Bab 16

8.3K 173 22
                                    

Picture: Isyraf Danish as Rayyan Nuraiman

Aku keluar dari rumah malam itu untuk melepak di kedai mamak. Aku mengajak Syahid bersama agar tidaklah aku kepishangan keseorangan kebangangan melepak di situ. Dan dia pun memang jenis makhluk vertebra yang sentiasa menjawab 'ya, aku follow' setiapkali diajak. Memang BFF!!!

"Literally, kau memang dah break dengan Lilylah ek?"

Aku mengangguk sambil meletakkan puntung rokok ke mulutku. Aku menghembus asap nikotin itu ke udara. Syahid menutup sedikit hidungnya kerana aku tahu yang dia cukup tak gemar dengan asap rokok itu. Acah je si sengal keding ni.

"Kau dengan Duranni still going well?"

"Macam tu jelah. Dah sayang kan, aku layankan jugaklah kepala dia tu. Even kalau nak diikutkan, ramai je yang nak aku ni."

"Kau acah macam kau famous amos je. Accept the fact please yang aku jauh lebih bagus daripada kau. Inside out."

"Actually, it's you Rayyan. Anyway, aku nak tanya something ni."

"Pasal Adam? Apa lagi yang kau tak puas hati dengan dia tu?"

"Tu satu hal but not the priority. Aku nak tanya pasal Rosemaria. How and when she pregnant of your son?"

Aku menghela nafas berat. Rokok ku sedut lagi asapnya memenuhi trakea. Aku membuang pandang ke arah jalan raya. Hujan renyai-renyai turun membasahi jalan tar yang berwarna hitam. Malam kelam... Apa kebenda aku merepek ni siaaa?!

"Siapa bagitau korang pasal benda ni semua actually?"

Syahid kelihatan serba salah untuk memulakan cerita tapi dia mulakan juga akhirnya. "You know owner twitter Hudauzza? Dia kan BFF Rose. And kau pun janganlah naif sangat percaya yang Rose tu tak cerita benda macam tu kat kawan-kawan rapat dia. So dialah yang mula bukak cerita kat Duranni. And then Duranni pun cerita kat kitorang lepas Rose post gambar korang kat IG."

"So this Huda girl is the bitch in this storylah ni?"

"Tak boleh salahkan dia jugak actually. Kalau Rose sendiri yang tak bukak mulut, semua ni senyap je. Tapi well let say, she's a girl. Girls can't keep secret. That's the truth!"

Aku terdiam. Mengenangkan balik, aku ni sememangnya bodoh level nauzubillahi min zalik. Kenapalah aku bodoh sangat eh pergi buat benda tu dengan Rose dulu?! But when I think it back, ramai je perempuan yang buat dengan aku tapi takdelah pulak sampai mengandung. Hmm...

"So, kenapa kau tak nak cerita benda macam ni dengan aku and AD? Okey, mungkin AD tu bodoh sikit tapi still kau ada aku untuk cerita semua benda tu. Ni tidak, mana nak ingat kawan dah. Sibuk dengan Adam Aaron Lancaster tu je."

"Syahid, Adam got nothing to do with my changing behaviour okay. It just me, myself and I."

"Rayyan, aku kenal kau ni memang tak lama. Baru tiga tahun. Pernah tak kau tengok diri kau kat cermin dan fikir siapa yang ada kat belakang kau? Aku bukan nak puji aku ni kawan yang best sangat tapi kau berubah terlalu banyak, Rayyan."

"Because I date Adam? Is that what you want to say?"

"Not so accurate. Aku tak pastilah sama ada kau betul-betul dah tukar seksualiti whatsoever but kenapa mesti kau couple dengan Adam? Is it so damn weird, okay?"

"Aku tak tahulah weyh. Aku sendiri pelik kenapa semua ni mesti jadi dalam masa yang singkat. Tapi somehow, I never do sex with him. I can say that our love is not based on sexual sake."

"Then? Is this all because of his poems and songs?"

Aku mengangguk tapi dengan dahi yang berkerut. Kemudian dia mengeluh dengan nada yang kuat dan berat. Tapi wajarkah aku untuk dipersalahkan dalam hal-hal macam ni?! Not me the one who flirting first. In fact, girls nowadays are so damn annoying! I can't bear that anymore.

"Aku sayang kau, Rayyan. Sebagai kawan, aku berhak nak tengok kau macam dulu. Rayyan Nuraiman yang steady sepanjang masa. Rebutan semua orang. Sejak kau break dengan Lily, and after the rumours between kau dengan Rose keluar, you are kinda the most hated boy in school. Aku tak nak kau jadi macam tu, Rayyan."

"Aku tahu, Syahid. Kau fikir aku suka semua ni jadi?! Aku pun tak suka. Aku just nak hidup aku yang lama. But aku tak boleh hilang Adam."

"It's okaylah, Rayyan. Walau siapapun kau, kau tetap kawan aku. Takkan sebab benda yang aku boleh classifykan bodoh ni, our friendship risks. Not even a bit. Aku sayang kau, kawan."

"Babilah kau buat aku touching."

Si setan keding tu ketawa. "Mentang-mentang dah couple dengan boy, feeling pun dah macam girl. Man uplah, Rayyan!"

"Pantat!"

Selepas lepak hampir tiga jam, aku pulang ke rumah. Kereta papa sudah ada kelihatan di perkarangan rumah maknanya papa sudah pulang dari Singapura. Maka tidak perlulah aku pulang ke rumah mama yang kena tambah lagi 30 minit masa perjalanan.

"Assalamualaikum..." Aku memberi salam ketika masuk ke dalam rumah. Selain daripada memberi salam ke dalam rumah, aku juga ingin mengelakkan sekiranya ada syaitan yang ingin turut serta masuk ke dalam banglo yang dulunya pernah terjadi kematian ngeri ini.

"Waalaikumussalam. Lambat anak papa ni balik."

Aku mengerling jam di dinding. Ya, memang lambat kerana jam sudah hampir menunjukkan ke arah 12. Aku hanya mampu tersengih dan membawa langkah ke dapur. Niatku untuk membancuh milo sementara menunggu mata ini mengantuk.

"Papa ada belikan burger McD untuk Rayyan. Ada dalam peti ais tu."

"Okey. Esok papa kerja tak?"

"Tak kut. Kenapa? Nak cutilah tu?!"

Papa ni cukup masak perangai anak bujang dia yang seorang ni. Biasanya papa lebih senang memberi cuti kepada aku instead of mama. Sebab tu kalau masa sekolah, aku lebih prefer duduk dengan papa instead of mama. Kalau duduk dengan mama best masa cuti je sebab Papa Shahrul suka bawak berjalan.

"Macam tahu je niat Rayyan. How's Singapore anyway?"

"Nothing special."

Eleh, padahal sedih sebab Harraz dah takde. Tapi aku taklah gamak nak cakap macam tu sebab aku pun dah hampir macam dia jugak sekarang.

"Rayyan, papa dapat report from mama yang Firash kata Rayyan ada letak gambar berpeluk dengan Rose kat IG. True?"

Firash ni babilah! Suka nak report benda yang tak sepatutnya nak dikecohkan. Menyirap limau je aku dengan dia tu. Kalau tak kerana aku fikir adik tiri, memang eeeiiiyyaii!!!

"Betul!"

"Rayyan, let me tell you something. I'm the public figure. Whole Malaysians know me and half of Singaporeans maybe, I don't know. So please..."

"Then what? Be a gay like you?"

"Rayyan, I didn't mention about that okay."

"Yeah because you know what, apparently now I'm fall in love with boy too. And that is all because of your gay gene which flowed in my blood. Before you put a blame on me, aim at yourself first. I hate you, okay! Because of you, I became like this and I lost everything I have."

Papa menampar pipi aku. Aku memandangnya benci lalu menghirup terus milo aku sehingga habis seterusnya naik ke tingkat atas. Aku mengunci diriku di dalam bilik tetapi aku masih belum tidur. Kemudian baru aku sedar sesuatu...

Babilah!

"Rayyan, kut ya pun tak nak ke phone ni?" Papa mengetuk pintu bilik aku.

Aku membuka sedikit pintu bilik dan mengambil handphoneku. Kemudian tangannya menarikku keluar dari bilik.

"Again, I'm sorry for slapped your face. Sorry also cause making you gay."

Kesianlah pulak. "Nawh, forget it. Just bawak Rayyan pergi ice skate esok and everything will be okay."

Kami berdua ketawa. 

"So are you really gay?" Dia bertanya kepadaku semula dengan muka lebih serius.

"Nope! I'm just lying. Bye!" Aku pun masuk ke dalam bilik dan menutup pintu.

Mungkin adakalanya, kebenaran itu lebih baik disembunyikan daripada kejujuran. Kerana dari situlah, banyak masalah yang boleh terjadi...

Tampan (Teruna 3)Where stories live. Discover now