Bab 27

5.5K 151 43
                                    

Aku membetulkan ikatan sampin di pinggang dan songkok di kepala. Berpuluh kali aku mengulang lihat mukaku sendiri di dalam cermin. Sudah cukup kacak namun wajahku pada pagi itu tidak segembira selalu. Aku rasa diriku yang lama seolah sudah dibunuh dengan tidak berperikemanusiaan. Seriously, aku tak enjoy life aku yang sekarang ni. Semuanya dah tak sama.
Aku mulai berpeluh sejuk. Kaki tanganku semua menggeletar. Terasa ada satu aliran elektrik yang menggantikan setiap darah dalam saluran masing-masing. Tapak tanganku berpeluh. Aku sedang berada dalam suatu keadaan yang dinamakan gementar. And I totally hated it when that things happened to me. I don't do nervousness stuffs okay.

Aku kemudian berasa sedih tanpa mengetahui sebabnya. Aku tahu yang sebentar lagi, hidup aku akan berubah 180 darjah. Aku memandang ke arah cermin. Wajahku nampak tersenyum di dalam itu. Tangan aku memegang cermin. Bayangan itu juga seolah melakukan perkara yang sama.

"Rayyan, kau kena fikir benda yang betul..." Bayangan tersebut seolah mengatakan kepadaku seperti itu.

"Maksud kau?"

"Kau tipu diri sendiri. Kenapa kau kena buat semua benda ni, Rayyan? Kenapa kau paksa diri kau untuk buat benda yang bukan diri sebenar kau."

"Aku terpaksa. Aku tak ada pilihan lain. Ini je pilihan yang aku ada dalam hidup aku."

"Pilihan tu ada, Rayyan. Kau yang dah buat pilihan yang salah. Ingatlah, Rayyan. Kau takkan pernah dapat menipu diri sendiri. Orang lain mungkin akan fikir apa yang mereka fikir. Tapi kau?! Untuk apa kau hidup kalau semuanya untuk memuaskan diri orang lain. Tak hina ke namanya tu, Rayyan?!"

"Kau tak faham."

"Rayyan, aku dah terlebih faham. Aku dah jadi sebahagian dari diri kau dah berkurun, Rayyan. Aku lebih kenal diri kau daripada diri kau sendiri. Kau langsung tak cintakan Zahira. Hidup kau hanya untuk Adam. Kejamnya kau, Rayyan!"

"Siapa yang kejam?! Kalau betul dia sayangkan aku, dia tak tinggalkan aku. Sekarang ni siapa yang kejam?!"

"Apa dia buat tu memang patut, Rayyan. Hancur hati dia, Rayyan. Hancur!"

"KAU DIAM!!!"

Pintu bilik diketuk. Bayangan dalam cermin tidak lagi memerli aku. Aku berjalan menuju ke arah pintu. Berdiri di situ adalah Uncle Ari yang sedang memandang aku dengan wajah yang pelik dan memandang sekeliling bilik aku dengan wajah yang pelik.

"Are you okay, dude?"

"Yes. I'm fine."

"Huh, sure you will. Cepat sikit siap." Dia kemudian pergi.

Sebelum aku hendak menutup pintu, Uncle Adi menahan pintu. Dia kemudiannya masuk ke dalam bilik aku itu.

"Kuat kau jerit. Kenapa?"

"Uncle, do I have to do all this?"

Dia menepuk bahuku berulangkali. Anak mataku dipandangnya dalam-dalam. Kemudian dia tersenyum. Dia menggelengkan kepalanya juga.

"Haila Abang Amir. You just did a mistakes to your son. Uncle sedar yang kau memang tengah ada inner conflicts. It reflected in your eyes. The shines is lost. What happened, Rayyan? You lost yourself?"

"I'm afraid that the answer is a yes."

"Rayyan, he loves you. Just remember that thing and everything will gonna be fine. I know moving on isn't something that can be occur in a day, but till when? Someday, you have to be yourself. It's okay. Dah, everyone dah tunggu kau kat bawah tu."

Inilah kegembiraan mempunyai seorang pakcik yang merupakan seorang pakar kaunseling. Kau boleh share semua benda dengan dia. Dan dia akan memberi nasihat sebaiknya dan rahsia tersebut akan dikunci dalam peti besi which I mean is mulut dan memori dia. 

Tampan (Teruna 3)Where stories live. Discover now