Bab 40

2.9K 68 0
                                    

"Ada apa nenek panggil Ana?"  punggungnya di birai katil neneknye. Tengah syok makan kek hari jadinya. Ada malaun menjerit-jerit nama dia. Siapa lagi kalau bukan Khairul sewel tu.

"Nenek nak bagi hadiah. Nenek minta maaf tak dapat sambut sekali. Badan nenek rasa tak berapa sihat." Nenek mengukir senyuman kepada Ariana. Dia menarik tangan Ariana lalu meletakkan seutas gelang tangan di tapak tangan Ariana.

"Apa ni nenek? Ana tak kisah lah semua tu. Yang penting Ana nak tengok nenek sihat macam dulu. Ana sayang nenek." Ariana cuba bagi balik gelang itu tapi di tolak.

"Nenek pun sayang cucu manja nenek ni. Ambillah gelang ni. Mungkin ini pemberiaan nenek yang terakhir." Setitis air mata nenek jatuh. Ariana menarik tubuh neneknya kedalam pelukannya. Dia tak sanggup kehilangan nenek. Nenek adalah tempat dia mengadu selain ibu.

🍀🍀🍀

"Akak !!" Jerit Afiq dari luar umah. Ariana yang tengah bertengkar dengan Khairul terkejut dengan jeritan adiknya. Sempat lagi Ariana dan Khairul bergaduh.

"Ada apa ni Afiq? Datang rumah opah jerit-jerit ni." opah berdiri di depan pintu rumahnya bila terdengar Afiq menjerit.

"Nenek.. Aduihhh ! Akak mana opah? Nenek tu .. " tercungap-cungap Afiq. Bawa basikal laju walaupun umah jarak dekat je pun.

"Nenek kenapa adik?" tanya Ariana. Dia berasa tidak sedap hati. Takut jadi apa-apa kat neneknya. Afiq menarik nafas dalam-dalam untuk hilangkan lelah dia sekejap.

"Nenek tengah nazak. Tadi nenek jatuh bilik air !!" Senafas Afiq bagitahu. Lega rasanya. Opah dengan Khairul terkejut dengan berita yang disampaikan.

"Apa?! Ya allah, nenek." Ariana menyarung kasut di kakinya dengan kelam kabut. Air mata yang ditahan tadi tidak dapat dibendung lagi. Ariana berlari menuju ke rumahnya.

"Akak! Tunggu adik!" Afiq cepat-cepat naik basikal mengejar kakaknya yang semakin jauh.

"Cepat opah! Kita tak ada masa." Kelam kabut opah kunci pintu rumah. Khairul menghidupkan enjin motornya.

🍀🍀🍀

"Nenek!" jerit Ariana. Dia terus mendakap badan neneknye. Air matanya tidak henti-henti turun.

"A... Ana." panggil nenek.

"Ya nek." sahut Ariana. Dia mendekatkan telinga di bibir nenek. Puan Alisa cuba menenangkan Puan Aishah yang dari tadi menangis.

"Jan.. Janji dengan ne... Nenek yang Ana a... Akan jaga gelang ya... Yang nenek ba.. Bagi." tersekat-sekat bicara nenek. Ariana mengangguk laju.

"Panggil Khairul." Ariana memandang Khairul yang tidak jauh darinya. Dia memberi isyarat mata kepada Khairul. Khairul faham. Dia mendekati tubuh tua itu. Ariana memberi ruang sedikit untuk Khairul.

"Tolong jaga Ana, Khai. Jaga dia macam mana Khai jaga diri Khai. Nenek tahu, Khai suka dan sayang Ariana. Kahwin dengan dia." Khairul memandang Ariana. Sungguh berat permintaan nenek Ariana.

"Nek, Khai akan jaga Ana. Tapi permintaan nek yang terakhir Khai tak boleh janji." Nenek mengeratkan lagi pegengan tangan Khairul.

"Tolong nenek. Ni permintaan nenek yang terakhir. Nenek terlalu sayangkan dia." Nenek terlalu berharap kepada Khairul. Nenek tahu yang Khairul akan menjaga Ariana.

"Huh . Baik nek. Khairul akan tunaikan." Khairul mengeluh. Nenek berasa lega. Dia tersenyum lebar. Nafas nenek rasa tersekat-sekat.

"Nenek!! " jerit Khairul. Semua terkejut. Encik Rahim meminta nenek mengucap. Nenek mengucap perlahan. Dia menghembus nafas yang terakhir.

"Nek ! Jangan tinggalkan Ana. Ana sayang nenek. Nek !!" Ariana meraung kuat. Afiq cuba tenangkan kakak dia. Khairul yang lihat turut sedih. Dia berjanji dia akan menjagal Ariana. Itu janji dia.

Thanks, Mr Husband .Where stories live. Discover now