Anis menyekat air matanya yang menitis dengan laju. Ariana yang lihat hanya mengeleng dengan senyuman.
"Opah. Anis tak nak buat benda ni lagi." Rungut Anis.
"Jangan nak merungut. Buat kerja tu bagi habis." Marah opah. Mana tak marahnya. Suruh potong bawang dah menangis macam laki di tinggal. Apa lah.
"Alorh opah. Habis air mata Anis keluar semata - mata bawang ni. Ish." Dia tunjuk bawang tu di hadapan opah.
"Nampak sangat kamu ni tak pernah masuk dapur. Baru suruh potong bawang dah buat drama. Tu belum lagi buat benda lain. Tengok Ariana tu. Ok je. Tak adalah macam kamu yang berdrama." Bebel opah. Anis dah tarik muka. Opah ni suka kutuk orang.
"Opah nak buat apa dengan bahan semua ni?" Tanya Ariana. Dia memotong ubi kentang secara dadu kecil2. Anis mengangguk kepalannya. Setuju dengan soalan Ariana.
"Opah ingat nak buat karipap. Ada dua jenis. Satu sardin dan satu lagi ubi kentang. Lagipun kamu bertigakan suka karipap opah." Terang opah. Mata Anis dah bersinar - sinar.
"Wow. Cayalah opah. Macam tau2 je yang Anis rasa nak makan karipap opah. Karipap opah macam ni." Anis mengangkat ibu jarinya tanda good. Opah senyum tengok telatah Anis.
"Ana suka makan karipap kan?" Tanya opah. Ariana senyum.
"Suka." Jawab Ariana. Opah senyum gembira. Teringat dulu Ariana dan Khairul bergaduh sebab karipap.
Ariana mengunyah karipap dengan selera sambil tengok televisyen.
"Hahaha. Gila lah cerita ni." Komplen Ariana.
"Awak tu yang gila. Tiba2 je gelak. Cerita vanila coklat je kot. Drama je." Ujar Khairul tiba2. Dia bersila di depan Ariana yang duduk atas sofa.
Ariana menjeling. "Biarlah kat saya. Nak gelak ke,nak nangis ke. Janji tak ganggu awak."
"Ganggu ok. Bising tahu." Kata Khairul. Dia mengambil karipap yang berada di atas meja hadapanya.
"Siapa suruh ambil?" Marah Ariana. Dia mengambil pinggan karipap tu lalu menjarakkan sedikit dari Khairul.
"Lah. Opah kan buat untuk kita berdua. Bagi lah saya satu." Khairul cuba mengapai pinggan tarsebut.
"Siapa kata untuk kita berdua? Ni untuk saya je. Kalau awak nak, pergi ambil kat dapur." Ariana mengangkat pinggan tersebut tinggi2.
"Ishh. Bagi jelah. Nanti habis baru ambil kat dapur."
"Tak boleh!" Marah Adriana. Khairul yang berasa geram terus berdiri. Ariana pun automatik berdiri bila Khairul cuba mengambil.
"Ariana!"
"Tak boleh." Ariana berlari ke belakang sofa. Dia menjeling lidah.
"Wekk. Awak tak akan dapat. Yeah yeah." Sorak Ariana. Khairul merenung tajam. Dia terus kejar Ariana.
"Opah!!" Jerit Ariana. Dia berlari untuk mengelak dari Khairul.
Opah yang dengar bising - bising dari ruang tamu terus pergi tengok apa yang terjadi.
"Astarfiruallah al azim. Apa yang kamu berdua buat?!" Marah opah. Dia bercekak pinggang. Khairul yang tengah cuba capai pinggan tersebut terus berdiri tegak. Ariana pun sama berdiri tegak bila dengar suara lantang opah tapi pinggan di tangannya jatuh.
Prakk!
Kedudukan mereka dekat tadi, sudah mereka jauhkan. Semua mata tertumpu pada pinggan yang jatuh.
'Aduih. Mampus aku. Mesti kena kemas ni.' Desis hati Ariana. Dia tersengih tengok opah. Rasa takut pun ada bila tengok muka opah yang serius.
"Opah." Panggil Khairul perlahan.
"Opah nak kamu kemas semua ni. Kusyen yang sudah terabuk. Lepas tu dengan pinggan dan karipap tu. Opah tak kira. Opah nak kamu bersih sampai berkilat!" Arah opah.
"Tapi opah..."
"Tapi apa? Opah tak kira salah siapa sekarang. Opah nak kamu berdua buat. Cepat!" Ariana dan Khairul pun berkemas bila opah suruh. Kalau tak buat nanti ada yang kena tidur luar. Ariana tak apa lah. Dia balik rumah dia.
"Opah!" Jerit Khairul. Dia berlari masuk dari pintu belakang. Opah tersedar dari lamunannya. Dia memandang cucunya.
"Hari ini Khairul dapat ikan banyak. Tapi tak lah banyak sangat. Untuk kita2 je cukup kot." Terang Khairul. Dia mengelap peluh dengan tuala kecil tersangkut di lehernya. Opah melangkah kearah cucunya. Dia lihat isi baldi tersebut.
"Boleh lah tu. Nanti Anis tolong siang ikan." Kata opah. Dia belek2 ikan itu.
"What?! Oh no! Opah.." renget Anis. Ariana tergelak tengok Anis. Kesian dia. Ariana memberi air kepada suaminya.
"Thanks sayang." Ucap Khairul. Dia menyisip air sedikit dari Ariana untuk sejukkan tekaknya. Ariana hanya senyum.
"Tak apa. Nanti kita buat sama2." Kata Ariana. Kesian pula tengok Anis yang sudah muncungkan bibirnya. Serta merta Anis senyum lebar.
"Thanks Ariana. Sayang kau."
"Takda2. Anis buat sorang je. Ana kena tolong opah." Kata opah. Terus mati sorakan Anis. Khairul mengangkat ibu jari kearah Anis. Anis menjeling tajam. Ariana mengangkat kedua bahunya.
YOU ARE READING
Thanks, Mr Husband .
Romance"Awak sama macam kelip2 tu." Khairul Zafril "Sama? Apa yg sama?" Ariana Rose "Cahaya. Cuba awak tengok cahaya dekat kelip2 tu. Kelip2 tu terang kan kawasan ni kan. Sama macam awak. Awak pun adalah cahaya yang terang kan hati saya." Khairul Zafril Se...