"Remember, if anything happens call me as soon as possible." Am masih lagi berasa ragu ragu untuk meninggalkan Mira di bilik kesihatan seorang diri.
"Okay, i will." Mira membalas sambil menolak Am supaya mula bergerak ke arah pintu.
"Jangan lupa sapu ubat." Am masih lagi berasa risau.
"Baiklah Doktor Am. Now, go."
"Can i stay?" Am berhenti di muka pintu untuk memujuk Mira.
"No, you can't. Kau ada kelas. Now go." Mira menolak Am supaya keluar dari bilik itu dan menutup pintu.
"Eh kejap! Ingat semua pesan aku tadi." Kata Am sambil menahan pintu tersebut.
"Aku ingat lah dah pegi kelas sana." Am mula beredar dan Mira kembali ke katil di dalam bilik kesihatan itu.
Tidak lama kemudian, kedengaran pintu bilik dibuka.
"I swear to god Am just go to class." Mira mengeluh sambil menyelak tirai langsir yang menjadi penghalang di antara dia dan pintu.
Apabila tirai langsir di buka, Mira bertentangan mata dengan seseorang. Yang pasti bukan Am.
"Thank god i'm not Am."
"Why are you still doing this?"
Mira mula berbicara apabila setelah lama Darwisy merenungnya.
"Salah ke? I just want to take care of you. Just like old times."
"Stop. Don't do that again."
"Why?" Darwisy mula merenung Mira dan bergerak menghampiri Mira. Seolah-olah mencabar Mira.
"Because there's this thing called, move on. And you have to try it." Mira memberikan senyuman palsu. Senyuman yang bermaksud dia sedang mengalakkan Darwisy.
"And babe there's this thing called, appreciate. You should learn to appreciate people." Darwisy berbisik di sebelah telinga Mira sambil tersenyum senget. Nice comeback.
"Ha ha funny lah you ni. Apa i dapat kalau i appreciate you? Dapat sakit hati lagi? No thanks." Mira ketawa dibuat-buat.
Darwisy hanya memandang Mira. Mira hanya membalas pandangan Darwisy. Kedudukan mereka yang rapat itu membuatkan renungan mereka bertambah tajam. Dah takde benda nak balas lah tu. I won, fikir Mira sambil tersenyum senget.
Darwisy mula bersuara.
"I swear to god i won't hurt you. And apa yang you dapat? Maybe you will know the truth and bila masanya tiba, you jangan menyesal layan i macam ni." Balas Darwisy lalu dia hilang daripada pandangannya.
*****
the truth
menyesal
Apa semua ni. Fikiran Mira mula terganggu dengan ayat-ayat yang dibicarakan oleh Darwisy. The truth? Apa lagi kebenaran yang perlu dia tahu? Menyesal? Dia menyesal ke layan Darwisy macam ni?
Yes you did.
He's your first love. He knows you better than anyone. He was there for you.
But he left me. Fikiran Mira mula membuat 1001 andaian.
No, but you did. Betul ke i did?
Yes i did but it's because he hurt me. Mira mula meyakinkan perasaannya.
Are you sure he hurt you? Is that the truth?
The truth.
"AHHHH SHUT THE FUCK UP." Mira mula meletus.
"Cb la perempuan ni. Habis rosak kuku aku." Kyra sedang cuba membersihkan pewarna kukunya yang telah comot akibat terkejut dengan jeritan Mira.
"It's okay baby jangan sampai otak you pulak yang rosak macam Mira. Tiba-tiba je meroyan." Arian cuba memujuk Kyra yang sudah memuncungkan bibirnya sambil berusaha menyental kukunya.
"Apahal kau ni Mira? Care to share?" Ed yang sedang membaca surat khabar mula menumpukan perhatian terhadap Mira yang sedang menarik-narik rambutnya.
"Nothing.. Aku stress je." Mira cuba berdalih daripada disoal oleh rakan-rakannya.
"Bullshit lah nothing. Spill woman." Ed memberikan pandangan maut kepada Mira dengan harapan Mira akan mula berkongsi dengan mereka.
"Betul tu bullshit. Perempuan bila cakap 'nothing's wrong' tu maksudnya 'everything's wrong' so spill woman. Jadi lah macam Kyra. Bila ada masalah, dia tak berdalih. Dia bagitau semuanya sampai aku pun terlibat sama. Pernah satu hari-"
"DIAM LAH GILA." Kyra mula memukul kepala Arian yang ingin menceritakan perkara yang memalukan kepada rakan mereka dengan bantal yang berada disebelahnya.
"Alolo sorry baby." Arian mula memujuk Kyra yang masih lagi bengang akibat kukunya yang telah tinggal dalam kenangan.
"Eh Am mana? Tak nampak pun dia?" Mira cuba menukar topic.
"Tulah kau meroyan lagi. Am dah lama blah. Dia ada hal katanya." Ed menyambung bacaan surat khabarnya.
"Hal apa pulak..." Mira berbisik sendiri. Tetapi Mira berasa lega kerana rakan-rakanya sudah menukar fokus mereka ke arah perkara lain.
Ting ting.
Bunyi pesanan ringkas masuk daripada telefon Mira. Mira mengeluarkan telefonnya.
get ready at 8 tonight. i'm gonna pick u up -am
***
Okay guys, finally here's a longgg chapter for you. Trials is over so here it is as promised. So hope you guys enjoy it, drop a comment & vote 😉😘
YOU ARE READING
REBEL
Teen FictionSelamat datang ke dalam kehidupan Mira. Di mana, peraturan yang dibuat hanya untuk dilanggar. Dan, teguran guru displin dianggap jenaka bagi Mira dan rakan-rakannya. Kehidupan mereka dinikmati sepuas-puasnya. Sehingga lah kemunculan seorang jejaka...