VAROVÁNÍ: Po přečtení tohoto článku, může následovat silná bolest hlavy, následována rozprsknutím mozku po vašem pokoji!
„Jsme lidé, protože pozorujeme hvězdy,
Nebo pozorujeme hvězdy, protože jsme lidé?"Jednou jsem viděl film „Hvězdný prach" (Stardust) a v hlavě mi z něho uvízl tento citát.
Na první pohled to vypadá, že tyto dvě věty mají stejný význam. Když se ale zamyslíte trochu víc, zjistíte, že každá poukazuje na trochu něco jiného. Dalo by se říct, že každá ukrývá odlišný postoj k životu.
První věta: „Jsme lidé, protože pozorujeme hvězdy?" říká, že to že něco děláme (díváme se na hvězdy), z nás něco dělá (lidi).
Zatímco druhá věta: „Nebo pozorujeme hvězdy, protože jsme lidé?" říká, že něco jsme (lidé) a proto něco děláme (díváme se na hvězdy).
Když si to převedeme, první věta tvrdí, že moje chování ze mě může něco/někoho udělat. Např.: Jsem dobrý člověk, protože dělám dobré skutky. – to že dělám dobré skutky, ze mě dělá dobrého člověka (důsledek mého chování je že jsem dobrý člověk).
Druhá věta pak tvrdí to, že nějaký jsem a proto se i nějak chovám. Moje chování se přizpůsobuje tomu, kdo jsem. Např.: Dělám dobré skutky, protože jsem dobrý člověk. – Jsem dobrý člověk, proto dělám dobré skutky (důsledek je tady to, že dělám dobré skutky).
Cítíte, jak vás začíná bolet hlava a slyšíte to hlasité šrotování v ní? Tak to je dobře, jdeme dál.
V praxi jsem zjistil, že fungují oba tyto postoje. Záleží jen na situaci.
Můžu být dobrý člověk a proto pomáhat lidem. Ale taky to, že budu pomáhat lidem, ze mě může udělat dobrého člověka (ale také nemusí).
Na druhou stranu ne vždy ze mě moje chování může někoho udělat. Např.: Dýchám, protože jsem člověk. Ale pokud budu třeba jezevec, tak ze mě to že dýchám, člověka neudělá.
Hlavní myšlenka celého zamyšlení je ta, jestli ze mě moje chování může udělat někoho jiného, než jaký jsem teď anebo jestli to jaký jsem, předurčuje moje chování.
Na závěr bych z toho vyvodil nějaké mravní ponaučení a jednu řečnickou otázku, na kterou si můžete odpovědět sami anebo se s odpovědí podělit se mnou dolů, do komentářů.
Co se týče toho ponaučení a řečnické otázky záleží samozřejmě na vás, co si do tohoto principu dosadíte. Mě napadlo třeba toto.
Ponaučení:
„Lidé vám můžou pomoct, protože jsou dobří lidé, ale někdy to, že vám pomůžou, nemusí znamenat, že jsou dobří lidé."
Otázka:
„Jsem „Velký člověk", protože ve svém životě dělám velké věci, Nebo dělám ve svém životě velké věci, protože jsem „Velký člověk"?" (Každý si do té otázky můžete dosadit něco svého a odpovědět si nato)
Doufám, že váš mozek je ještě stále ve vaší hlavě. To bude pro dnešek ode mě vše, doufám že se uvidíme zase příště.
ČTEŠ
V Hlavě
SachbücherVítejte v mojí hlavě! V této sbírce věcí, nápadů a myšlenek, můžete najít různé úvahy, kratší příběhy, povídky, jazykové experimenty a spoustu dalších věcí, které mi leží v hlavě a chtějí se dostat ven. Přijď a najdi si něco na odlehčenou, pro pob...