Bab 29

5.1K 155 23
                                    

Walaupun Adam sudah tidak ke sekolah, namun itu semua tak merubah sangat semuanya. Aku masih bersyukur dikurniakan sohabat dunya akhirot macam AD dengan Syahid tu. Mana nak dapat doh BFF macam dorang tu even perangai level baik sikit je daripada iblis laknatullah?! Sepanjang masa, memang dorang akan sentiasa ada untuk menghadap masalah aku yang semestinya bermasalah ni.

Tak semua orang boleh terima kawan yang gay dalam dunia ni. Biasanya, kita akan cepat jadi judgemental bila these issues came out. Okey, sebelum benda ni jadi kat aku, aku sendiri jadi judgemental since all in my mind is all about sex, sex, sex and sex. Less that I know that ada je gays yang memang love each other sebab memang dorang sayang lahir dari hati. Aku and Adam maybe?

Besides, bila korang dah tahu korang ada kawan yang gay, janganlah terus avoid daripada dia terus. Kalau betul dia tak nak berubah (macam aku maybe), at least berkawan terus. Sebab biasanya, spesies gay ni, kalau dia tahu kawan dia tu straight, biasanya dia takkan bengkokkan kawan dia tu. Tengok AD dengan Syahid tu. Helok je tinggal.

Wait?! Kenapa aku membebel banyak sangat ni?!

"Rayyan, awak bawak motor ke hari ni?" Cikgu Fadhil bertanya kepada aku sebaik sahaja kelasnya selesai.

"Tak, cikgu. Kenapa?"

"Saya hantarkan awak balik." Aku tahu melalui nadanya, itu adalah arahan dan bukannya soalan. 

"Okey, cikgu."

Sesi persekolahan pun tamat dua waktu selepas itu dan aku pun mulai berjalan ke tempat parking kereta bagi cikgu-cikgu. Ketika aku sampai di situ, Cikgu Fadhil masih belum ada di situ. Maybe dia sedang sibuk beratur di pejabat untuk punch card balik. Well, cikgu pun macam budak-budak jugak. Time balik, budak belum keluar dorang dah beratur kat bilik guru nak punch card. #TrueStory

Lima minit lebih aku menunggu sebelum aku nampak Cikgu Fadhil datang beriringan dengan Cikgu Jamila iaitu cikgu BM aku. Aku hanya memberi senyuman kepada Cikgu Jamila sebelum Cikgu Fadhil menyuruhku masuk ke dalam keretanya iaitu Hyundai Elantra itu. Selesa jugaklah kereta itu. Tapi tak boleh lawan Bugatti arwah papa.

"Lama cikgu cari peluang nak cakap dengan awak by personal, Rayyan."

"Apa benda yang cikgu nak cakap dengan saya?"

"Banyak benda. But paling penting, pasal Adam."

"Adam Aaron Lancaster?"

Cikgu Fadhil mengangguk. "Sejak kamu mula plan nak kahwin dengan Zahira, dia buat keputusan nak berhenti sekolah. Sebelum tu lagi, cikgu perasan yang kamu berdua dah overly attached to each other. Is there's something happening between two of you which no one knows?"

"Saya berkawan dengan dia je. Tak boleh ke?"

"Rayyan, sedangkan rahsia arwah papa kamu dulu pun cikgu boleh tahu, apa bezanya kamu dengan arwah Amir dulu?"

Gila ke hape Cikgu Fadhil ni?! "Cikgu, apa saya boleh cakap adalah saya dengan Adam are not more enough than besties. We completing each other's life."

Dia sekadar mengangguk dengan statement aku itu. Trust me, kalau Adam dengar apa yang aku baru cakap ni, mesti dia akan bertukar jadi Mona Fandey dan akan mengerat aku kepada beberapa bahagian yang aku rasa paling kurang adalah 18. Sedihlah sebab filem biopik Mona Fandey tu kena banned. Dasar Malaysians! Kata nak filem out of the box tapi buat cerita explicit sikit, mula nak kena kecam sana sini. Padahal anak dorang meronggeng naik motor dengan jantan malam merdeka takde siapa nak kecam.

"Okey then pasal Rosemaria. Dia ada kacau kamu ke lately?"

Kalau nak diikutkan, aku memang nak cerita je tentang serangan hendap Rose ke rumah aku. Tapi macam aku cakap, keikhlasan Adam mencintai aku berjaya melembutkan dan meruntuhkan tembok kekejaman aku terhadap seseorang. Know what, cikgu sekolah pun dah ramai puji sikap aku yang dah lebih hormat lain. Semuanya kerana Adam. I love you, Lancaster!!!

"Adalah jugak. Yeah, she's Zahira's cousin. For sure dia akan rasa threatened when I'm marrying Zahira for some silly reasons. Padahal dengan dia dulu, siap ada anak lagi. Saya langsung tak nak ambik kisah."

"Awak pernah jumpa anak awak dengan dia?"

Aku menggeleng. Do I have to?

"Rayyan, awak kata awak nak bertanggungjawab tapi anak awak dengan dia pun awak tak pernah jumpa? Apa kes pulak macam tu?"

"Saya rasa saya dah bagi apa yang patut sebagai bapak budak tu. Dia beranak pun pakai duit saya jugak."

The rest of it is just a topics pasal pelajaran and kehidupan aku selepas papa tiada. Balik pasal Rose. Dia sepatutnya tak patut untuk tak rasa bersyukur. Aku dah bagi semua yang dia perlukan. Lagipun, dia couple dengan aku bukan sebab aku literally. In fact, sebab aku Rayyan Nuraiman yang kaya. Tanyalah semua budak perempuan yang ada kat KL ni siapa je yang tak nak couple dengan Rayyan Nuraiman. Takde beb. Sedangkan yang lelaki pun tergilakan aku, ni kan pulak perempuan.

Setibanya di hadapan rumah aku, aku melihat kedua-dua kereta Uncle Adi and Uncle Ari ada di hadapan rumah. Wait, dorang berdua beradik ni tak kerja ke hape hari ni?! Biasanya Uncle Ari tu selagi jam belum pukul lapan malam, memang tak nampak kelibat dia kat rumah. Kemudian aku ternampak sejibik eh sebijik lagi kereta yang aku rasa macam aku biasa nampak.

"Rayyan..." Seseorang menegur dari gazebo di sebelah rumah. Dehell! No wonderlah kenal. "Kau kerek eh tak nak tegur aku."

"Hey bangsat! Mana aku nampak?! Kejap, kau dengan Pak Long ke ni?"

"Pak Long ada kat dalam. Aku je kat luar ni. Tunggu sepupu aku yang ada 400 ribu followers kat IG ni balik sekolah."

"Sial je statement. Anyway, kau datang sini dah tak reti nak bagitau? Mentang-mentang followers kat WattPad dah reach 1.5k something, tak nak tegur dah aku."

"Butoh! Aku whatsapp kau malam tadi, kau yang tak reply. Busy balas chat awek lain ke apa. Berubahlah, Rayyan. Dah kahwin dah kau ni."

"Sialnya ayat kau, wahai novelis gay di Wattpad."

"Well, Daniel Darwisy power katakan!" Dia menampar aku dengan lengan hoodiesnya yang diikat kemas di pinggang.

"Daniel, aku tanya sikit boleh?"

"Named it."

Sebenarnya, dulu aku agak geli dengan si Daniel ni. Aku sememangnya tahu yang seksualiti dia ni diragui tambahan lagi sebab dia tulis novel gay kat Wattpad. Tapi, sejak dia ada girlfriend, so aku mula slow down dengan pemikiran kelas ketiga aku tu. 

"Kau tulis cerita gay tu, macam mana kau boleh tahu semua benda tu eh? Sedangkan kau bukannya gay pun, kan? Ke kau gay? Or bisex?"

Dia ketawa sekuat-kuatnya. Helo Daniel Darwisy bin Amir Fazril, I'm not making jokes okay.

"Okay, first thing is, you know you don't have to faced a heart attack to know it hurts right? Same goes to melah. To write a story that not in you, you need a lot of researchs. Read, ask people. Itulah yang aku buat masa aku tulis Teruna trilogy tu."

Aku mengangguk mengenang kebodohan sendiri. Make sense jugak apa yang dia cakap tu. 

"Pernah kena kecam?"

"Oh, tu banyak kali. But let me told you something. Tin kosong memang berbunyi kuat. Kalau kita yakin dengan karya yang kita buat, why should we bother with what people say? Lagipun, ni Malaysia. Negara yang penuh dengan rakyat yang sentiasa sentap dengan setiap benda yang sensitif. So, what else could we do? Ignore jelah. That's how life works."

Even Daniel ni mempunyai rupa yang kurang daripada sederhana, tetapi otak dia mempunyai kekacakannya lebih daripada wajah aku ni. I had to admit, dia punya pemikiran memang level open seopen-opennya.

"One thing about gay is, kalau kau tak suka, kau duduk diam. They never bother anyone."

Deep! Sangat deep. Aku tak tahulah kalau aku cerita kat dia pasal aku dengan Adam, apa dia akan memberi komen. Tapi aku pasti, dia boleh menerima.

Tapi baru aku hendak membuka mulut, isteri separuh tercinta aku memanggil kami berdua masuk ke dalam rumah. Hmm, sampai bilalah aku nak jadi macam ni...?

Question of the day: Adam Aaron Lancaster or Zahira Catherine?

Nawh, it always be Adam Aaron...

Tampan (Teruna 3)Where stories live. Discover now