?"
"No, a teddy bear machine. So, aku boleh dapatkan teddy bear untuk dia and dia akan simpan teddy bear tu dalam bilik dia." Ujar Am sambil berangan Mira sedang memeluk teddy bear pemberiannya semasa tidur dan menciumnya apabila dia bangun dari tidur.
"Sumpah lah otak kau ni tercabut fius." Ed berkata sambil memandangnya dengan pandangan yang bermaksud macam-mana-aku-boleh-ada-kawan-gila-macam-ni.
"I know bunyi dia macam budak budak gila tapi bila dia nampak effort aku at least dia akan appreciate benda tu." Am mempertahankan idea bernasnya walaupun dia tahu Ed tidak akan memuji usahanya itu.
"Aku still rasa kau tercabut fius but I wish you all the best." Kata-kata terakhir Ed sebelum dia beredar ke luar kelas. Nak pegi vending machine lah tu.
"ED NAK REVIVE DUA." Jerit Kyra yang sedang mengunyah chew gum sambil bermain osom dengan Arian. Macam budak budak.
Pandangan Am dialihkan ke tempat Mira. Lawa sangat. Setiap kali dia senyum confirm cair hati semua kaum lelaki disekelilingnya. Tetapi, dia tidak pernah sedar effect dia terhadap kami semua. Dia jenis yang tak amik kisah pasal hal sekeliling unless hal yang melibatkan kumpulan kami.
Masih segar di ingatannya kali pertama dia melihat Mira.
Pada suatu hari yang indah, dia sedang bermain bola bersama Arian dan yang lain. Tiba-tiba, Kyra dan Ed datang dan menunggu mereka selesai bermain seperti biasa di tepi padang. Tetapi ada sesuatu yang luar biasa berlaku. Ada seorang perempuan lain bersama mereka tetapi Am tidak dapat melihat mukanya kerana dia membelakanginya. Selesai bermain, Am dan Arian berlari-lari anak ke arah mereka.
"Hi Kyra." Sapa Arian sambil memandang Kyra dengan mata heart-eyes nya. Time ni mereka masih belum bersama dan Kyra masih belum tahu tentang perasaan Arian terhadapnya.
"Bodo tak nampak ke ada dua orang lain lagi dekat sini." Balas Kyra kasar. Well, I told you.
"Tak, I nampak you je." Memang nak makan kaki Arian ni.
"Dah lah sakai geli geli je aku dengar. Hi Kyra, Ed and whoever you are." Am memainkan peranan sebagai pendamai.
"Hi Am. Kaki kau okay ke? Nampak kau jatuh tadi." Ed bertanya.
Oh shit lupa pulak aku jatuh tadi. Getus Am. Belum sempat dia membelek kakinya, ada satu suara baru menyapa.
"Nah plaster and tisu. Your blood is dripping. And my name is, Amira. Mira for short."
Am mengambil plaster dan tisu tersebut tanpa memandang empunya suara lalu mengelap darah kering di kakinya dan menampal plaster.
"Thanks for the plaster and tissue, Mira. You're a lifesaver" Am bersuara selepas selesai.
"My pleasure. And you're not dying in case you didn't notice." Mira menjawab.
An tergelak dan mengangkat muka untuk memandang pemilik suara itu dan dia sedang tersenyum. Am tergamam.
"Well damn, I really need a plaster right now" Am bersuara separa berbisik.
"Why? Ada luka lagi ke?" Mira mendengar bisikannya dan mula mencari plaster di dalam begnya.
"No, I just fell"
For you.
YOU ARE READING
REBEL
Teen FictionSelamat datang ke dalam kehidupan Mira. Di mana, peraturan yang dibuat hanya untuk dilanggar. Dan, teguran guru displin dianggap jenaka bagi Mira dan rakan-rakannya. Kehidupan mereka dinikmati sepuas-puasnya. Sehingga lah kemunculan seorang jejaka...