"Kenapa tiba2 akak datang sini?" tanya Khairul. Dia mengambil tempat bertentangan dengan Dian.
"Saja." Jawabnya sepatah. Matanya ralit dengan fonnya. 'Ni mesti dia busy. Telefon tak lepas dari tangan.' Desis hati Khairul. Khairul ambil remote tv. Dia mencari siaran untuk di lihat.
Ariana yang baru keluar dapur. Dia menuju kearah dua orang itu. "Akak tidur sini ke?" Tanya Ariana.
Dian terus meletakkan fonnya disebelah lalu memandang Ariana. Mata dia dah bersinar - sinar.
"Kalau akak nak tidur sini? Macam mana?" Tanya Dian balik. Dia mengangkat keningnya berkali - kali. Khairul lihat kakak sepupunya. Ni mesti ada benda dalam fikirannya.
"Ergg. Ariana tak kisah. Tapi Khairul-"
"Khai mesti setuju punya. Akak ni kan sepupu kesayangan dia." Potong Dian bangga. Khairul mencebik.
"Perasannya. Bila masa aku kata dia sepupu kesayangan pun tak tau." Kata Khairul perlahan.
Ariana mencuit lengan suaminya. Khairul memandang Ariana. Ariana membuat muka tanda tanya. Macam mana?
Khairul mengeluh. Dia tahu kakak sepupunya mesti ada rancangan sesuatu sebab tu dia nak tinggal sini.
"Yelah2. Akak boleh duduk sini." Kata putus Khairul. Dian dah bersorak gembira. Akhirnya.
"Ni akak duduk sini. Mak dengan ayah akak tak kisah ke?" Tanya Ariana hati - hati. Gembira hatinya tengok Dian bersorak tadi.
"Tak. Lagipun akak dah bagitahu nak tidur sini." Jawab Dian. Bibirnya mengukir senyuman yang lebar.
"Okay lah. Akak nak masuk bilik dulu." Dian bangun untuk melangkah pergi ke biliknya
"Ingat pesanan Khai tadi. Jangan masuk bilik lain." Laung Khairul.
"Orang tau lah."
🍀🍀🍀
"Ye. Nanti aku bagitahu dia." Kata Ariana di talian. Ariana menyandar badannya di sliding door dekat beranda biliknya.
"Bising lah kau ni. Aku tau lah. Takut sangat." Kata Ariana geram.
Pintu bilik dikuak dari luar. Khairul mencari kelibat isterinya. Dia nampak isterinya di beranda membelakangi. Dia melangkah perlahan - lahan ke arah isterinya.
Ariana terkejut sebab ada sepasang tangan melingkar di pinggangnya dari arah belakang. Dia menoleh pantas.
"Fatin. Aku call lain. Ada hal pula." Ariana terus matikan panggilan.
"Bila awak naik?" Tanya Ariana. Dia mengusap tangan Khairul yang berada di pinggangnya.
"Baru je." Jawab Khairul. Dia merehatkan dagunya di bahu Ariana.
"Sayang call siapa tadi?"
"Fatin."
"Mimpi apa dia call sayang malam - malam?" Tanya Khairul bingung. Dah lewat malam pun masih call. Apa minah tu buat pun tak tau.
"Dia ajak keluar esok. Boleh tak saya nak keluar dengan Fatin? Dah lama lah tak keluar dengan dia. Rindu." Kata Ariana. Dia pandang muka Khairul yang berada di bahunya.
"Keluar pergi mana?" Tanya Khairul. Kenalah tanya. Keselamatankan.
"Hmm. Tadi Fatin cakap nak pergi shopping mall. Boleh ye?" Ariana pusing belakang mengadap Khairul. Tangan Khairul di pinggangnya tidak lepas. Ariana membuat muka comel.
'Alahai! Isteri aku ni buat muka macam tu pula. Rasa nak ngap je.' Desis hati Khairul.
"Awak. Hish. Mengelamun pula dia." Khairul tersedar dari lamunannya. Dia berfikir dulu. Tiba2 bibirnya mengukir senyuman. Ariana terperasan senyuman suaminya macam nakal. 'Aduih. Ni mesti ada syarat yang tak sepatutnya. Bencinya.'
"Boleh. Tapi de-"
"Syarat kan? Tahu dah." Kata Ariana menyampah.
"Good girl." Khairul mengosok kepala Ariana.
"Ish. Kusut dah rambut." Marah Ariana. Dia membetulkan rambutnya. Khairul tersenyum. Memang itu tabiat bila bersama Ariana. Dulu pun dia suka kusutkan rambut Ariana.
"So. Apa syaratnya?" Tanya Ariana. Dia membetulkan rambutnya.
Khairul mendekatkan mukanya di telinga Ariana. "Layan abang malam ni." Bisiknya. Ariana yang tengah betulkan rambut berhenti. Matanya membulat. Terkejut.
Dia tolak badan Khairul sedikit. "No. No. No. Saya tak nak. I can do'it this. No way." Bantah Ariana. Dia malangkah masuk kebilik. 'Gila. Sah2 dia tahu aku tak sedia lagi.'
"Kalau macam tu tak payah keluar." Kata Khairul tegas. Dia mengikut Ariana dari belakang.
"Tapi saya dah janji dengan Fatin. Syarat lain tak boleh ke?" Kata Ariana sedih. Dia pusing mengadap Khairul.
"Siapa suruh goda abang?"
"Bila masa?"
"Tadi."
"Yang mana?"
"Muka comel. So cute darling. Iman abang dah terabur bila tengok muka Ariana tadi." Kata Khairul senyuman nakal. Ariana mengigit bibirnya. 'Aduih. Yang tu dia tergoda ke? Aku cuma minta simpati.'
"So?" Tanya Khairul. Dia memeluk tubuh dan mengangkat keningnya berkali - kali. Ariana membuat muka menyampah. Dia mengeluh.
"Jawapan saya tetap sama. NO." Jawab Ariana. Dia rasa nak tidur je sekarang. Dia melangkah kearah katil dan kemas apa yang patut. Dia dah siap sedia untuk tidur.
"Okay. Jawapan abang pun tetap sama."
"Fine!" Ariana tarik selimut tutup tubuhnya. Geram dengan Khairul. Khairul pun baring disebelah Ariana. Dia peluk Ariana. Itu dah satu kebiasaan setiap kali nak tidur.
'Fatin mesti merajuk kalau esok aku tak pergi. Aduih kesian pula kat dia. Tapi aku tak nak dengan syarat Khairul tu. Tak masuk akal langsung. Bencinya.' desis hati Ariana. Dia membuka mata sedikit untuk lihat Khairul di depannya. Mata Khairul dah pejam. Dia teliti setiap inci muka Khairul. Mata. Hidung. Bibir. Mata Ariana berhenti di bibir Khairul. Bibir yang merah maksudnya dia tidak merokok. Rasa macam na-. Ariana sedar Ariana. Apa yang kau fikir ni. Ariana terus pejamkan mata.
YOU ARE READING
Thanks, Mr Husband .
Romance"Awak sama macam kelip2 tu." Khairul Zafril "Sama? Apa yg sama?" Ariana Rose "Cahaya. Cuba awak tengok cahaya dekat kelip2 tu. Kelip2 tu terang kan kawasan ni kan. Sama macam awak. Awak pun adalah cahaya yang terang kan hati saya." Khairul Zafril Se...