21

285 18 1
                                    

Setelah memberitahu rakan-rakannya bahawa dia ingin ke tandas, Mira bergegas keluar dari kafeteria.

Dia menuju ke arah belakang sekolah. Dimana dia tahu Darwisy sering berada disitu.

Dan, sangkaannya tepat. Dari jauh kelihatan Darwisy sedang duduk di atas bangku dan sedang menghembuskan asap rokok.

Mira memulakan langkah ke arah Darwisy.

"Thanks." Mira cuba memulakan perbualan.

Darwisy yang sedang asyik menikmati rokoknya memandang ke arah Mira. Seolah-olah dia baru perasan akan kehadiran Mira.

"Sure." Dan Darwisy meneruskan perbuatan menyedut asap rokoknya.

Mira tahu bahawa ada sesuatu yang menganggu Darwisy. Lalu, Mira mengambil tempat disebelah Darwisy tanpa dipelawa.

"What's wrong?" Tanya Mira lembut.

Darwisy menyedut rokoknya buat kali terakhir lalu mencampakkan puntung rokok itu ke dalam longkang kerana dia tahu Mira tak suka dengan asap rokok.

"Don't act like you care lah." Darwisy menjawab soalan Mira.

"I care. I always do." Perlahan ayat terakhir itu dituturkan oleh Mira.

"Asal baru sekarang nak kisah? Sebelum ni you tak kisah kan? Sebelum ni you macam dah taknak ada apa-apa kaitan dengan i kan? Why now?"

"You know what? Fuck this. I'm leaving." Mira segera bangun dari duduknya.

Tetapi dia terduduk semula kerana tangannya ditarik oleh Darwisy.

"Please, stay. I'm sorry." Darwisy masih lagi memegang tangan Mira.

Mereka hanya diam. Setelah beberapa minit berlalu, Mira cuba bertanya semula tentang keadaan jejaka disebelahnya itu.

"So.... care to tell me what happened?"

"I miss you."

"Please lah not this again....." Mira mengeluh dan membuat muka ke arah Darwisy.

"It's hard you know. Seeing you again tapi we both macam stranger? We used to share everything. Tapi sekarang? Pandang i pun you taknak."

"You know why kan? Don't you dare act like nothing happened."

"I know. I'm sorry. Sumpah, i menyesal. Lepas you pegi, hidup i hancur. Sama macam before i met you. You harapan i to be a better person. So, after you left i fucking messed up. I buat balik apa yang you tak suka dengan harapan you akan datang balik. Tapi, lama i tunggu, you never came back-"

"Stop. Please." Mira cuba menarik tangannya untuk beredar dari situ. Air matanya sudah mula mengalir.

"No, you have to listen. After i realize you takkan datang balik, i made my effort untuk cari you. I pegi kem tu sebab i nak mintak tolong diorang to find you. Tapi, i met your friends instead. Mula-mula i didn't realize anything. Tapi lepas dengar diorang sebut nama you, describe you. I know for sure. You're the one. And i made my decision nak pindah sekolah. Sebab nak jumpa you."

"Oh, so you thought i akan welcome you dengan hugs and kisses ke? You're so delusional."

"Nah, i don't think you will. I just nak jumpa you, tell you how sorry i am. Tapi, bila you layan i macam stranger, hati i sakit sangat Mira. Bila tengok you dengan Am, hati i hancur. I thought lepas i mintak maaf, we will be okay. Everything's going to be fine again."

"No, we won't be fine again. Even after you mintak maaf, kita takkan be together like 2 years ago. You know why? Sebab you dah hancurkan hati i. You dah sakitkan i. I takkan bagi you peluang kedua untuk sakitkan i lagi."

"Mira-" Darwisy cuba memotong percakapan Mira.

"No, listen! You're the reason why i made my decision to come here. You tahu tak betapa sakitnya hati i bila my mom died but you're not there to make me feel better? Betapa hancurnya hati i bila i cari you and you're messing around with some other girls? My heart broke into million pieces. I need someone and you're not there to lend me your shoulder. You're not there to tell me everything's going to be okay. I trusted you, but i ended up getting hurt." Air mata Mira mengalir laju. Bahunya teresak-esak menahan tangisan.

"I know. I know sorry won't fix everything. But please, give me one more chance. I swear to make it up to you. Please, Mira i need you. You're my everything." Rayu Darwisy. Suaranya kedengaran sebak.

"I can't and once upon a time you were my everything too. But not anymore." Mira memandang Darwisy dengan pandangan yang sukar ditafsir.

"Don't do this to me. I know i'm still your everything." Darwisy cuba menyakinkan dirinya dan Mira.

"Dua tahun kita berpisah. I tried my best to move on. And i did. So apa makna dua tahun tu kalau you datang and i terima you balik?" Mira berkata lalu bangun dari duduknya.

"Maknanya we really love each other. 2 years won't make any differences." Jawapan Darwisy membuatkan langkah Mira terhenti.

"No, maknanya i bodoh. Terima orang yang hancurkan hati i. You have no one to blame but yourself." Mira cuba sedaya upaya untuk menuturkan kata-kata itu. Hatinya berasa sakit setelah teringat kembali apa yang telah terjadi.

"I did blame myself. Every freaking day." Suara Darwisy kedengaran perlahan setelah Mira meneruskan langkahnya.

***

Now you guys know what happened between them. I will update lebih details lagi in the other chapter alright 😁

REBELWhere stories live. Discover now