„Potkal jsem ho! Nechápu, jak je to možné, ale on existuje. Chápeš to Mino? EXISTUJE!" řval radostí Nick a skákal po pokoji. Plný nadšení zběsile gestikuloval rukama a nedokázal se zastavit. Mina, jeho dlouholetá kamarádka, přistoupila až k němu a chytla ho za ramena. „Uklidni se a řekni mi, koho jsi potkal." Nick se ale uklidnit nehodlal. Taky ji chytl za ramena a dále řval: „Potkal jsem svojí postavu. Potkal jsem Chrise!"
Mina se na něho dívala pár sekund nevěřícím pohledem, asi takovým jako když ráno vstanete a při pohledu do zrcadla zjistíte, že už nevypadáte tolik jako křeček džungarský a ty krásné geny ve vás, o kterých vám vaše matka tolik navykládala, se konečně ukázaly světu. Poté se ale začala hlasitě smát.
„Ale no ták, co to plácáš? Jak by mohl Chris existovat, však jsi ho přece vymyslel. Je to tvoje knižní postava." Nick se k ní naklonil a se smrtelně vážným pohledem v obličeji řekl: „No to jsem si taky myslel..." pak se najednou usmál a znovu začal divoce máchat rukama nad hlavou „...ale on existuje!" „Jsi cvok!" odbila ho Mina.
„Počkej chvíli, vysvětlím ti to!"
A tak Nick povyprávěl Mině celý příběh o tom, jak v jedné restauraci potkal mladíka, který mu přišel něčím zvláštní. Dal se s ním do řeči a zjistil, že jeho život je jako okopírovaný z jeho knih, o životě mladíka jménem Chris. „Včera jsem dopsal novou kapitolu o tom, jak se Chris seznámí v jedné restauraci s dívkou svých snů a dneska, když jsem si s ním dopovídal, jsem toho byl svědkem. Stalo se to skoro na chlup stejně, jako v knize..." dořekl a zalapal po dechu. „Nevím, jestli blázním, ale já to prostě viděl." řekl spisovatel.
---
Tento krátký, samozřejmě vymyšlený příběh jsem napsal, aby ukázal na to, o čem chci teď psát (ano, přiznávám se, v tomto příběhu jsem tu myšlenku trochu zveličil).
Věřím, že každý z nás je tak trochu autorem svého originálního příběhu, kterým je život. Přijde mi, že jako lidé málo sníme, nedáváme svým životům směr, nemáme cíle, neuvědomujeme si, že máme možnost se svými životy něco udělat. Smutné je, že na takové myšlenky nemáme ani čas nebo si ho spíš nechceme udělat.
Zkuste si jen na moment představit život, se kterým byste byli spokojení. I kdyby byla ta představa kdovíjak vzdálená a nereálná. Je to super představa, že?
Věřím, že jako lidé máme tu schopnost posouvat se v životě a plnit si své sny. Máme schopnost měnit své představy v realitu.
Dobře, možná z nás nikdy nebudou ty legendy, o kterých sníme už od dětství. Ale vždycky se svým snům můžeme aspoň přiblížit. Ne každý dosáhne všeho, co chce, ale věřím, že každý má tu moc posunout svůj život směrem, kterým chce jít. Každý drží tu pomyslnou propisku a píše svůj příběh.
Nikdy nedokážete ve vašem životě ovlivnit úplně všechno a váš plán, třeba na skvělý den se může zhroutit už na začátku je proto, že místo vysněného krásného počasí, se ráno probudíte do deště. Ale to že nedokážete změnit některé věci, ještě neznamená, že nedokážete změnit nic. Můžete změnit váš přístup, můžete změnit způsob toho, jak trávíte svůj čas a do čeho vkládáte svoji energii.
Věci většinou nejsou přímo takové, jaké si je vysníte, ale když máte v životě cíl tak budete vždycky vědět kterým směrem jít a podle toho můžete na ty věci reagovat. Když máte sen a uděláte z něho cíl, tak víte, kam jdete. Ale kdo vám zaručí, kam dojdete, když nemáte cíl vaší cesty a jednou jdete vlevo, podruhé vpravo a napotřetí už ani nevíte, kde jste, natož kam jdete?
Nechci, aby to vyznělo, jak ty přemotivované proslovy různých řečníků, které jsou sice krásné, mají skvělé myšlenky, ale člověku většinou spíš zamotají hlavu. Upřímně, já nevím, jestli do svého cíle dojdete a dosáhnete svých snů. Ale to neznamená, že to nemůžete zkoušet. Však o tom je život, ne? Zkoušet, hledat cesty a hlavně být šťastný.
Nechci vám poplést hlavu tím, že si stačí vytyčit cíl a všechno už půjde samo. Myslím, že každý z vás ví, že takhle to nefunguje. Občas jsou dny, kdy absolutně nevíte, jak dál a s hořkou kávou a trpkostí na rtech se smějete textům, jako je tento...
Jen vás chci povzbudit a říct, že ve svém životě dokážete věci měnit. Dokážete věcem dát smysl a můžete svůj život zlepšit! Nezapomeňte na to.
Zkuste si na chvíli představit, co můžete změnit a co by to udělalo s vašim životem. A pokud by to udělalo váš život aspoň o něco lepší, zkuste to udělat. Udělat tu změnu. Udělat něco pro sebe, pro své sny. I když se třeba bojíte. I když to znamená udělat něco, co jste ještě nikdy neudělali. I když si říkáte, že možná budete vypadat trapně a celý svět se vám vysměje. Ono to zato stojí. Kdo ví, třeba se jednou vzbudíte a zjistíte, že to co jste kdysi „napsali" se jako v příběhu o Nickovi stalo skutečností.
Doufám, že vám tato krátká úvaha aspoň něco dala a toto téma bych ukončil jednou básní.
Ithaka – C. P. Cavafy (Sebrané básně)
Když se rozhodnete putovat do Ithaky,
modlete se, aby cesta byla dlouhá,
plná dobrodružství, plná poznání.
Nemusíte mít strach z Laistrygonů,
z Kyklopů a běsnícího Poseidona.
Zůstanou-li vaše myšlenky ušlechtilé
a vaše tělo a duše plné ryzích citů,
tyto na své pouti nikdy nepotkáte.
Nikdy nenarazíte na Laistrygony,
Kyklopy a zuřivého Poseidona,
když je s sebou neponesete v duši,
když je vaše duše před vámi nevyvolá.
A pak se modlete, aby cesta byla dlouhá,
abyste se probudili do řady letních ran,
abyste poprvé vstoupili do mnoha přístavů
s takovým potěšením, s takovou radostí!
Projděte si fénické trhy,
najdete tam krásné zboží,
perleť a korály, jantar a eben
a různé druhy příjemných parfémů.
Navštívíte řadu egyptských měst
a budete se stále učit od těch, kdo vědí.
Ithaku však noste stále v srdci.
Myslete na ní jako na konečný cíl.
Po cestě si ale dejte na čas.
Je lepší, když bude trvat celé dlouhé roky,
a když zestárnete, můžete zakotvit někde
u ostrůvku jen s tím, co jste cestou získali,
bez nadějí, že vám Ithaka nabídne nějaké bohatství.
Ithaka vám dala překrásnou cestu.
Bez ní byste nikdy nikam neodjeli.
Nabídnou víc vám nemůže však nic.
A pokud zjistíte, že Ithaka je chudá, neoklamala vás.
S obrovskou moudrostí, již jste cestou nabili, se všemi zkušenostmi,
jste jistě museli již pochopit, co takové Ithaky znamenají.---
Děkuji za přečtení, pokud se i vy chcete podělit o svůj názor,
můžete zanechat komentář, budu velmi rád (:
ČTEŠ
V Hlavě
Non-FictionVítejte v mojí hlavě! V této sbírce věcí, nápadů a myšlenek, můžete najít různé úvahy, kratší příběhy, povídky, jazykové experimenty a spoustu dalších věcí, které mi leží v hlavě a chtějí se dostat ven. Přijď a najdi si něco na odlehčenou, pro pob...