Aku tersedar dan aku memandang sekeliling, kosong.
Ringtone fantastic baby dari exo menandakan ada satu mesej masuk.
Dengan laju aku membuka peti masuk.
wawa, bersiap cepat nanti kita terlambat, kak otw ni nak p umah hg - kak feeya.
em ni mesti nak ajak pergi umah bakal mak mertua dia ni,
Aku mengeliat sedikit, sambil memandang jam. Baru pukul 3.12 petang pukul 4 baru danial balik dari office, em pergi kejap je kot.
Aku melambai pada kak feeya yang berada dalam kereta.
"amboi kak feeya kenape ni masak mencuka je, bergaduh dengan cik abang ke" usikku.
Kak feeya diam membisu.
"kak feeya nak tahu tak? Tadi kan wawa tertidur pastu wawa mimpi mak dengan mummy meninggal rasa macam real je kejadian tu
Kalau lah mak dah takde, wawa taktahu lah ape nak jadi dengan wawa, mak lah semangat untuk wawa eventho wawa dah kahwin tapi mak tetap nombor satu kat hati wawa, ni sejak wawa dah kahwin ni wawa tak balik rumah mak lagi, kak feeya tahu tak baru-baru ni kan mak ade telepon wawa cakap yang dia rindu wawa pastu mak suruh wawa balik, time tu pulak si danial ni buat hal so wawa tak dapat nak balik, kak feeya tahu je lah hajah zainab tu macam mana kan? Kuat betul merajuknya! Sampai sekarang tak telepon-telepon kita dah" aku ketawa kecil.
Tapi sepupu ku ini hanya fokus ke jalan raya.
Feeya mengenggam erat stereng kereta, dia cuba mengumpul kekuatan untuk menahan airmata daripada mengalir.
Banyak kali dia cuba menghubungi danial, tapi sayang panggilan nya langsung tak di endahkan.
Feeya membelok memasuki halaman rumah mak sedaranya yang dipenuhi kereta dari kaum keluarga dan kenalan arwah hajah zainab.
ye hajah zainab meninggal dunia akibat sesak nafas.
"Eh, mak buat kenduri ke? Amboi meriahnya langsung takde bagitau kat orang pun" aku berpura-pura merajuk. Ku lihat kak feeya seakan ingin menangis.
"Dik, jangan lah macam ni, adik kuat kan, semua ni dah takdir ilahi sayang, mari kita turun, adik kena tabah ye dik makteh dah takde dik, makteh dah meninggal" feeya memandang sayu terhadap wawa.
Wawa terkelu, dia terkejut buat kali kedua. *maaf asik scene terkejut je si wawa ni author buat, act author pun nak menangis berlagu bila imagine si wawa ni dah la mengandung then jd cengini lak en*
Wawa berlari masuk ke dalam rumah, dilihatnya seisi rumah itu semua keluarganya.
"prank ape ni, wei jangan ah prank aku gini. Mementang ah dah lama tak balik, cepat cakap sape dalang dia cepat" ujarku ketawa cuba bersangka yang ini semua prank.
"Mak aku mana? Mak oh mak wawa dah balik ni wawa nak jumpa mak ni takmau lah nyorok lagi mak wawa minta maaf ye haritu wawa tak balik jangan lah merajuk lagi mak, wawa ade benda nak bagitau mak ni makkk oh makk mana mak ni wawa rindu gile-gile punya rindu kat mak ni" puas aku meneroka satu rumah sambil membebel rindu bagai.
tiba-tiba maklong memeluk ku.
"eh maklong pun ade, maklong mak mana? Orang ramai ni kenduri ni kenapa mak takde? Wawa pun balik ni tetiba kak feeya bawa balik em mak pergi kedai beli barang ke?"
"astagfirullahalazim, wawa istigfar wawa istigfar mak sah takde sayang mak dah pergi" maklong mengusap perlahan bahuku.
"maklong pun join dorang sekali ke nak kenakan wawa, amboi maklong ni alaa mana mak wawa nak jumpa mak wawa nak minta maaf sebab buat mak merajuk"
"kejap lagi mak balik ye, kamu duduk dulu" ujar maklong menahan sebak.
Van jenazah memasuki halaman rumah, aku lihat mummy turut dari van itu tergopoh-gapah mendapatkan aku.
"sabar ya sayang, semua ni dah ketentuan ilahi" mummy memelukku.
kakiku menjadi lemah serta merta, sekujur tubuh yang aku rindui yang aku sayangi diusung masuk kedalam rumah.
aku terduduk merangkak perlahan-lahan mendekati sekujur tubuh itu.
wajahnya aku tatap, ya wajah yang selalu aku rindui itu wajah yang selalu aku sayangi itu.
"mak... Wawa mintak maaf kalau ada sakitkan hati mak, wawa minta maaf sebab buat mak merajuk, halalkan susu badan mak yang mengalir dalam tubuh wawa, halalkan makan minum wawa selama wawa membesar disisi mak, maafkan kesalahan wawa mak, selamat jalan mak wawa sayang mak" ku kucup kedua belah pipi dan dahi mak perlahan-lahan.
YOU ARE READING
Berikan Aku Cinta
Random"hati ini terus mencintai meskipun ditikam belati tanpa henti" Kasih sayang kesetiaan dibalas dengan dendam dan kecurangan akankah mampu si isteri bertahan? Kisah ini memberi pengajaran kepada setiap manusia. Tolong hargai apa yang kau ada. Nak tahu...